ایجاد واحد مجزا برای ظرفیت‌سازی زنان در عرصه پژوهش

رئیس بنیاد علم ایران با تاکید بر اینکه حضور زنان در عرصه‌های مختلف علمی در کشورهای مختلف از سطوح متفاوتی برخوردار است، گفت: در ایران از سوی بنیاد علم ایران واحد مجزایی با تمرکز بر ظرفیت‌سازی برای زنان در عرصه پژوهش راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایمنا، دکتر ضرغام در نشست منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش با بیان اینکه ارتباط میان ملت‌ها و نخبگان کشورهای جهان تاثیر شگرفی بر روی صلح و زیبایی جهان دارد، اظهار کرد: زمانی که چنین ارتباط‌ها و گردهمایی‌هایی حول موضوع‌های مهمی مانند علم، فناوری، نوآوری و خلاقیت باشد، این ارتباطات تاثیر زیادی دارد، چراکه این موضوعات ستون‌های اصلی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورهای جهان هستند و علم و فناوری سرمایه و میراث مشترک بشر به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این نشست‌ها دسترسی به تمام ملت‌ها به محصولات فکری را ممکن می‌سازد، خاطر نشان کرد: هسته کاری شورای جهانی پژوهش در تعامل و همکاری دانشمندان کشورهای مختلف است. این تلاش مشترک می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی برای تمام کشورهای جهان داشته باشد. فکر و محصول معنوی را غنی کرده و درنهایت منجر به اثربخشی بیشتر خواهد شد.

ضرغام با تاکید بر اینکه تاثیر گران‌بهای دیگر این فضای کاری تعامل،‌ دوستی و ارتباط عاطفی میان کشورهاست، ادامه داد: شورای جهانی پژوهش هر سال در نشست‌های سالانه و منطقه‌ای خود معمولا دو موضوع را برای بحث و کاوش بیشتر به عنوان دستور کاری نشست‌ها معرفی می‌کند. خروجی‌های این نشست‌ها همیشه اهمیت ویژه‌ای برای دنیای پژوهش داشته است.

رئیس بنیاد علم ایران با اشاره به دو موضوع اصلی نشست‌های منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش، یادآور شد: اثربخشی علمی، اقتصادی و اجتماعی پژوهش از جمله موضوعات این نشست است. در این حوزه کشورها به تناسب شرایط‌شان اثربخشی‌های متفاوتی از پژوهش دارند. برخی کشورها به دنبال ارتقای اثربخشی هستند، برخی در حال ساختارسازی برای اثربخشی هستند و برخی دیگر نیز در ابتدای راه هستند.

وی با بیان اینکه همه این کشورها به دنبال افزایش اثربخشی پژوهش هستند، دولت‌ها، بخش‌های خصوصی و مردم باید به دنبال عواملی باشند که منجر به تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود، اظهار کرد: افزایش در عرضه و تقاضا می‌تواند افزایش اثربخشی را به همراه داشته باشد و در این راه مسئولیت اصلی بر روی دولت‌ها است.

وی موضوع دوم این نشست‌ها را برابری و جایگاه زنان در پژوهش اعلام کرد و گفت: باور و اعتقاد اندیشمندان و صاحبنظران در دنیای کنونی به نقش توسعه علم، فناوری و نوآوری در رشد و توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورها دو منفعت دارد که از یکسو زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر ایجاد شرایط بهتر برای برابری و ارتقای جایگاه زنان می‌شود.

به گفته وی محوری‌ترین و اساسی‌ترین عامل موفقیت در رشد و توسعه علم و فناوری نیروی انسانی است و زنان، بالقوه نیمی از ظرفیت‌های انسانی را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه علم و فناوری تشکیل می‌دهد.

ضرغام با بیان اینکه نسبت مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف کاری و برابری آنها با مردان در کشورها متاثر از عوامل متفاوتی است، افزود: برای ارتقای برابری و مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف پیچیدن نسخه‌ای واحد بدون توجه به ویژگی‌های کشورها، هدف ارتقای برابری را تامین نمی‌کند.

رئیس بنیاد علم ایران تاکید کرد: بر این اساس شورای جهانی پژوهش باید اقدام به تدوین اصول در چارچوب‌های کلی کند و در صورت نیاز کشورها را در شناسایی موانع و عوامل سد راه برابری و ارتقای جایگاه زنان در پژوهش یاری کند.

به گفته وی این اصول و چارچوب‌های مدون و راهنمایی‌های شورا باید به شکلی جامع و با نگاهی همه جانبه به توسعه پژوهش و رسالت زنان در قبال آن باشد.

ضرغام در عین حال تاکید کرد: البته افزایش مشارکت زنان در بخشی نباید به کاهش نقش کلیدی آنها در بخش‌های دیگر که خود پایه و اساس رشد علمی آینده است، منجر شود. نقش زنان در مدیریت استعداد فرزندان، پرورش جسم و روان آنها و شکل‌دهی به شخصیت کودکان کلیدی است. بنابراین این نقش نباید تحت الشعاع ارتقای جایگاه در حوزه‌های دیگر قرار گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تلاش برای رسیدن به برابری و ارتقای جایگاه زنان در پژوهش باید از همان مرحله‌های ابتدایی یعنی خانواده، مدرسه و دانشگاه مورد توجه باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به این ترتیب، برخلاف دیدگاه‌های سیاسی که شاید به طور مصنوعی به این برابری دست یابند و پایداری و دوامی نیز در آنها وجود نداشته باشد، برابری مطلوب به طور طبیعی و پایدار تامین خواهد شد.

ضرغام اظهار کرد: ما این راه را از مدارس و دانشگاه‌های خود آغاز کردیم. جمعیت زنان در مدارس و دانشگاه‌های ایران اکنون بیش از پیش شده است. فرهنگ و سنت‌ها و باورهای ملت نیز در این راه بی‌اثر است.

رئیس بنیاد علم ایران یادآور شد: بنابراین برای رسیدن به جایگاهی برابر تمرکز، هم باید روی فرهنگ‌سازی باشد و هم بر روی ظرفیت‌سازی. برای تسریع این روند صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد علم ایران) نیز از این هدف غافل نمانده و واحدی مجزا با تمرکز بر ظرفیت‌سازی برای زنان در عرصه پژوهش راه‌اندازی کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 359232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.