رادمهر کشانی: فضای جشنواره تئاتر سطحی است

یک کارگردان تئاتر، با بیان اینکه سال‌هاست تمایلی به شرکت در جشنواره تئاتر اصفهان ندارد و این جشنواره عاملی برای کمک به پیشرفت تئاتر نمی شود، معتقد است: از آن‌جایی که این برنامه قاعده و ضابطه درستی ندارد، معیار مناسبی هم برای سنجش نمایش‌ها نیست.

رادمهر کشانی، کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جشنواره‌ها باعث می‌شوند افراد از فضای اصلی هنر دور بمانند و تئاتر به معنی واقعی از دست برود، اظهار کرد: به طور کلی هیچ جشنواره‌ای، حتی جشنواره فجر کمکی به روند پیشرفت تئاتر نمی‌کند، چه برسد به جشنواره‌های استانی، که فضای بسیار ضعیف تر و سطحی‌تری دارند.

وی افزود: برگزاری جشنواره تئاتر هیچ ضرورتی ندارد، چرا که جشنواره تئاتر با نمایش‌هایی شکل می‌گیرد که همه برای خودنمایی و جایزه گرفتن آن‌ها را می‌سازند، اما هیچ کس برای رونق هنر و جذب مخاطب تلاش نمی‌کند.

این کارگردان ادامه داد: در جشنواره امسال، دو نمایش‌ را دیده‌ام و باید بگویم که سطح کارها فوق العاده پایین است و از اجراهایی که به صورت متداول در سطح شهر دیده‌ می‌شود هم ضعیف تر هستند؛ مشکل دیگر این است که افرادی که از شهرهای دیگر برای بررسی این آثار می‌آیند، سطح تئاتر اصفهان را همین‌طور ضعیف ارزیابی می‌کنند.

کشانی با انتقاد از سیاست‌های ارشاد در برگزاری جشنواره تئاتر، تصریح کرد: بودجه‌ای که در این مدت صرف می‌شود، تنها بودجه‌ای است که اداره ارشاد به تئاتر اصفهان در طی یک سال اختصاص می‌دهد. در حالی که ارشاد باید به جای اینکه سه شب تئاترهای تکراری و سطح پایین را به اجرا بگذارد و این بودجه کلان را صرف جشنواره کند، سالن فرشچیان را که پیش‌تر متعلق به اداره ارشاد بوده است، از دست بخش خصوصی خارج کند و این سالن را به طور دائمی در اختیار گروه‌ها قرار دهد.

وی اضافه کرد: زمانی که تئاتر این همه مشکل دارد و ارشاد نمی‌تواند یک سالن را اداره کند، جشنواره چه چیز مهمی است و چه لزومی دارد که جشنواره‌ای با این سطح برگزار شود، که هیچ ثمره‌ای ندارد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به دور زده شدن قوانین جشنواره، تاکید کرد: حتی قوانین خود جشنواره نیز رعایت نمی‌شود. برای مثال قرار بود تنها نمایش‌هایی به جشنواره‌ها بیایند که اجرای عمومی داشتند، اما این قانون به شکل‌های مختلف دور زده می‌شود و معنای واقعی اجرای عمومی و ارتباط با مخاطب به طور کامل کنار می‌رود؛ در همین جشنواره هم یکی دو نمایش هستند که قبلا اجرای عمومی نداشته‌اند.

کشانی ادامه داد: چرا این جنب و جوش سه روزه با مخاطبین تکراری و کارهای ضعیف را تبدیل به یک فستیوال تئاتر یک ساله نکنیم؟ حتی آن وقت هم برای جشنواره فجر می‌توان گروهی را تعیین کرد که تمامی اجراها را ببینند، یکی را انتخاب کنند و به جشنواره فجر بفرستند.

وی با بیان اینکه جشنواره معمولا برای کسانی است که نیاز به دیده شدن دارند، افزود: در دنیا نیز معمولا افرادی که تئاتر را به معنای واقعی دنبال می‌کنند، در طول سال مشغول به کار هستند و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، اما هیچ وقت در جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند.

این کارگردان درباره اجراهای جشنواره تئاتر اضافه کرد: همه از هم تقلید می‌کنند تا نمایشی مشابه اجرایی بسازند که سال گذشته در یکی از جشنواره‌ها جایزه گرفت است. معمولا کسانی در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند که شغل دیگری غیر از تئاتر دارند و به صورت حرفه‌ای پیگیر تئاتر نیستند، بلکه یک بار در طول سال نمایشی را برای شرکت در جشنواره آماده می‌کنند. چنین افرادی دغدغه هنری ندارند و تنها از سر خودنمایی برای جشنواره نمایش اجرا می‌کنند.

کشانی در پایان اظهار کرد: تئاترهایی که در جشنواره‌ها رتبه می‌آورند، تنها با نگاه سلیقه‌ای چند داور که مشخص نیست چرا مشغول به داوری این آثار هستند، انتخاب می‌شوند و با ارتباط‌های خود، گاهی به کسانی جایزه بازیگری می‌دهند که حتی الفبای تئاتر را هم نمی‌دانند و تجربه آنچنانی هم ندارند.

کد خبر 359215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Elnaz IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام حرفاتون درسته. خیلی درسته. اما متاسفانه شما ناراحت خودتون هستین. و اگر خودتون امکان راهیابی به جشنواره رو داشتین شرکت می کردین و خودتون و بچه های گروهتون جایزه می گرفتین. همینطور ناعادلانه. حالا هر چقدر حق بقیه تو این وضعیت داره از بین میره.