ثبت ملی روز اصفهان در شورای انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ثبت ملی روز اصفهان نیاز به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دارد تا این روز در تاریخ و تقویم کشور ما ثبت شود و پیگیری این موضوع را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهارکرد: به مناسبت روز نکوداشت اصفهان برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که امیدواریم فضای شادی و نشاط را در شهر گسترش دهد.

وی با بیان اینکه نقل قول‌های مختلفی برای روز اصفهان مطرح شده است، افزود: در باب اینکه چرا اول آذرماه به نام روز اصفهان نامگذاری شده است، باید گفت زمانی که حصار ایمنی شهر اصفهان کامل شده بود، منجمان آن روز را نگاه کرده و به عنوان اول قوس که قوس را نیز منطبق با نام اصفهان می‌دانستند، نامگذاری کردند، از این رو این روز به نام روز اصفهان نامگذاری شد و همواره مورد توجه قرار گرفت.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: طی سال‌های قبل در شورای شهر اصفهان به دلیل اینکه روز اول آذرماه مصادف با سرما و آلودگی هوا است و  در این فصول گریبان شهر را می‌گیرد، مراسم بزرگداشت این روز را در اردیبهشت ماه مصادف با سالروز ولادت شیخ بهایی تحت عنوان هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌کردند.

وی با بیان اینکه شورای شهر اصفهان تاکید دارد شهرداری برای ثبت ملی روز اصفهان (یکم آذرماه)  اقدام کند، گفت: ثبت ملی روز اصفهان نیاز به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دارد تا این روز در تاریخ و تقویم کشور ما ثبت شود.

جایگاه ویژه اصفهان در صنایع دستی کشور

معین با اشاره به ظرفیت صنایع دستی اصفهان، تصریح کرد: شهر اصفهان از نظر تنوع، کیفیت و کمیّت صنایع دستی در میان سایر شهرهای کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: در گذشته‌های دور، نام اصفهان را به لحاظ داشتن صنایع دستی متنوع، باکیفیت و هنرمندانه در زمره شهرهای خلاق جهان ثبت کردند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهردار اصفهان و هیئتی از شورای اسلامی شهر در گردهمایی که طی دو ماه گذشته در کشور لهستان برگزار شد، حضور پیدا کردند تا ثبت شهر خلاق اصفهان جدی‌تر گرفته شود.

وی با بیان اینکه از نظر توسعه هنر اصفهان، شناساندن این هنر به مردم دنیا و هم از بُعد اقتصادی که از گذشته‌های دور محل معیشت جمع زیادی از مردم بوده است، برای برگزاری حراجهای بینالمللی از صنایع دستی در تلاش هستیم و امیدواریم صنایع دستی که بخشی از هویت شهر اصفهان است، به نحو ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

معین با بیان اینکه اطراف میدان امام خمینی (ره) که شهرداری و دیگر دستگاه‌ها تلاش دارند تغییری در آن ایجاد نشود، بزرگترین بازار عرضه صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود، افزود: در گذر چارسوق مقصود که ادامه آن تا خیابان فرشادی  است، کارگاه‌های صنایع دستی ایجاد شده که گردشگران می‌توانند مراحل تولید صنایع دستی را از نزدیک ببینند.

وی تاکید کرد: به طور جدی دنبال هستیم شهر اصفهان به عنوان شهر خلاق مرکز بزرگ عرضه صنایع دستی مطرح شود.

اصفهان پیشگام در دانش و فناوری‌های روز

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در بُعد فرهنگی هیچ شهری در کشور به پای اصفهان نمی‌رسد و به همین دلیل با تصویب هیئت دولت، اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شناخته شده است، گفت: در بخش‌های معماری، موسیقی، خطاطی، نقاشی، در زمینههای مکتبی و ادبی و ... رشته ای را نمی توان یافت که اصفهان سرآمد آنها نباشد.

وی ادامه داد: اصفهان در زمینه دانش و فناوری‌های روز نیز پیشگام است، همچنین در بخش کریدورهای علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی نیز  اصفهان در جایگاه والایی قرار دارد.

معین اظهارکرد: به مناسبت نکوداشت روز اصفهان از تمام شهرداران شهرهای خواهرخوانده اصفهان دعوت شده تا در این روز میهمان جهانشهر تاریخی اصفهان باشند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در اصفهان گفت: تلاش مجموعه شهرداری اصفهان، حفظ و ایجاد پروازهای خارجی جدید به مقصد فرودگاه اصفهان است که احساس می‌کنیم امر مهمی برای ایجاد تسهیلات سفر به اصفهان خواهد بود.

معافیت مراکز اقامتی جدید الاحداث از پرداخت عوارض

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در شهر اصفهان برای ایجاد اتوبوسهای ویژه گردشگری، مترجمان و تاکسی ویژه گردشگری، ایجاد تسهیلات برای هتل‌ها و امکانات ویژه برای گردشگران داخلی از جمله باغ گل‌ها، شهر رویاها، آکواریوم، تله سیژ و... اقداماتی انجام شده تا از گردشگران داخلی غافل نشده باشیم.

وی افزود: مهمترین کار شهرداری این است که بخشودگی تمام مراکز اقامتی جدیدالاحداث از پرداخت هر گونه عوارض را لحاظ کرده و تسهیلات ویژه برای افرادی که در بافتهای تاریخی و قدیمی نسبت به ایجاد مراکز اقامتی اقدام می‌کنند، فراهم کرده است زیرا اعتقاد داریم توسعه این امر عاملی برای جذب هر چه بیشتر گردشگران خواهد بود.

معین گفت: هتل‌های مدرن در همه جای دنیا وجود دارد، اما هتل‌های سنتی شهر اصفهان که در منازل قدیمی بنا شده، می‌تواند در جذب گردشگران بسیار مؤثر باشد.

گام مؤثر برای احیاء زاینده رود برداریم

وی با اشاره به آخرین وضعیت زاینده رود، اظهارکرد: مدیرعامل شرکت آب منطقهای اصفهان اخیراً اعلام کرده که در سال جاری میزان بارندگی در سرشاخههای زاینده رود، دو برابر متوسط بلند مدت است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: قطعاً تا وقتی تامین منابع آبی برای زاینده رود اتفاقی نیفتد، گام مؤثری برای احیاء زاینده رود برداشته نخواهد شد، از این رو مجموعه دولت باید بر روی این موضوع تمرکز داشته باشند.

وی اظهارکرد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین این نوید را داد که وضعیت اجرایی سد تونل سوم که می‌تواند در سال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب را از حوزه زاگرس مرکزی به زاینده رود منتقل کند، پیشرفت خوبی داشته و البته تاکید کرد بخش مهمی از حفاری‌های سد تونل زاینده رود انجام شده که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده بخشی از عقب‌ماندگی قبلی برای تامین آب زاینده رود جبران شود.

کد خبر 359206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.