ریشه مشکلات مجلس در فرهنگ تحزب است

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: دموکراتیک‌ترین نهاد کشور باید پارلمان باشد، اما مجلس اکنون به جایگاه اصلی خود نرسیده و ریشه همه این ضعف‌ها در فرهنگ تحزب است؛ زیرا احزاب اگر قدرتمند باشند می‌توانند به نمایندگان انسجام ببخشند و برنامه‌های متقن در اختیار آن ها قرار دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، عبدالرضا هاشم زایی در خصوص اصلاح قانون احزاب و دلایل عدم فراگیرشدن تحزب، اظهار کرد: همیشه احزاب در ایران قائم به شخص بوده‌اند و حتی قبل از انقلاب نیز فرهنگ تحزب جا نیفتاده بود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون اصلاح قوانین در زمینه احزاب نیز نمی‌تواند تشکل‌های سیاسی را فعال کند، بیان کرد: تا زمانی که به جایگاه حزب اهمیت داده نشود، اصلاح قوانین موثر نخواهد بود.

اصلاح قانون احزاب برای رشد تحزب در کشور موثر نیست

وی با اشاره به تاثیر اصلاح قانون احزاب، افزود: اصلاح قانون احزاب فرمالیته است؛ زیرا در زمان اجرای قوانین، پس از مدتی که از فعالیت آن‌ها می‌گذرد، به مشکل بر می‌خورند.

هاشم زایی با بیان اینکه احزاب زیادی تاکنون تاسیس شده‌اند، اما فعالیت موثری ندارند، ادامه داد: احزاب در ایام انتخابات ظهور پیدا می‌کنند، حزبی که ۵۰ نماینده در مجلس دارد باید آن‌ها را در مجلس تغذیه کند و به آن‌ها انسجام ببخشد و در خصوص فرهنگ تحزب و تشکیلاتی عمل کردن نیز باید کار جدی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون نقش نخبگان در فعالیت‌های حزبی، گفت: اعتقاد به دموکراسی در بین نخبگان وجود ندارد.

هنوز اعتمادلازم به احزاب و شوراها وجود ندارد

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شوراها در قانون اساسی دیده شده و سال‌هاست که قانون شوراها نیز تصویب شده است، بیان کرد: هنوز اختیارات و اعتمادی که باید به همه رده‌های شوراها وجود داشته باشد از روستایی، شهری، استانی گرفته تا شورای عالی استان‌ها دیده نمی‌‎شود.

هاشم زائی اظهار کرد: امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است، دموکراتیک‌ترین نهاد کشور باید پارلمان باشد، اما مجلس اکنون به جایگاه اصلی خود نرسیده و ریشه همه این ضعف‌ها در فرهنگ تحزب است؛ زیرا احزاب اگر قدرتمند باشند می‌توانند به نمایندگان انسجام بخشند و برنامه‌های متقن در اختیار آن ها قرار دهد.

کد خبر 359203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.