فایده الحاق به موافقتنامه پاریس بیشتر از ضرر آن است

رییس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: الحاق به کنوانسیون اقلیمی پاریس، مبادلات تجاری کشور در حوزه انرژی را تسهیل می کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به تاریخچه موافقت نامه‌های آب و هوایی خاطرنشان کرد: اقدامات زیست محیطی در غرب از دهه هفتاد میلیادی در اجلاس ریودوژانیروی برزیل آغاز و به یکی از دستورهای اصلی  سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی تبدیل شد.

نماینده مردم تربت جام با اشاره به اینکه «بخشی از این همکاری‌ها در قالب موافقتنامه پاریس است»، تاکید کرد: موافقتنامه پاریس با هدف جلوگیری از  گسترش تولید گازهای گلخانه‌ای منعقد شد و بر اساس آن کشورها متعهد شدند که محدودیت‌هایی را برای فعالیت صنایع مضر به محیط زیست اعمال کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ کشور این قرارداد را پذیرفتند و بخش عمده‌ای از تبادلات اقتصادی در حوزه انرژی و روابطی که دولت‌ها برای خرید و فروش انرژی و محصولات پتروشمی دارند به پذیرش این موافقت نامه بستگی دارد.

رحیمی جهان آبادی به نامه مشترک وزرای امور خارجه و نفت اشاره و تصریح کرد: نگاه آقایان ظریف و زنگنه این است که تبادل تجاری ما در حوزه انرژی با کشورهای اروپایی دچار مشکل نشود؛ چراکه این کشورها برای آن دسته از کشورهایی که عضو موافقتنامه پاریس نیستند و گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کنند، محدودیت‌هایی را اعمال می کنند.

نماینده مردم تربت جام  اضافه کرد: برای کشورهای صنعتی مانند آمریکا اصلاح ساختار صنایع، هزینه‌های چند هزار میلیاردی تحمیل می‌کند به همین دلیل این کشور از پذیرش این موافقت نامه امتناع کرده است، اما برای ایران که کشور صنعتی نیست و صنایع جوانی دارد، اصلاح ساختار کارخانه‌ها و صنایع زیاد هزینه بر نیست.

  عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع ما باید بین هزینه و فایده محاسبه بکنیم؛ حرف آقای ظریف و زنگنه این است که ما اگر بین فایده و ضرر این کار بررسی کنیم فایده اش بیشتر است.

این نماینده مجلس در انتها خاطرنشان کرد: علی‌رغم تبلیغاتی که می شود ما قبل از انقلاب به جز فولاد و سیمان صنعت خاصی نداشتیم و عمده صنایع ما بعد از انقلاب راه افتاده است. به همین دلیل صنایع ما به روز است و خیلی برای اصلاح نیاز به هزینه نداریم.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت در دو نامه جداگانه به حسن روحانی، رییس جمهوری درخواست کرده اند تا الحاق ایران به توافقنامه پاریس مجدداً در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شود؛ چرا که به گفته ظریف، ملحق نشدن ایران به این توافقنامه می تواند موجب باز شدن پرونده ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود. 

کد خبر 359196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.