کشتارگاه‌های سنتی استان تعطیل می‌شوند/شهرضا درگیر با آنفولانزای پرندگان

شهرضا - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کشتارگاه‌های سنتی استان باید تعطیل شود، اما تدابیری اندیشیده شده که هم گوشت بهداشتی شهروندان تأمین شود و هم مالکان این مراکز متضرر نشوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، شهرام موحدی عصر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه جلسه بررسی وضعیت شیوع آنفولانزا در این شهرستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر در استان اصفهان ۳۳ کشتارگاه سنتی بهداشتی و صنعتی وجود که از این تعداد، حدود ۱۰ کشتارگاه صنعتی و ۲۳ کشتارگاه سنتی بهداشتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۱۵ سال گذشته تلاش شده تا بسیاری از کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در شهرستان فلاورجان، یک واحد کشتارگاه صنعتی در حال احداث است که با راه اندازی آن، کشتارگاه های صنعتی و سنتی اطراف این مرکز تعطیل می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تأکید کرد: هرچند تعداد کشتارگاه‌های صنعتی کمتر است، اما در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از گوشت مصرفی مردم از در این کشتارگاه‌ها ذبح می‌شود، چون میزان و حجم کشتارها و استحصال گوشت از آن‌ها بسیار بیشتر است.

موحدی با بیان اینکه ایجاد یک کشتارگاه صنعتی دام نیازمند تخصیص اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا کشتارگاه‌های صنعتی به صورت منطقه‌ای ایجاد شود، البته اعتبارات لازم برای این‌منظور باید از طرف بخش خصوصی تامین شود، هرچند در شرایط اقتصادی فعلی باید صرفه اقتصادی سرمایه‌گذران این بخش نیز در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه هرگونه کشتار خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی غیرمجاز محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر گزارش مردمی در این زمینه با جدید پیگیری و به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه همه قصابی‌ها تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند، یاداور شد: مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌هایی خریداری کنند که دارای برچسب مخصوص هستند، در این صورت سلامت گوشت از طرف شبکه دامپزشکی تضمین می‌شود.

موحدی با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی تحت نظارت شبکه دامپزشکی است، اما تلاش می‌کنیم که این مراکز تعطیل شود، تصریح کرد: همانگونه که حقوق شهروندی مالکان این کشتارگاه‌ها باید رعایت شود، مردم هم حق دسترسی به گوشت سالم را دارند.

وی ادامه داد: مالکان کشتارگاه‌های سنتی که تعطیل می‌شوند، اغلب در کشتارگاه‌های صنعتی شریک می‌شوند، از سوی دیگر زمین کشتارگاه سنتی هم غالبا در نزدیکی مراکز مسکونی قرار گرفته و ارزش افزوده بالایی پیدا کرده است که سازمان جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری آن همکاری می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ اولویتی مهمتر از بهداشت و سلامت مردم نیست، تأکید کرد: کارشناسان شبکه دامپزشکی در همه شهرستان‌های استان، تأمین گوشت سالم و بهداشتی شهروندان را تضمین و برای این‌منظور از همه امکانات موجود استفاده می‌کنند.

موحدی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در بعضی از شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: این بیماری از یک ویروس  فوق العاده خطرناک و واگیردار برای انسان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در این استان به دلیل وجود مراکز فراوان پرورش طیور، زمینه‌های شیوع این بیماری هم زیاد است، اما با همه توان برای کنترل این بیماری تلاش می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته یک کانون آنفولانزا در شهرضا شناسایی شد، اظهار کرد: با دستور فرماندار شهرستان تیم مخصوصی برای مقابله با این معضل تشکیل شد، در حال حاضر واحد تولیدی قرنطینه شده و مراحل معدوم‌سازی طیور آلوده نیز این واحد در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

موحدی تأکید کرد: همه پرورش دهندگان طیور باید مسائل بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و هرگونه تلفات غیرعادی پروندگان را گزارش دهند، در روستاها نیز مردم باید تلفات مشکوک را به شبکه دامپزشکی یا خانه‌های بهداشت اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: همه گوشت مصرفی مردم که از طریق کشتارگاه‌های طیور توزیع می‌شود و همه تخم مرغ‌های بهداشتی، مورد تایید شبکه دامپزشکی و کاملا سالم است.

کد خبر 359161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.