نفخ کمتر شکم؛ ثمره پیروی از رژیم غذایی کم گلوتن

بررسی‌های جدید محققان دانمارکی که به تازگی در مجله "Nature Communications"، منتشر شده است نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی دارای مقادیر اندک "گلوتن" برای سلامت افرادی که نسبت به این ماده پروتئینی حساسیت ندارند، مفید است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این مزایا در صورتی شامل حال افراد می‌شود که رژیم غذایی آن‌ها از میزان بالایی فیبر برخوردار باشد. گلوتن نوعی ترکیب پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم و جو یافت می‌شود. کارشناسان به مبتلایان بیماری "سلیاک" یا عدم تحمل گلوتن توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از میزان اندک این پروتئین استفاده کرده  یا رژیم غذایی آن‌ها بدون گلوتن باشد.

در واقع سیستم ایمنی بدن افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی نظیر سلیاک مبتلا می‌شوند، با هدف قرار دادن روده کوچک، نسبت به مصرف گلوتن از خود واکنش نشان می‌دهد. همچنین حساسیت به گلوتن حتی در صورتی که فرد به سلیاک مبتلا نباشد، علائمی را برای معده و روده فرد ایجاد می‌کند.

از این رو تعداد افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن (gluten-free diet) را در نظر می‌گیرند رو به افزایش است، اما بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که این رژیم‌های غذایی ممکن است مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

محققان دانشگاه "کپنهاگ" دانمارک به تازگی این مورد بررسی کرده‌اند که آیا رژیم غذایی کم‌گلوتن برای سلامت افرادی که به این ماده پروتئینی حساسیت ندارند، مفید است یا خیر.

آن‌ها ۶۰ فرد بزرگسال را که سن آن‌ها ۲۲ تا ۶۵ سال بود و به بیماری‌های سلیاک، دیابت و یا اختلالات دیگر مبتلا نبودند برای مدت هشت هفته تحت رژیم غذایی کم گلوتن (مصرف روزانه دو گرم گلوتن ) و هشت هفته دیگر در معرض رژیم غذایی دارای مقادیر بالای گلوتن (مصرف ۱۸ گرم گلوتن در روز) قرار دادند.

در هر دو رژیم غذایی میزان کالری و کیفیت مواد غذایی مشابه بود، اما در رژیم غذایی کم گلوتن، فیبر کمتری از مواد غذایی نظیر  گندمو جو که منبع اصلی گلوتن هستند، وجود داشت. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد افرادی که از رژیم غذایی کم گلوتن پیروی می‌کردند، کمتر با ناراحتی‌های دستگاه گوارش رو به رو بودند. محققان تغییرات دستگاه گوارش شامل نفخ کمتر شکم را ناشی از  تغییر باکتری‌های روده و عملکرد آن‌ها دانستند.

به گفته محققان، رژیم غذایی دارای مقادیر اندک گلوتن که سرشار از فیبر باشد، تغییراتی را در ساختار و عملکرد اکوسیستم روده ایجاد کرده، هیدروژن استنشاقی را کاهش داده و به بهبود نفخ شکم افراد کمک می‌کند.

کد خبر 359148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.