نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در اصفهان ۲۱ درصد است

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در این استان نرخ بیکاری تحصیل کرده‌ها ۲۱ درصد، نرخ بیکاری بانوان تحصیل کرده ۳۴ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۴ سال، ۳۰.۱ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا صبح امروز ( سه شنبه ۲۹ آبان ماه) محسن نیرومند در مراسم دوازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان اصفهان با بیان اینکه تقاضا برای کار در استان اصفهان ۳.۵ درصد افزایش یافته اظهار کرد: افزایش نرخ مشارکت یا تقاضای افراد برای کار به دلیل افزایش اشتغال نیست.

وی اعلام کرد: در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته، نرخ بیکاری استان ۲.۴ درصد رشد یافته است.

نیرومند افزود: دلیل اینکه در چند ماهه اخیر ۳.۵ درصد به نرخ مشارکت و جویندگان کار اضافه شده، این است که در شرایط اقتصادی کنونی شاغلان با حقوق و مزایای خود توان اداره مالی زندگیشان را ندارند در حال حاضر بسیاری از بانوانی که تاکنون علاقه‌ای به شاغل بودن نداشتند، مجبور به جستجو برای کار شده‌اند.

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان نرخ بیکاری تحصیل کرده‌ها ۲۱ درصد، نرخ بیکاری بانوان تحصیل کرده ۳۴ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۴ سال، ۳۰.۱ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بارها از زبان مسئولان واژه جنگ اقتصادی شنیده شده و به دلیل تهیه نشدن مواد اولیه یا قطعات در سایه تحریم‌ها، تعطیلی بسیاری واحدها را شاهد هستیم، باید توجه کرد که ریزش نیروهای کارگری آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

نیرومند افزود: با ترویج کارآفرینی در استان اصفهان میتوانیم برای ۹۰ هزار فارغ التحصیل بیکار در استان، شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از آثار مثبت تحریم‌ها توجه به توانمندی‌های داخلی هرکشور است، گفت: نقطه عطف توجه با این توانمندی‌های کشور، کارآفرینی است.

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: توزیع عادلانه قدرت و ثروت، بهبود شرایط، حل بحران بیکاری در تحصیل کرده‌ها، و گردآوری ثروت‌های سرگردان کشور از نتایج کارآفرینی است .

نیرومند ادامه داد: سرمایه های سرگردان کشور، هر چند اندک اما در مجموع زیاد است بنابراین با کارآفرینی می‌توانیم این سرمایه‌ها را گرد آوری کنیم، بی شک انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند بهتر از سرمایه‌گذاری در موارد دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مهد پرورش ذهن‌های کارآفرین باشد، گفت: بانک‌ها باید نوع برخوردشان را با کارآفرینان تغییر دهند و بدانند کارهای جدید منابع فیزیکی نیست که بانک آن را ببیند و تسهیلات پرداخت کند.

نیرومند ادامه داد: توزیع پول به عنوان حرکتی برای ایجاد اشتغال موثر نیست اما اهمیت دادن به ایده‌ها، حمایت از آن و حمایت ازچرخه و زنجیره تولید به اشتغال منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۱۸۰ مرکز، مجمع، نهاد، سازمان، اداره، ستاد، خانه، اتاق، کانون، کافه، مرجع و اخیرا تعدادی خیریه در حوزه  کارآفرینی مشغول به کار هستند، گفت: متاسفانه همه این نهادها از اقدامات یکدیگر بی خبرند و اگر بخواهیم هزینه‌ها در بیراهه خرج نشود به ایجاد نظام کار آفرینی در کشور نیاز داریم.

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان، راه‌اندازی و ایجاد کافه‌های کار آفرینی، راه‌اندازی و ایجاد کمپ‌های دانش آموزی کارآفرینی، تقویت و صدور مجوزهای کار آفرینی را از جمله اقدامات اداره کار و تعاون استان اصفهان در سال ۹۷ برشمرد.

نیرومند اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ جایگاه کشور ما در حوزه کارآفرینی ۱۳ رتبه ارتقاء داشته و در منطقه اصفهان نیز سه رتبه صعود داشته‌ایم.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم در کنار همه رویدادها، جشنواره‌ای نیز برای معرفی دانشجویان پیشتاز در این حوزه برگزار شود، شاید عاملی باشد تا از آموزش‌های کنونی دست برداریم و به سمت محور قرار دادن مهارت آموزی در دانشگاه‌ها حرکت کنیم.

کد خبر 359120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.