مراقبه روزانه در درمان بیماری آلزایمر مؤثر است

بررسی‌های اخیر محققان دانشگاه "ویرجینیا" نشان داده است که تمرینات کوتاه مدت ذهن و بدن می‌تواند در کاهش برخی نشانه‌هایی که پیش از ابتلا به زوال عقل اتفاق می‌افتد، کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بررسی‌های انجام گرفته، محققان گروهی افراد بزرگسال را که با مشکلات حافظه مواجه بودند، مورد بررسی قرار دادند. این افراد هر روز مدت ۱۲ دقیقه را به گوش دادن موسیقی و یا انجام مراقبه آسان یوگا اختصاص داده، این تمرینات را برای ۱۲ هفته ادامه دادند.

همچنین نمونه آزمایش خون این افراد قبل و بعد از سه ماه دوره درمان با مراقبه، ارزیابی شد و تغییراتی در سطح شاخص‌های مرتبط با پیر شدن سلول‌ها و بیماری آلزایمر در  آزمایش خون شرکت کنندگان، دیده شد. این تغییرات به طور مستقیم با بهبود ارزیابی‌های ذهنی شامل عملکردهای شناختی، خلق و خو، خواب و کیفیت زندگی افراد مرتبط بود.

تیم تحقیقاتی تعدادی از شاخص‌های خونی پیش‌بینی کننده کاهش عملکردهای شناختی مغز و زوال عقل شامل طول کلاهک‌های کروموزمی به نام "تلومرها"، فعالیت تلومراس‌ها (Telomerase)  و  سطوح پپتیدهای بتا آمیلوئید  (beta-amyloid peptides) را که با بیماری آلزایمر مرتبط بود، بررسی کردند.

تلومرها، "کلاه‌های محافظتی" هستند که مانع از انهدام انتهای کروموزوم‌ها می‌شوند. Telomerase، آنزیمی است که به حفظ طول تلومر کمک می‌کند. کاهش طول تلومر و فعالیت تلومراس‌ها، هر دو از نشانگرهای پیر شدن سلول‌ها هستند.

در واقع علائم بیماری آلزایمر مانند کاهش تدریجی توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن و تصمیم گیری، مدت زمان طولانی پس از ایجاد تغییرات در مغز  ظاهر می‌شود. اما به دلیل دشواری تشخیص این نوع آلزایمر از طریق نشانه‌های آن، محققان خواستار نمونه‌ای بودند که تغییرات مغز را در صورت ابتلا به آلزایمر نشان می‌دهد.

بدین ترتیب متخصصان بالینی می‌توانند این بیماری را بسیار زودتر تشخیص داده، شیوه‌های درمانی برای آن ارائه کرده و آشکار شدن علائم بیماری را تضعیف کنند. یکی از تغییراتی که اغلب در مغز مبتلایان به بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتد، شکل‌گیری توده پروتئین "بتا آمیلوئید" است. اما این که آیا این توده‌های بتا آمیلوئید در مغز باعث ایجاد بیماری می‌شود و یا همراه با بیماری ایجاد می‌شود و  اینکه چگونه این توده ها با سطح پروتئین خون افراد ارتباط دارند، کاملا مشخص نیست.

با این وجود، دانشمندان اطمینان دارند که نمونه خونی که بر مبنای شاخص‌های "بتا آمیلوئید" از افراد گرفته می‌شود، می‌تواند بیماری آلزایمر را مدت‌ها قبل از ظهور علائم آن نظیر از دست دادن حافظه و اغتشاش و سردرگمی افراد پیش‌گویی کند.

پس از ۱۲ هفته مشخص شد سطح "بتا آمیلوئید" که شاخص  پیش ‌بینی کننده بیماری آلزایمر است، در میان شرکت کنندگانی که تمرین مراقبه یوگا داشتند، در مقایسه با افرادی که به موسیقی گوش می کردند افزایش داشته است. 

همچنین یافته‌های جدید ارتباط بین افزایش سطح "بتا آمیلوئید" و بهبود حافظه، عملکردهای شناختی، کیفیت زندگی، خلق و خوی افراد و بهبود کیفیت خواب آن‌ها را در طول سه و شش ماه نشان داد و این ارتباط در گروهی که تمرینات یوگا را انجام دادند، بسیار قوی‌تر بود.

کد خبر 359084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.