داروهای جایگزین برای درمان سالک/درگیری مردم کاشان با اینشتین پشه‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۳۶۹ نفر از شهروندان آران و بیدگل به بیماری سالک مبتلا شده‌اند و وزارت بهداشت با توجه به تحریم‌ها داروهای جایگزین را برای درمان این بیماری معرفی کرده است.

سید علیرضا مروجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سالک جزء بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان) واز طریق گزش پشه خاکی ماده که ناقل انگل لیشمانیا است، ایجاد می شود، اظهار کرد:  پشه‌ها این انگل را با خون خواری از جوندگانی مانند موش و سگ آلوده به انگل دریافت و ناقل این بیماری می‌شوند.

وی سالک را بیماری ریشه دار و همراه قدیمی مردمان کاشان و آران و بیدگل اعلام کرد و افزود: این بیماری بو می از سال‌های پیش شایع بوده و افت و خیزهای متعددی طی این سال‌ها برای این بیماری وجود داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به لزوم همکاری همه مردم و سازمان ‌ها برای جلوگیری از افزایش مبتلایان به این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: مردم و  مسئولان باید نسبت به جلوگیری از تجمع زباله در مخروبه‌ها، جمع‌آوری به موقع زباله، فرهنگ‌سازی برای دفع صحیح پسماند، نابود کردن جوندگان ولگرد، آموزش مردم برای پیشگیری از ابتلا مانند اجتناب از رفتن به مناطق آلوده، مجزا بودن محل زندگی دام و انسان و ... ، توجه داشته باشند و در این ارتباط حتی مقامات سیاسی نیز باید ورود جدی داشته باشند.

وی مشترک بودن بیماری سالک بین انسان و حیوان را از دلایل اصلی ناتوانی در ریشه کن کردن این بیماری عنوان کرد و افزود: این بیماری چند میزبان دارد و از این رو قابلیت حذف آن را نداریم و فقط می‌توان آن را کنترل کرد.

مروجی ادامه داد: بیماری‌های زئونوز مانند سل، تب کریمه کنگو و تب مالت تا کنون به طور کامل ریشه کن نشده و این نوع بیماری‌ها یک میزبان ندارند و همین امر موجب شده که واکسن‌های مؤثر برای اکثر بیماری‌های مشترک بین انسان  وحیوان وجود نداشته باشد اما بیماریی مثل آبله که یک میزبان دارد قابل پیشگیری است.

وی در خصوص درمان سالک با استفاده از نانو داروی گیاهی گفت: در این خصوص تاکنون از سوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی نشده است چرا که محور فعالیت‌های ما بر اساس آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تأکید بر اینکه سالک دو نوع شهری (خشک) و روستایی (مرطوب) دارد که  مخزن بیماری در نوع شهری سگ‌سانان و انسان و در نوع روستایی جوندگانی مانند موش هستند، ادامه داد: در استان اصفهان گونه غالب بیشتر نوع روستایی است، کمبودهایی که ناشی از تحریم‌ها است برای درمان این بیماری عفونی وجود دارد و برای تأمین آمپول گلوکانتیم  که داروی اصلی این بیماری است و از فرانسه وارد می شود، محدودیت‌هایی داریم.

وی  ادامه داد: درمان‌های دیگری برای سالک مانند کرایو تراپی ودرمان با گاز ازت نیز وجود دارد.

مروجی گفت: وزارت بهداشت نامه‌ای مبنی بر درمان‌های جایگزین برای آمپول گلوکانتیم در نیمه آبان ماه برای ما ارسال کرده و داروهایی مانند کپسول "فلوکونازول" که به مدت شش هفته باید استفاده شود و یا پماد موضعی "آمفولیش" را پیشنهاد کرده است تا در روند بهبود افراد مبتلا مشکلی پیش نیاید.

وی در خصوص آخرین وضعیت مبتلایان به سالک در منطقه کاشان و آران و بیدگل افزود: تاکنون ۳۶۹  مورد ابتلا به بیماری سالک در شمال استان اصفهان گزارش شده،  موضوع مهم این است که ۴۵ درصد بیماران در خارج از منطقه مبتلا شده‌اند و گزش در مناطق اطراف مانند بادرود، نطنز و یا حتی شهرهای مجاور مثل قم، مشهد و تهران اتفاق افتاده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در مجموع تعداد مبتلایان به بیماری سالک در استان اصفهان در سال جاری رو به افزایش است که یکی از عوامل افزایش ابتلا ، ذات این بیماری است که به صورت چرخشی بوده و عوامل دیگری مانند سم پاشی به موقع پشه خاکی و در زمان قبل از تولید مثل این پشه امری ضروری  است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

کد خبر 359053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.