جایزه‌ای به افتخار پدر داستان کوتاه ایران

نخستین دوره جایزه ادبی جمال‌زاده به افتخار این نویسنده فقید اصفهانی و پدر داستان کوتاه ایران توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، رضا روحانی معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره برگزاری نخستین دوره جایزه ملی جمال‌زاده اظهار کرد: مرحوم سید محمدعلی جمال‌زاده پایه‌گذار و پدر داستان کوتاه به شیوه نوین در ایران بوده است. آثار این نویسنده اصفهانی نه تنها در کشورمان بلکه حتی در سطح بین‌المللی شناخته شده و ویژگی‌های بارز آثار این نویسنده در داستان «فارسی شکر است» به خوبی تبلور یافته است.

وی با اشاره به رسالت شهرداری اصفهان در بزرگداشت مقام نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده افزود: نخستین دوره جایزه جمال‌زاده در ۲ قسمت داستان کوتاه و زندگی نگاره‌های اصفهان برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه جمال‌زاده ادامه داد: قسمت داستان کوتاه شامل دو بخش اصفهان و بخش آزاد است. داستان‌های بخش اصفهان باید با عناصر مرتبط با شهر اصفهان پیوند داشته و نویسنده از ویژگی‌های تاریخی، نمادهای شهری، اماکن، سبک زندگی مردم اصفهان و ... استفاده کرده باشد.

روحانی تصریح کرد: در قسمت زندگی‌ نگاره‌های اصفهان نویسندگان باید روایت‌هایی از تجربه زندگی و یا سفر به اصفهان نقل کنند. در واقع جایزه ادبی جمال‌زاده تلاش دارد حس تعلق مردم اصفهان به این شهر را تقویت کند و یک اصفهانی با خواندن این داستان‌ها وقتی در مکانی حضور پیدا می‌کند با آن احساس نزدیکی و تعلق بیشتری داشته باشد.

وی در مورد خالی بودن جای جایزه نویسنده شهیری مانند محمدعلی جمال‌زاده در بین جوایز ادبی ایران گفت: اصفهان نه تنها در ادبیات بلکه در بسیاری از زمینه‌ها بزرگانی دارد که تأثیرگذاری شایانی در تاریخ داشته‌اند، اما شاید کمتر به زندگی آنها و آثارشان توجه شده است. اصفهان نه تنها نصف‌جهان و شهر جهانی بلکه جهان‌شهر است و امیدوارم با برگزاری جایزه ملی جمال‌زاده بتوانیم در آینده نزدیک این جایزه را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه جمال‌زاده با بیان اینکه تلاش داریم در برگزاری این برنامه از ظرفیت شهر اصفهان استفاده کنیم، اضافه کرد: در این راستا اولویت ما در انتخاب اعضای هیأت داوران و همچنین عوامل اجرایی اصفهانی‌ها خواهند بود. علی خدایی نویسنده صاحب‌نام اصفهانی نیز به عنوان دبیر هنری نخستین دوره جایزه جمال‌زاده انتخاب شد.

گفتنی است، ۲۰ آذرماه آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین دوره جایزه ادبی جمال‌زاده است و اختتامیه این برنامه در هفته نخست بهمن ماه امسال در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود که به نفرات برگزیده جایزه نقدی و نشان جایزه جمال‌زاده اهدا می‌شود.

علاقمندان برای دریافت فرم ثبت‌نام جایزه جمال‌زاده و اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت این جایزه به نشانی www.jamalzadehaward.ir مراجعه کنند.

محمدعلی جمال‌زاده متولد ۱۲۷۰ در اصفهان (درگذشته ۱۳۷۶ در ژنو) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است که او را پدر داستان کوتاه فارسی می‌دانند. مرحوم جمال‌زاده از معدود فارسی‌زبانان نامزد جایزه نوبل ادبیات است.

از مشهورترین داستان‌های محمدعلی جمال‌زاده می‌توان به «یکی بود، یکی نبود»، «فارسی شکر است»، «هفت کشور»، «راه‌آب‌نامه»، «تلخ و شیرین» و «دارالمجانین» اشاره کرد.

کد خبر 358971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.