باید نظام موزه داری را در ایران صاحب بیان کنیم

یک پژوهشگر و کارشناس موزه گفت: باید با نوشتن کتاب و مقاله درباره نشانه شناسی موزه و موضوعاتی نظیر آن، نظام موزه‌داری و موزه‌شناسی در ایران را صاحب بیان و گفتمان کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز _یکشنبه ۲۷ آبان_ آیین رونمایی از کتاب "موزه‌خوانی" به نویسندگی رضا دبیری‌نژاد همراه با سخنرانی درباره نشانه شناسی موزه، در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

در این نشست، رضا دبیری‌نژاد، نویسنده کتاب موزه‌خوانی، با اشاره به تمایز موزه شناسی با باستان شناسی، اظهار کرد: باید توجه داشت که قرار است در موزه شناسی چه چیزی یاد بگیریم. اگر قرار باشد تنها تاریخ بخوانیم، باید به سراغ رشته‌های باستان شناسی و تاریخ برویم.

وی افزود: من با چاپ این کتاب‌ها، که موزه‌خوانی سومین آن‌هاست، به دنبال این بودم که نشان دهم موزه‌داری و موزه‌شناسی هم باید محتوای اختصاصی خود را تالیف کند و این دغدغه را من همواره داشته‌ام.

این پژوهشگر و کارشناس موزه، با بیان اینکه نوشتن یک کتاب درباره نشانه‌شناسی موزه نباید به عنوان پایانی بر این موضوع تلقی شود، اضافه کرد: اتفاقا این کتاب باید آغازی برای گفت و گو و نوشتن کتاب‌ها و مقالات درباره این موضوعات باشد و اینکه بتوانیم نظام موزه داری در ایران را صاحب بیان و گفتمان کنیم.

با نشانه شناسی می توان دریافت که هر اثر هنری چه معنایی دارد

در ادامه، سجاد باغبان ماهر، استاد دانشگاه هنر اصفهان، درباره نشانه شناسی موزه اظهار کرد: نشانه شناسی، تا حدود ۱۷ سال پیش، عبارتی بسیار ناشناس در ایران بود و در فضای مطالعاتی دانشگاه‌ها، آشنایی چندانی با آن وجود نداشت. اولین بار زبان شناسان از این عبارت استفاده کردند و اکنون در رشته‌های هنری، ارتباط تنگاتنگی با حوزه پژوهش هنری دارد.

وی با بیان اینکه با نشانه شناسی می‌توان دریافت که هر اثر هنری چه معنایی تولید می‌کند، افزود: نشانه شناس ها به دنبال این هستند که ببینند هر چیزی چطور دارای معنا می‌شود. در واقع بررسی فرآیند تولید و دریافت معنا را انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه، با بیان یک مثال مرتبط با زبان شناسی، این موضوع را این‌گونه توضیح داد: قرار بر این است که نظام نشانه شناسی در موزه نیز، همچون نشانه شناسی در زبان، که هر کلمه‌ای بار معنایی خاصی دارد، پیاده شود. به عنوان مثال در زبان، هر واژه‌ای معناهایی دارد که در جملات و عبارات مختلف تغییر می‌کنند، مانند رنگ قرمز که در جایی نماد عشق و در جای دیگر، نماد خون است.

باغبان ماهر، اضافه کرد: نشانه شناسی را در جاهای مختلفی می‌توان بررسی کرد. مثلا در سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی»، زنان هم روسری و هم کلاه به سر داشتند. در نظام نشانه شناسی، چنین چیزی مانند این است که یک جمله دو فعل داشته باشد، مگر اینکه این گونه توصیف کنیم که روسری، نشانه ساخته شدن این سریال در دوران جمهوری اسلامی و کلاه، نشانه ارتباط آن با دوران پهلوی است. در واقع نشانه شناسی می‌تواند به افراد یک قدرت تحلیل ارائه دهد.

کد خبر 358968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.