بدون تحقیقات کارشناسی، نمی‌توان برای فرونشست نظر قطعی داد

یک کارشناس عمران گفت: در مورد شرایط آب شهر اصفهان می‌توانیم بگوییم وضعیت بحرانی است، اما در زمینه فرونشست شهر هنوز تا بحران فاصله داریم.

فرهاد کیمیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: برای بررسی پدیده فرونشست لازم است تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد و در بازه‌های زمانی مشخص از زمین نمونه برداری شود، سپس می‌توان در مورد وضعیت فرونشست نظر قطعی داد.

وی با اشاره به برداشت آب‌های زیرزمینی و تاثیر آن در پدیده فرونشست، خاطرنشان کرد: فضای خالی در میان بافت خاک را آب یا هوا پر می‌کند، در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم این فضا با حباب هوا پر می‌شود و از آنجایی که هوا استحکام لازم را به خاک نمی‌دهد پدیده فرونشست رخ می‌دهد، در واقع با تشکیل حباب هوا در زیر زمین، فشارهای روی زمین از جمله وزن خاک و تردد خودروها باعث خروج حباب‌های هوا می‌شود و پدیده فرونشست به وجود می‌آید.

این کارشناس عمران با اشاره به تاثیرات منفی ناشی از پدیده فرونشست، تصریح کرد: با افزایش فرونشست به مرور زمان آسفالت تخریب و بافت‌های فرسوده دچار تخریب می شود؛ همچنین پدیده فرونشست باعث تخریب لوله‌ تاسیسات در زیر زمین می‌شود.

کیمیایی در زمینه وضعیت آب در شهر اصفهان، گفت: با توجه به بحرانی بودن شرایط آب در شهر اصفهان اگر فکری به حال بهبود این شرایط نشود اصفهان تا پنج سال دیگر قابل سکونت نیست.

کد خبر 358914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.