ادامه کار بانوان پس از دوران شیردهی در صورت تمایل کارفرما

کارشناس روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در مورد ابطال بخشنامه منع اخراج مادران شیرده تا پایان دوسال شیردهی، گفت: کارفرما فقط در صورت اتمام قرارداد ملزم به ادامه همکاری با کارگر نیست اما در حین قرارداد حق اخراج نیرو را ندارد.

شهرام میراثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بخشنامه ممنوعیت اخراج زنان شیرده تا پایان دوسال شیردهی به‌منظور تشویق بانوان و خانواده ها به فرزندآوری مصوب و ابلاغ شد.

کارشناس روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: بر این اساس به بانوانی که مرخصی زایمان رفته و در این دوران مدت قرارداد کاری آنها به اتمام می‌رسید، مجدداً فرصت اشتغال داده می‌شد.

وی اضافه کرد: پس از ابلاغ این بخشنامه کارفرمایان از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر این موضوع شدند که ممکن است در این دوره، مدت قرارداد کاری وی به اتمام برسد و کارفرما تمایل به تمدید و ادامه همکاری با او را نداشته باشد، بنابراین با توجه به این گونه شکایات و پیگیری‌ها این بخشنامه باطل شد.

میراثی یادآور شد: البته یکی دیگر از علت‌های ابطال این بخشنامه، برخی از بانوانی بودند که می‌خواستند در طول این دو سال تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

کارشناس روابط کار اداره کار و تعاون اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر اگر بانویی در طول مدت قرارداد به مرخصی زایمان برود و تا مدتی که در مرخصی زایمان است حتی اگر مدت قراردادش هم به اتمام برسد، جزو مدت کار برای او محسوب می‌شود و می‌تواند عیدی و سنوات دریافت و از مرخصی ذخیره خود استفاده کند همچنین بعد از اتمام مرخصی زایمان می‌تواند بیمه بیکاری ثبت‌نام کند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر کارگر قرارداد دائم داشته باشد، کارفرما ملزم است این نیرو را پس از اتمام مرخصی زایمانش بکارگیرد اما درغیر این‌صورت اگر مدت قرارداد منقضی شده باشد الزامی برای بکارگیری آن نیرو نیست.

این کارشناس روابط کار افزود: در بخشنامه قبلی کارفرما ملزم بود نیروی قراردادی را حتی در صورت اتمام مدت قرارداد او درطول دوران شیردهی بکارگیرد، اکنون پس از ابطال آن، کارفرما فقط درصورت اتمام قرارداد ملزم به ادامه همکاری با کارگر نیست اما در حین قرارداد حق اخراج نیرو را ندارد.

میراثی تصریح کرد: این بخشنامه مربوط به نیروهای قراردادی در بخش خصوصی بوده است.

به گزارش ایمنا در برخی منابع ذکر شده است که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سال ۹۳ مدیرکل وزارت کار مبنی بر «ممنوعیت اخراج مادران کارگر تا پایان دو سال شیردهی فرزندان‌شان» را خارج از صلاحیت مرجع تصویب، غیرقانونی دانسته و باطل کرده است. بدین ترتیب، کارفرمایان می‌توانند زنان کارگر را در دوران شیردهی از کار اخراج کنند.

کد خبر 358895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.