ماهانه ۳۲ هزار سند مالکیت در اصفهان  به ثبت می‌رسد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: آمار اسناد صادره اکنون به ۳۲ هزار سند مالکیت در ماه رسیده است. این در حالی است که نیروی انسانی اضافه نشده و نسبت به گذشته نیز کمتر شده است.

علی بهبهانی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش آمار صدور سند ملکی در استان اصفهان از سال ۹۲ تا کنون اظهار کرد: در مهرماه سال  ۹۲ ماهانه ۱۴ هزار سند در دفاتر ثبت اسناد استان اصفهان صادر می‌شد که این آمار در سال جاری به ۳۲ هزار سند رسیده است.

وی افزود: اسناد متفاوتی در ادارات ثبت صادر می‌شود، بخشی از آنها اسناد اجرای قانون تعیین تکلیف است، نوع دیگر اسناد در قالب اجرای قانون الحاق صادر می‌شود که بیشتر املاک شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاها را شامل می‌شود، نوع دیگر اسناد در اجرای  قانون ۲۲ بوده و نوع دیگر اسنادی در اجرای ابراز و تفکیک صادر می شود.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان ادامه داد: فرایند زمانی صدور اسناد متفاوت است به عنوان مثال اسناد در اجرای قانون ماده ۲۲ که سندهای تک برگ به تک برگ است در حداکثر زمان  ۴۸ ساعت صادر می‌شود که زمان صدور متناسب با حجم پرونده‌های ثبتی در حجم  و تقاضاها متفاوت است.

وی اضافه کرد: اسناد دفترچه‌ای به تک برگ به دو دسته تقسیم می‌شود. اسنادی که سوابق آن در بانک جامع  اسناد موجود است. بی شک فرایند صدور این نوع سند چندان زمان بر نخواهد بود و بین شش تا ۱۲ روز به طول می‌انجامد اما  اسنادی که سوابق آن در بانک جامع اسناد موجود نیست با توجه به پیچیدگی تعویض دفترچه به تک برگ بین ۲۰ تا ۴۰ روز زمان می‌برد.

 بهبهانی خاطرنشان کرد: علل‌ زمانبر بودن اسنادی که سوابق آن در بانک جامع اسناد وجود ندارد این است که در برخی مواقع اسناد دفترچه‌ای که در قدیم صادر شده دارای متراژ مشخصی نیست. متراژ کردن حدود اسناد و مساحت دارکردن آنها یک فرایند و عملیات بسیار پیچیده است. از جهتی باید امضا مجاورین ملک و تطبیق با مجاورین انجام شود که گاهی به دلیل اختلافات بین مالک و مجاورین از لحاظ قانونی تا زمان رفع اختلاف، سند جدید صادر نخواهد شد مگر اینکه به توافق برسند.

وی در خصوص صدور سند برای املاک حاشیه شهر اصفهان تصریح کرد: املاک حاشیه‌های شهر اصفهان جزء اسناد قانون تکلیف محسوب می‌شود که صدور سند بر حسب تقاضا است تا اقدامات طبق قوانین انجام ‌شود.

کد خبر 358878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.