فلسفه اسلالوم ، دوستی و تعامل ملت‌ها است

رئیس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی کشور گفت: اسلالوم می‌تواند دوستی ملت‌ها را مستحکم کند و زمینه ارتباط فرهنگی و زبانی میان آن‌ها را به خوبی فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل آبان ماه امسال مسابقات قایقرانی قهرمانی جوانان آسیا به میزبانی کشورمان برگزار شد؛ در واقع اولین بار بود که این رقابت‌ها در سطح آسیا برای گروه سنی جوانان انجام می‌گرفت و ۹ کشور ایران، ازبکستان، قزاقستان، تایلند، چین‌تایپه، هند، لبنان، ویتنام و ترکیه حضور پیدا کردند تا رقابت را در رودخانه کرج تجربه کنند.

در مجموع ۹۸ ورزشکار و مربی در این رویداد شرکت کردند که از استان اصفهان در بخش بانوان دو ملی‌پوش با نشان‌های ارزشمند خود نمایندگان شایسته‌ای برای این دیار بودند. فائزه روناسی در رده سنی زیر ۲۳ سال نقره تیمی کانو را به دست آورد و ستاره همایون‌فر در رده زیر ۱۸ سال به برنز تیمی کایاک دست یافت.

۱۰ روز قبل از انجام رقابت‌ها نیز کمپ نخبه‌های آسیا و توسعه و گسترش اسلالوم برپا شد و از آنجایی که برگزاری این کمپ‌ها توسط فدراسیون جهانی برنامه‌ریزی می‌شود اهمیت زیادی دارد؛ در نهایت هم تایلند به مقام اول رسید، قزاقستان دوم شد، چین‌تایپه عنوان سوم را کسب کرد و ایران در رتبه چهارم قرار گرفت.

اعتقاد کشورها به میزبانی شایسته ایران

کتایون اشرف در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا اظهار کرد: این مسابقات برای بانوان اتفاقات خوبی را رقم زد که بسیار مشهود و قابل توجه بود؛ اول اینکه بانوان ما در بخش کانو خیلی خوب ظاهر شدند و با توجه به اینکه چند سال بیشتر نیست که ایران در این رشته فعالیت دارد، این بانوان واقعا خوب کار کردند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

وی افزود: طراحی پیست و چینش دروازه‌ها توسط دو مربی بانو انجام شد که خیلی خوب از عهده این کار برآمدند چرا که این کار بسیار مهم و خاص بود و زمانی که در مسابقات رسمی فقط دو بانو برای انجام این کار انتخاب شوند می‌تواند برای بخش بانوان یک اتفاق خوب محسوب شود.

رئیس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی کشور تصریح کرد: داوران همه از ایران بودند و خوب کار کردند، می‌توان گفت داور زن و مرد به یک نسبت داشتیم و سرعت بالا و کار بدون نقص داوران بسیار قابل توجه بود که جای افتخار دارد. سر داوری این رقابت ها بر عهده خودم بود که یک تجربه فوق‌العاده را برای من به همراه داشت اگر چه کار آسانی نیست و خیلی خوشحالم که خانواده اسلالوم طوری بزرگ شده که زن و مرد احترام زیادی برای هم قائل هستند و هیچ‌کدام نسبت به هم برتری ندارند مگر به خاطر شایستگی‌هایشان؛ اینکه همه با این صمیمیت دست به دست هم دهند و مسابقات را به گونه‌ای برگزار کنند که همه چیز خوب پیش رود برای ایران بسیار ارزشمند بود.

وی اضافه کرد: رقابت‌ها در رودخانه برگزار شد و چون مسابقات اسلالوم در دنیا مسابقات خاصی است، در سالن انجام نمی‌شود زیرا همه چیز باید تحت کنترل باشد. در این رقابت ما با محیط طبیعی روبه‌رو هستیم و همچنین میزبان هشت کشور آسیایی و اروپایی هم بودیم که کار را سخت‌تر می‌کرد ولی خیلی خوب از عهده‌اش برآمدیم.

اشرف خاطر نشان کرد: در قسمت فنی رقابت‌ها فوق‌العاده عالی کار کردیم، این تنها نظر من نیست بلکه نظر نماینده فدراسیون جهانی هم همین بود که ایران می‌تواند در آینده هم میزبان شایسته‌ای باشد. کشورهایی هم که در مسابقات حاضر بودند همین نظر را داشتند، البته ما یک‌سری نقایصی هم داشتیم که اگر بخواهیم در آینده میزبان خوبی باشیم باید این نقایص را برطرف کنیم.

کمپ توسعه و گسترش اسلالوم به رقابت‌ها اعتبار بخشید

وی تأکید کرد: کمپ نخبه‌های آسیا و توسعه و گسترش اسلالوم هم مورد دیگری بود که کنار این مسابقات برگزار شد و بسیار به رقابت‌ها اعتبار داد چون ایران با این وصف می‌تواند در توسعه و گسترش این رشته در آسیا و به خصوص خاورمیانه نقش اساسی را ایفا کند. ۱۵ ورزشکار با سه مربی فرانسوی، ایرانی و تایوانی در این کمپ حضور داشتند و کمپ خیلی خوب برگزار شد؛ قایقرانانشان در مسابقات شرکت کردند و با صحبتی که بعد از مسابقات انجام دادیم برگزاری این کمپ‌ها به طور گسترده‌تری ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقش اساسی را خواهد داشت چون کشور ما در برپایی این کمپ موفق بوده است.

رئیس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی کشور اضافه کرد: فدراسیون نیروهای متخصص و توانمند زیادی را برای برگزاری این سطح از مسابقات دارد که به امید خدا در آینده می‌توانیم شاهد انجام رقابت‌های بهتری باشیم. هدف از برگزاری این رقابت‌ها فقط کسب مدال نیست؛ ما اهداف بزرگتری داریم باید بتوانیم یک سطحی از دوستی و پیشرفت را داشته باشیم و این وقتی قابل دستیابی است که بتوانیم چنین مسابقاتی را برای نسل جدیدمان برگزار کنیم تا در کنار هم کمپ‌های تمرینی داشته باشند و هم بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.

مدال همه زندگی نیست، دیدگاه وسیع‌تری باید داشت

کتایون اشرف اظهار کرد: چیزی که تا الان بزرگترین هدف من بوده، آوردن آموزش و پرورش در امر ورزش است؛ اینکه قایقرانانمان فقط مدال طلا، نقره و برنز بگیرند هدف کمی است و ما باید بالاتر و ورای این موضوع را ببینیم و مطمئن باشیم که مدال‌آوری هم در کنارش ممکن می‌شود. به همین خاطر است که من از این کمپ‌های مشترک و مسابقات خیلی استقبال می‌کنم و امیدوارم که ادامه‌دار باشد چون اتفاقی که می‌افتد این است که بیشتر یاد بگیریم نه اینکه کنار باشیم و انتظار پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: اسلالوم می‌تواند فلسفه‌ای برای پیشرفت و تعامل باشد، در این مسابقات شاهد بودیم همه بازیکنان در حالی که قرار بود کنار هم رقابت کنند به قدری دوستانه در کنار هم بودند که انسان لذت می‌برد. فکر می‌کنم در ایران هنوز جا دارد که روی این موضوع کار کنیم و این چیزی است که هنوز مانند رقابت در کشور خوب پرورده نشده. ممکن است برای فردی یک مدال همه زندگی‌اش باشد و فکر کند همه چیز در این مدال است؛ در حالی که حقیقت این نیست و وقتی ما قهرمانان بزرگ جهان را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دیدگاهشان نسبت به این مسأله خیلی متفاوت است. دلم می‌خواهد بچه‌های ما هم در کنار تیم‌های دیگر بروند در کمپ‌ها تمرین کنند، مسابقات زیادی را شرکت کنند و هم میزبان باشند، که این‌ها همه از نظر فرهنگی خیلی ارزشمند است.

اسلالومی‌ها یک خانواده هستند، خانواده‌ای که به هم کمک می‌کنند

رئیس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی کشور تصریح کرد: اسلالوم می‌تواند دوستی ملت‌ها را مستحکم کند و زمینه ارتباط فرهنگی و زبانی میان آن‌ها را به خوبی فراهم آورد. آن چیزی که من در مورد اسلالوم در دنیا دیدم این است که اسلالومی‌ها یک خانواده هستند، خانواده‌ای که به هم کمک می‌کنند و در کنار هم رقابت می‌کنند؛ در اسلالوم این‌گونه است که فرد در پیست مقابل کسی قرار نمی‌گیرد هر کس به تنهایی مقابل رودخانه قرار می گیرد و هر کسی خودش را با خودش می‌سنجد؛ ما هم باید این تفکر را داشته باشیم که خودمان را با خودمان بسنجیم چرا که بسیار نکته مهمی است.

اشرف خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند در این رشته موفق باشد که بتواند با طبیعت بهتر ارتباط برقرار کند یعنی اگر هر کسی رودخانه را خوب بشناسد و بتواند از موج‌ها استفاده کند موفق‌تر خواهد بود؛ در حقیقت اسلالوم رقابت نیست،  تعامل با طبیعت است.

وی ادامه داد: اسلالومی‌ها معمولا تجربه زیادی دارند، رودخانه را خوب می‌شناسند و شجاعت این را دارند که راه و روش‌های جدید را امتحان کنند، اما کسانی که مبارزه‌طلبند و فکر می‌کنند باید با این موج‌ها مبارزه کنند بعد از یک مدت خسته می‌شوند زیرا طبیعت قوی‌تر از ما است.

رئیس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی کشور خاطر نشان کرد: این افراد خیلی زود کنار می‌روند، کسانی باقی می‌مانند که عاشق طبیعت هستند و با آن هماهنگی دارند. هر بار که ما به رودخانه می‌رویم، متوجه می شویم که قایقرانان بیشتر این زیبایی‌ها را می‌بینند، خودشان را بیشتر کشف می‌کنند و از فکرشان بیشتر استفاده می‌کنند. ما کشوری مهمان‌دوست و مهمان‌نواز هستیم و امیدوارم در آینده برای برنامه‌ریزی مسابقات به این موضوع بیشتر توجه شود.

کد خبر 358845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.