طرح جامع توس در کمیسیون ماده ۵ است

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت: پس از اتمام عملیات اجرایی جلوخان، پروژه پردیس در دستورکار مدیریت شهری قرار خواهد گرفت که از هارونیه تا جلوخان امتداد پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید مسعود ریاضی صبح امروز (شنبه) در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی که با حضور رییس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، اظهارکرد: امروز پس از ۱۰۰۰ سال گرد یکدیگر جمع‌ شده‌ایم تا حکیم ابوالقاسم فردوسی را تکریم نماییم و جایگاه رفیع وی را به خود یادآور شویم.

ریاضی افزود: ۲۲ سال قبل مقام معظم رهبری طی بازدیدی که از این مجموعه داشتند، در یادداشتی عنوان کردند که آنچه در حق فردوسی انجام شده کم است و از دولت مردان خواستند تا توجه بیشتری نسبت به این شاعر و حکیم وارسته معطوف شود؛ علی‌رغم تاکیدات ایشان، آنچه طی این ۲۲ سال انجام شده، به هیچ وجه کافی نیست و برای انجام کارهای بزرگتر نیازمند عزم جدی هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم مراسم امروز سرآغازی برای اقدامات جدی‌تر و بزرگتر در توس و محدوده آرامگاه فردوسی باشد، گفت: اصلی‌ترین علل عدم توفیق در این زمینه، بروکراسی اداری، نبود همت کافی و از همه مهمتر، عدم شناخت و وجود ناآگاهی نسبت به فردوسی است.

ریاضی با تاکید بر اینکه فردوسی باید از حلقه متخصصین بیرون آید و در بین مردم جایگاه واقعی خود را پیدا کند، تصریح کرد: شاهنامه با تکریم خرد و جان آغاز شده و به همین دلیل از فردوسی می‌توان بعنوان یک شخصیت خردگرا یاد کرد؛ اگر بدنبال شهر هوشمند هستیم باید سهمی برای خرد درنظر بگیریم و اگر سهمی برای خرد دیده شد، فردوسی باید در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس افزود: ارائه توضیحات اشتباه درخصوص توجه فردوسی به گونه‌ها، نژادها و ملی‌گرایی، باعث جفا شدن در حق این شاعر فرزانه شده است؛ درحالیکه تکریم اقوام مختلف ایرانی در شاهنامه به وضوح دیده می‌شود.

ریاضی در ادامه با اشاره به اهمیت توس در جذب گردشگر و دستاوردهایی که برای مشهد و مجاوران بارگاه رضوی خواهد داشت، گفت: براساس مطالعات مشاور، توس در افق طرح می‌تواند بیش از ۵ میلیون گردشگر سالانه جذب کند که عدد قابل توجهی است و بزرگترین شهرهای گردشگری دنیا از این موهبت بی‌بهره‌اند.

وی از علاقه‌مندی تمامی مردم و مسئولان و اعلام آمادگی ایشان برای مشارکت در بهسازی و توسعه توس خبرداد و اظهارکرد: در این راه موانعی وجود دارد که پیشتر به آن اشاره شد و ما درصدد رفع آنها هستیم؛ مراسم امروز و آغاز بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی یکی از اقدامات شورای شهر مشهد و شهرداری بوده که امروز شاهد آن هستیم.

ریاضی با بیان اینکه جلوخان زمینی به مساحت تقریبی ۷ هکتار است که با اتمام عملیاتی که امروز آغاز می‌شود، شاهد ساماندهی وضعیت آن خواهیم بود، گفت: پس از اتمام جلوخان، درصدد ساخت «پردیس» هستیم که از هارونیه تا جلوخان امتداد پیدا می‌کند.

وی در تشریح وضعیت طرح پردیس گفت: پردیس در طرح های قدیمی نیز پیش‌بینی که به صورت پیاده‌راه است؛ سازمان میراث فرهنگی روی این موضوع در حال کارکردن است و در کنار آن، ره باغ‌ دیگری از سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود ایجاد خواهد شد

عضو شورای شهر مشهدمقدس از همکاری خوب اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به منظور تهیه طرح جامع توس سخن گفت و افزود: این طرح در کمیسیون ماده ۵ است و امیدواریم به زودی آماده شود؛ تصویب طرح های شهری به منزله آغاز رونق، ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

ریاضی از پیش‌بینی چندین مگاپروژه برای توس خبرداد و تصریح کرد: از جمله طرح های پیش‌بینی شده از سوی شهر مشهد، اتصال ریلی توس به قطارشهری، فعالیت توس بعنوان پایلوت شهر هوشمند و رودپارک در حاشیه کشف‌رود است.

وی تصریح کرد: امیدواریم امروز نویدبخش فرداهای بهتری برای توس و ساکنان شهر مشهد باشد.

کد خبر 358842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.