درمان‌های نوین سرطان در ایران حمایت نمی‌شود

 فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: هنوز در کشور ایران به دلیل نبود حمایت‌های مالی از درمان‌های نوین سرطان مانند "ایمونوتراپی" و "تارگت تراپی" استفاده نمی‌شود.

محمدرضا خسروی فارسانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش روزانه بیماری‌های غیرواگیر در اصفهان، اظهارکرد: هر چه جمعیت پیرتر شود معمولاً به تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر و در رأس آن سرطان نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل بروز بیماری‌های غیرواگیر آلودگی‌های زیست محیطی است، افزود: سرطان عمده‌ترین نوع بیماری غیرواگیر در اصفهان است که می‌توان  با پیشگیری و کنترل بهنگام از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

فوق تخصص خون وسرطان بزرگسالان با تاکید بر اینکه برای کنترل و پیشگیری از سرطان نیازمند تشکیل تیمی ورزیده و توانمند و افراد صاحب نظر هستیم، تصریح کرد:  اکنون در سطح دنیا علم پزشکی به خصوص علم سرطان شناسی و درمان سرطان و خون رو به پیشرفت است؛ درکشور نیز با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های تشخیصی و درمانی جدید تلاش می‌شود تا از دنیا عقب نمانیم.

وی ادامه داد: برای بهره‌مندی از روش‌های تشخیصی و درمانی جدید نیاز به تشکیل کنگره‌های کشوری است تا با حضور مهمان‌ها و اساتید خارجی و ارائه مطالب جدید امکان استفاده از این اطلاعات برای دیگر متخصصان این حوزه فراهم شود.

خسروی فارسانی معتقد است که کسب تجربه‌های بیش ترو ارائه آموزش‌ها موجب ارتقای علم پزشکی درکشور به خصوص دربخش خون وسرطان شناسی شده و امکان ارائه خدمات بهینه به بیماران را فراهم می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به روش‌های درمانی بیماران سرطانی وهزینه‌های آن، اظهارکرد: برای درمان بیماری‌های سرطانی از روش‌های شیمی درمانی، "ایمونوتراپی" و "تارگت تراپی" ( درمان هدفمند) استفاده می‌شود و استفاده از این روش‌ها هزینه‌های هنگفتی را به بیمار تحمیل می‌کند که اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بیماران از قشر ضعیف جامعه‌ بوده و نیازمند حمایت جدی هستند با اجرای طرح سلامت برای بیماران تا حدودی در این زمینه مساعدت شده است اما هنوز در بخش هاری تراپی و هدف درمانی نمی‌توان حمایت جدی را از بیماران کرد.

وی درمورد جایگاه مرکز هماتولوژی اصفهان، اظهارکرد: مراکز درمان سرطان در استان‌های مهم کشور بوده و اصفهان به واسطه برخورداری از جمعیت زیاد و بروز وشیوع بالای سرطان یکی از استان‌ها کشور است که در این حوزه نیازمند توسعه و پیشرفت جدی دربخش ارائه خدمات به بیماران است.

 خسروی فارسانی با بیان اینکه درجهت گسترش جدی ارایه خدمات نیازمند تقویت بخش خصوصی هستیم، افزود: حلقه معیوب بخش خصوصی مانع پیشرفت خدمات بهینه در این حوزه است و بایستی سیستم مدیریت دولتی این بخش را تقویت کند تا با وارد شدن سرمایه‌های مردم و ایجاد امنیت درحوزه درمان سرطان بسیاری از مشکلات مردم و سیستم بهداشت و درمان حل شود.

وی یادآور شد: نهایی شدن این برنامه وابسته به ایجاد انگیزه ازسوی مدیران و تغییر دید در این حوزه و ایجاد چندین قطب خصوصی درمان وپیشگیری سرطان است.

عضو  هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اصفهان درگذر زمان و طی ۳۰ سال اخیر تبدیل به یک کلانشهر صنعتی شده و به دنبال آن شیوع و بروز سرطان نیز در این کلانشهر به نسبت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: تدبیر مسئولین در این بخش و کاهش صنایع آلاینده موجب تعدیل این امر شده و به کاهش بروز و شیوع این بیماری‌های غیر واگیر وکاهش تحمیل مشکلات به سیستم بهداشت و درمان کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: مدیریت صحیح، جامع و قاطع می‌تواند به کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیردار در اصفهان کمک کند.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با تاکید بر اهمیت غربالگری وتشخیص زودهنگام بیماری سرطان، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است، تشخیص زودهنگام و غربالگری موجب کشف این بیماری در مرحله اولیه شده و از تبدیل آن به یک بیماری غیر قابل درمان با تحمیل هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گسترش این برنامه نیازمند آگاهی دادن به مردم به خصوص از طریق رسانه‌های جمعی و دعوت از متخصصان این بخش است تا با تغییر بینش مردم غربالگری بیماری سرطان راجدی بگیرند و نسبت به تشخیص و درمان زود هنگام اقدام کنند.

کد خبر 358827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.