نقشه تاب‌آوری زنان و خانواده استان‌ها تدوین شد

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نقشه تاب آوری زنان و خانواده استان‌ها تدوین و به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است.

اطهره نژادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جذب حمایت‌های مالی در سازمان‌های مردم نهاد از اهداف دولت است، اظهار کرد: سمن‌ها باید توجه داشته باشند که بدون وابستگی به دولت بهتر می‌توانند در مسیر اصلی خود حرکت کنند و به مفهوم واقعی اجتماعی بودن را تجربه کنند.

وی با تأکید بر ضرورت حضور تشکل‌ها از مرحله تصمیم گیری تا اجرا و ارزیابی بعد از اجرا، تصریح کرد: برای دیده شدن و مطرح شدن طرح‌ها و نظرات تشکل‌های سراسر کشور از سال ۹۴ نرم‌افزاری در پرتال معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طراحی شد تا عدالت دسترسی تشکل‌ها از تمام نقاط ایران یکسان و برقرار باشد و حتی تشکل‌های روستایی می‌توانند با دسترسی به اینترنت طرح خود را در پرتال معاونت زنان ریاست جمهوری ثبت کنند.

حمایت از پروژه‌های شبکه‌ای در دستور کار است

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه به جای حمایت از تک پروژه‌ها به سمت حمایت از پروژه‌های شبکه‌ای رفته‌ایم، تصریح کرد: دولت به لحاظ قانونی امکان شبکه‌سازی برای تشکل‌ها را ندارد و تنها فضا را برای ارتباطات و آموزش بیشتر تشکل‌ها فراهم کرده است.

وی در خصوص پروژه‌های ملی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: طرح بزرگ تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در سومین سال اجرای خود به سر می‌برد که این پروژه با کمک دولت، جامعه مدنی و تشکل‌ها طراحی، اجرا و مورد پایش قرار گرفت.

نژادی در تشریح طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده گفت: در این طرح تسهیل‌گرانی از استان‌های مختلف برای آموزش مفاهیم تاب‌آوری اجتماعی در تهران دوره‌های لازم را گذراندند و هر تسهیل‌گر در استان خود ۳۰ تسهیلگر را آموزش داد که این افراد در محله‌های آسیب خیز استان‌ها وارد شدند و با بررسی مسائل این مناطق سعی در رفع آنها داشتند؛ اجرای این طرح تا به حال نتایج خوبی داشته است که مهم‌ترین آن تدوین ۳۱ نقشه تاب‌آوری زنان و خانواده از استان‌های کشور است.

وی در خصوص طراحی اطلس وضعیت زنان و خانواده استان‌ها اظهار کرد: این اطلس شامل ۱۹۱ نقشه موضوعی است که در آن وضعیت اقلام آماری و رتبه آنها در کشور مشخص شده است؛ اطلاعات این اطلس توسط استان‌ها جمع آوری و به معاونت منتقل شده است، این اطلس از انجام اقدامات سلیقه‌ای بدون آمار دقیق خواهد کاست و تمام اقدامات و برنامه‌ها در حوزه زنان و خانواده بر اساس آمار علمی و دقیق خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برنامه‌های عملیاتی افزود: اطلس وضعیت زنان و خانواده استان‌ها به استناد ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم که وظیفه نظارت و پایش وضعیت زنان در دستگاه‌های اجرایی را دارد به یک سند ملی تبدیل و به سازمان برنامه و بودجه تقدیم می‌شود که این سازمان در تقسیم بودجه استان‌ها از این مستندات استفاده خواهد کرد.

زیرساخت‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها آماده شود

وی در خصوص رویکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: اگرچه ممکن است این موضوع مسئله همه بانوان جامعه نباشد اما معاونت دو اولویت کاری دارد که اولی رسیدگی به مسائل عام زنان و خانواده و دیگری رسیدگی به مسائل خاص حتی از اقلیت کم زنان در چارچوب شرع و قانون است.

نژادی با تأکید بر اینکه موضوعات زنان موضوعاتی فرابخشی است، تصریح کرد: معاونت زنان به تنهایی نمی‌تواند هیچ کدام از مسائل زنان و خانواده را به تنهایی حل کند و باید با کمک دستگاه‌های مختلف وارد بررسی این حوزه‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ورزشگاه‌ها مشکل زنان نیستند، افزود: مشکل ما مشکلِ فضا و عدم وجود زیرساخت‌های حضور و رفتارهای فرهنگی است که در این خصوص قبلاً تجربه‌های مشابهی همچون سینماها را داشته‌ایم و این امر مسئله غیرقابل حلی نیست و حل شدن آن تنها همت جمعی می‌طلبد و باید دستگاه‌های مختلف از مجرای صحیح سعی بر انتخاب مسیر درست داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: اولین و آخرین برنامه معاونت در حوزه زنان ورود آنها به ورزشگاه‌ها نیست بلکه در کنار سایر برنامه‌ها سعی در انتخاب مسیرهای درست برای این موضوع هستیم.

کد خبر 358787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.