۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸
توقف پس از دو دهه اجرا

نجف‌آباد- پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که بعد از حدود دو دهه تنها ۲۳ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته است، در سال‌های اخیر با مشارکت مستقیم مردم پیشرفت خوبی داشت؛ اما در چند هفته گذشته این طرح عظیم عملا متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، با عملیاتی شدن بیش از یک سوم از مجموع ۵۲۳ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد در چند سال اخیر، بسیاری از شهروندان منتظر اجرای شبکه هستند، این انتظار وقتی مضاعف می‌شود که بدانند هزینه حفر چاه جدید بسیار بیشتر از اشتراک فاضلاب بوده و تسویه آن نیز باید به صورت نقدی انجام گیرد.

این در حالی است که هزینه دو تا سه میلیون تومانی اشتراک فاضلاب در نجف‌آباد به صورت اقساط ۲۰ تا ۲۴ ماهه دریافت می‌شود و همین موضوع زمینه استقبال بیشتر مردم را با وجود تمامی مشکلات اقتصادی فراهم کرده است.

البته در آغاز اجرای این طرح که برخی آن‌ را یک الگوی موفق کشوری از مشارکت مردم در پروژه‌های عمرانی می‌دانند، قرار بود مردم در ازای پرداخت حق اشتراک در کل پروژه سهام‌دار شوند، اما این موضوع با وجود تمامی تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

با این وجود اختصاص ۳۰ ساله ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب به آبیاری فضای سبز شهر نجف‌آباد دیگر پیش‌بینی صورت گرفته برای این طرح بود که تحقق پیدا کرد، البته در حال حاضر با توجه تکمیل نشدن تمامی طرح، کمتر از یک سوم این میزان در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

مشارکت مستقیم مردم وجه تمایز اجرای پروژه فاضلاب

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس با اشاره به توقف پروژه فاضلاب نجف آباد اظهار کرد: مشکل خاصی در خصوص  وجود ندارد و ناصر علیزاده که جایگزین حسین مجیدی در آبفا شهرستان شده است، متاسفانه با مشکل فوت همسرش مواجه شده و به زودی همزمان با تسلط او بر امور، کار از سر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت مستقیم مردم به عنوان وجه تمایز اجرای پروژه فاضلاب در نجف‌آباد تصریح کرد: همین موضوع باعث شده که تاکنون چندین برابر مشارکت مردم، امکان جذب اعتبارات ملی داشته باشیم که در همین خصوص اخیرا با تخصیص ۱۳ میلیارد تومان از منابع اختصاص داده شده کشور به پروژه‌های مشارکتی برای تکمیل طرح‌های فاضلاب شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران موافقت شده است.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: کل بودجه مشارکتی کشور در سال جاری ۱۸ میلیارد تومان بود و میزان تخصیص یافته به حوزه انتخابیه هنوز وصول نشده است، البته این اعتبار جدای از تخصیص‌های عمرانی سالیانه است که سال گذشته از ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای فاضلاب نجف‌آباد، ۱۰۰درصد آن‌ را محقق کرده‌ایم.

دعوت مدیر آبفای استان به صحن شورا

ابراهیم ابوترابی، رییس شورای اسلامی شهر نجف‌آباد نیز با اذعان به توقف این طرح اظهار کرد: به منظور بررسی آخرین وضعیت پروژه و تصمیم‌گیری در خصوص رفع موانع موجود، از هاشم امینی، مدیر کل آبفای استان برای حضور در صحن پارلمان شهری دعوت کرده‌ایم، اما هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

مهدی فاضل، معاون فنی و عمرانی شهرداری نجف آباد نیز در خصوص آخرین وضعیت صدور مجوز برای حفاری شبکه فاضلاب خاطرنشان کرد: مدتی است که درخواست مجوزی در کمیسیون حفاری مطرح نشده و تنها تک انشعاب‌هایی مربوط به بخش‌هایی از شبکه که قبلا عملیاتی شده‌اند، اجرا شده است.

وی گفت: طبق مصوبه شورای شهر، پیمانکاران شبکه فاضلاب نجف‌آباد، موقعی که امکان حفاری جدید داشتند که ترانشه ایجاد شده در مسیرهای قبلی را به خوبی بهسازی کنند.

کد خبر 358777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.