عبور از قانون

شنبه هفته پیش، خبر یک حادثه و دست به دست شدن تصاویر آن در یکی از خیابان‌های شهر اصفهان همه را شوکه و متأثر کرد، حادثه‌ای که بر اثر آن یک هموطن را از دست دادیم، شهروند دیگری به شدت مصدوم و خودروی تعدادی از شهروندان نیز دچار خسارات شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق گزارش‌های شهروندان و آنچه دوربین‌های ترافیکی ثبت کردند، درست در ساعتی که خیابان های اصفهان اوج ترافیک نیم‌روزی خود را تجربه می‌کرد، یک کامیون حمل بتن در حالی که از اتوبان شهید خرازی خارج و مسیر شمال به شرق پل شیری را طی می‌کرد، در سراشیبی پل تعادل خود را از دست داد و پس از برخورد با تعدادی از خودروها در ابتدای خیابان مطهری روی یک‌دستگاه پژوی سواری واژگون و متوقف شد.

ابوالقاسم چلمغانی رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان در لحظات اولیه علت حادثه را ناتوانی راننده کامیون در کنترل وسیله نقلیه با توجه به شیب خیابان مطرح کرد، اما یکی از ساکنان محل حادثه خروجی مسیر شمال به شرق پل شهید مطهری را ناایمن می‌داند و گلایه می‌کند که در این مسیر روزانه حوادث زیادی اتفاق می‌افتد.

در حالی که برخی اهالی از غیر استاندارد بودن طراحی خیابان‌ها و تصادفات همه روزه آن گلایه دارند، برخی از کارشناسان از احتمال سهل‌انگاری سازمان‌های نظارتی و انتظامی در صدور مجوز تردد این کامیون و میزان مجاز بار آن خبر می‌دهند. با این همه مشخص کردن علت اصلی وقوع این حادثه بر عهده پلیس راهور است.

پلیس مجوزی برای کامیون بونکر صادر نکرده است

«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان در خصوص این حادثه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در تاریخ ۱۹ آبان یک کامیون میکسر که از سمت بزرگراه شهید خرازی به سمت خیابان شهید مطهری در حال تردد بود، به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با چند خودرو برخورد کرد که در این حادثه یک نفر از هموطنان ما که مسافری از یکی از شهرهای همجوار بود، جان خود را از دست داد، تعداد هشت دستگاه خودرو خسارتی بیش از سقف پوشش بیمه ای دید و دو نفر نیز مصدوم شدند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه در حوزه درون شهری متاسفانه ناوگان بار دچار ایراداتی است، اظهار می‌کند: در بخش حمل بار و مسافر برون شهری، صورت وضعیت و بارنامه برای رانندگان صادر و مبدأ و مقصد بار به طور کامل مشخص می‌شود، اما در حوزه درون شهری تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.

وی با تأکید بر اینکه برای بارهای درون شهری باید بارنامه صادر شود، تصریح می‌کند: راننده بونکر حمل سیمان که هفته گذشته در اصفهان حادثه ساز شد، بارنامه‌ای نداشت، البته در این ارتباط قانونگذار تصریح کرده که شرکت بتنی مسئولیت دارد چون این بار مربوط به شرکت بوده و بدون مجوز حمل شده است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان ادامه می‌دهد: کامیون بونکر حمل سیمان همچنین مجوز تردد در این مسیر را نداشته است زیرا در برگه مجوز قید شده تردد کامیون‌ها در خیابان‌های مرکزی شهر از جمله مطهری، کمال اسماعیل و فردوسی ممنوع است و خودروهای سنگین روزهای تعطیل در این خیابان‌ها اجازه تردد دارند.

وی تأکید می‌کند: راننده کامیون زیر مجموعه یکی از شرکت‌های بتنی است، بنابراین بر اساس قوانین هم خودرو باید ایمن باشد، هم راننده باید گواهینامه، معاینه فنی و بیمه نامه همراه خود داشته باشد.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه هیچ مجوزی از سوی پلیس برای تردد این کامیون بونکر سیمان صادر نشده است، می‌گوید: در مسیرهای سراشیبی خودروها باید با دنده سنگین حرکت کنند، در حالی که راننده به دلیل سرعت زیاد نتوانسته کامیون را کنترل کند و بی احتیاطی او کاملا محرز است.

وی اضافه می‌کند: در خصوص بخش مهندسی پلی که بر روی آن حادثه اتفاق افتاده نیز باید محدودیت هایی اعمال و ایجاد علائم عمودی، و افقی و اصلاح هندسی پل صورت گیرد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه این حادثه می‌تواند هشداری باشد تا مسئولان برای ساماندهی نحوه حمل بار و کالا درون شهر سریعا تصمیم بگیرند، اظهار می‌کند: قطعاً همه باید در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشند چرا که نمیتوان جان دیگران را به خطر انداخت و پاسخگو نبود.

وی ادامه می‌دهد: برای ساماندهی وضعیت حمل بار و کالا در شهر  باید تمام دستگاهها با جدیت به میدان بیایند، البته پلیس هیچ گونه اغماضی در این زمینه وجود ندارد، زیرا خط قرمز پلیس حفظ جان و امنیت مردم است.

سرهنگ رضایی تصریح می‌کند: تخلفات شرکت‌های بتن که بار اضافه می‌زنند، علاوه بر اعمال قانون، به مقامات قضایی گزارش می شود و برخورد جدی با مدیر فنی آن شرکت انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حادثه هفته گذشته راننده مقصر بوده، اما سهم شرکت بتن در وقوع این حادثه کم نبوده، زیرا کامیون بار اضافه داشته است، می‌گوید: رانندگان می‌توانند اضافه بار را به پلیس گزارش دهند تا خود و دیگران را با تهدید حوادث جبران ناپذیر مواجه نسازند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان تأکید می‌کند: راننده باید توجه داشته باشد که اگر معبر و خودرو ایمن نیست هر دو را به تسخیر خود درآورده و با توجه بیشتر سفر ایمنی را برای خود رقم بزند.

بازار شایعات داغ است!

«مسعود حاج رسولیها» مدیر فنی بنیاد بتن اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار که پیگیری حقوق سانحه‌دیدگان این تصادف در چه مرحله‌ای است؟ اظهار می‌کند: در هر تصادف رانندگی، به طور معمول راننده مقصر اصلی و مسئول پیگیری و حصول رضایت از آسیب‌دیدگان و خسارتدیدگان است، البته با توجه به مسئولیت اجتماعی که بر عهده داریم، پاسخگوی مردم هستیم.

وی تصریح می‌کند: طبق مراحل قانونی هر زمان شکایت از راننده انجام شد، پیگیریهای لازم توسط راننده صورت می‌گیرد، البته در این حادثه با اینکه قانون راننده را مسئول می‌داند، اما شرکت از او حمایت میکند.

مدیر فنی بنیاد بتن اصفهان با بیان اینکه در حادثه اتفاق افتاده، بونکر حمل سیمان ۱۱ تن و ۳۰۰ کیلوگرم  بار سیمان داشته در حالی که استاندارد حمل سیمان در این خودروها ۱۲ تن است، می‌گوید: همان لحظه اولیه ماموران راهور قبض باسکول کامیون را دریافت و مشاهده کردند.

وی تأکید می‌کند: در بارهای درون شهری کسی از ظرفیت اضافه استفاده نمی‌کند، اما متاسفانه بازار شایعات این روزها بسیار داغ شده به طوری که بسیاری از شهروندان کارشناسیهای غیر واقعی انجام داده بودند و هر کدام دلایلی را برای وقوع این حادثه مطرح کرده بودند.

حاج رسولیها با بیان اینکه بونکر سیمان نقص نفی نداشته و خودرو قدیمی نبوده است، اضافه می‌کند: خودرو طبق قوانین فیزیک در سراشیبی دچار مشکل شده و با توجه به سرعت بالایی که داشته هنگامی که از سراشیبی به سمت پایین آمده با ترافیک مواجه شده و نتوانسته کامیون را کنترل کند.

وی ادامه می‌دهد: بونکر سیمان در روز حادثه مجوز تردد از پلیس راهور را  داشته و بر اساس آن می‌توانسته از ساعت هشت صبح تا ساعت ۱۶ تردد داشته باشد.

مدیر فنی بنیاد بتن اصفهان با بیان اینکه این کامیون قرار بوده بار بتن خود را در خیابان صائب تخلیه کند، اظهار می‌کند: بتن یک کالای فاسدشدنی و حساس‌ترین عنصر در ساختمان‌سازی است و باید بتنریزی در زمان مقرر انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بتنریزی ساختمان‌ها شب‌ها انجام نمیشود؟، تصریح می‌کند: مدت ها در تهران عملیات های بتن‌ریزی شب انجام ‌شد و خطراتی بسیار زیادتر از روزها داشت، ضمن آنکه کدام همسایه اجازه می‌دهد شب‌ها بتن‌ریزی انجام شود؟، بنابراین به نظر من وارد شدن به این مقوله نتیجه‌بخش نخواهد بود.

حاج رسولیها با بیان اینکه مجوزها برای تمام تولیدکنندگان بتن به صورت ماهانه صادر می‌شود، می‌گوید: ماهانه برای تردد ۲۵ کامیون در شهر مجوز صادر می شود.

وی تصریح می‌کند: تا چند روز آینده به احتمال زیاد کل سیستم بتن استان اصفهان دچار اختلال شود چرا که کامیون‌ها نه گازوئیل دارند و نه مجوز تردد، آنها فقط لاستیک دارند؛ بنابراین می‌توان گفت احتمال دارد بسیاری از کارخانه‌های بتن تعطیل شود.

از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم

«علیرضا صلواتی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: گوشه‌ای از مسئولیت این اتفاق بر عهده مدیریت شهری هست و ما هرگز از آن شانه خالی نمی‌کنیم.

وی اظهار می‌کند: متاسفانه طی دو دهه اخیر موضوع حمل و نقل بار و کالا در داخل شهرها متولی خاصی نداشته و یک آشفتگی خاصی در بخش حمل ونقل، امنیت بار، امنیت سفرها وجود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه می‌کند: از دو سال قبل تصمیم گرفته شد که در شهرها سازمانی متولی حمل و نقل بار شود، از این رو در شهر اصفهان سازمان حمل و نقل بار و کالا در سال ۹۴ شکل گرفت و در حال حاضر رانندگان حمل بار و کالای سبک و سنگین ثبت‌نام و موضوعات مختلف را طی ۱۲ ساعت آموزش می‌بینند و سپس برای آنها پروانه فعالیت صادر می‌شود تا به عنوان زیرمجموعه شرکت‌ها فعالیت کنند، اما متأسفانه مقاومت‌هایی در اصناف شاهد هستیم، به طوری که اتحادیه کامیون داران شهر اصفهان زیر بار ساماندهی نمی‌رود و مسئولیت‌پذیر نیستند، در حالی که باید ساماندهی با هم‌افزایی دستگاه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند ساعات فعالیت کارگاه‌های ساختمانی را مشخص کند، تأکید می‌کند: به باور من در ساعات پیک نباید اجازه فعالیت بتنریزی به ساختمان ها و اجازه حمل بار سیمان به کامیون ها داده شود.

صلواتی با اشاره به یکه‌تازی کامیون‌های حمل نخاله ساختمانی در برخی از خیابانهای حاشیه‌ای شهر، اظهار می‌کند: با هماهنگی معاونت خدمات شهری مقرر شده هنگام ارایه مجوز برای نخاله‌برداری و خاک‌برداری، رونوشتی برای سازمان حمل و نقل بار و کالای شهرداری اصفهان ارسال شود.

وی با بیان اینکه گشت‌های بازرسی شهرداری فعال است و یکی از افسران پلیس نیز در این گشت‌ها برای اعمال قانون حضور دارد و خاکبرداری‌ها برای کنترل تناژ بار نظارت می‌شود، اظهار می‌کند: جزو دستورالعمل‌ها قید شده که وقتی خاک در شهر جابه جا می‌شود، باید پارچه‌ای روی خاک کامیون را بپوشاند تا در حین حرکت در معابر شهر و در هوا پخش نشود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید میکند: در حال حاضر در کامیون‌های خارج از شهر جی. پی. اس نصب شده و قرار است این سیستم برای کامیون‌های داخل شهری نیز نصب شود تا سوخت تخصیصی آنها بر اساس پیمایش باشد، البته باید اداره کل صنعت، معدن و تجارت در این رابطه همکاری کند.

وی با بیان اینکه طراحی معابر شهری بر مبنای آیین نامه‌های کشور است و بر اساس استاندارد و میزان سرعت انجام می‌شود، می‌گوید: پل بزرگراه شهید خرازی به سمت خیابان شهید مطهری برای رانندگی ایمن مشکلی ندارد، اما ایمن‌سازی بیشتری برای جلوگیری از این حوادث انجام خواهد شد.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 358769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    غیر از چند چهارراه اصلی، در سطح شهر از پلیس خبری نیست. قانون بدون نظارت پلیس = حکمفرمایی قانون شکنان.
  • احمدی از حسین آباد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    همین امروز باز هم چند تا بونکر سیمان توی بزرگراه آقابابایی تردد می کردند، چند تا دیگه باید حادثه اتفاق بیفته و مردم کشته بشن تا مسئولین به فکر بیفتند و جلوی تردد اونها رو بگیرن؟؟؟
  • یک شهروند اصفهانی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    با خواندن این گزارش به آسانی میشه فهمید که این وسط فقط راننده ها هستند که هنگام وقوع حوادث نوک پیکان اتهام قرار می گیرند، بالاخره این راننده بدون مجوز وارد شهر نشده بوده، اما جالبه که همه میگن کی بود کی بود.... من نبودم!!!!
  • یک همشهری IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    0 0
    این گزارش خوب و صحبت بعضی از مسوولان نشون می ده که جان مردم از اهمیت کمی برخورداره. خیلی دلم برای راننده پژو که برای عیادت از بیمارش به اصفهان اومده بود و این اتفاق ناگوار براش افتاد، سوخت. خدا به خونوادش صبر بده