شبکه‌هایی که ما را تنهاتر می‌کنند!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی نه تنها سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه آن‌ها را تنهاتر از قبل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه‌های اجتماعی که این روزها در میان افراد به ویژه جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است، تا به امروز مزایای زیادی را از خود نشان داده است. به عنوان مثال کاربران می‌توانند از این شبکه‌ها به عنوان یک میانبر سودمند برای دریافت اطلاعات در مورد موضوعات مختلف و در مدت زمان کم بهره بگیرند.

اما از طرفی دیگر شبکه‌های اجتماعی این روزها موجب صمیمیت اجتماعی کاذب افراد شده‌ است، به گونه‌ای که آن‌ها را بیش از پیش به سوی افسردگی، فردگرایی و تنهایی سوق می‌دهد. 

استفاده بیش از حد از این شبکه‌ها، خلاقیت افراد را نابود می‌کند

به جرات می‌توان گفت که استفاده از این شبکه‌ها، آسان‌ترین راه برای نابودی خلاقیت در میان افراد است. مادامی که کاربران از روی بی‌فکری و بدون برنامه خاص به گشت‌وگذارهای بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی ادامه می دهند، نه تنها وقت خود را تلف می‌کنند بلکه زمان بهره‌وری و خلاقیت خود را نیز کاهش می دهند. موضوع مهم دیگر اینکه توجه بیش از حد افراد به دنیای مجازی و ثبت هویت خود در شبکه‌های اجتماعی باعث می شود آن‌ها از رقابت در دنیای واقعی بازداشته شوند و اهداف مهم خود را از یاد ببرند. 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کیفیت خواب شما را کاهش می‌دهد

یکی از عواملی که نقش مهمی در بی خوابی کاربران دارد، نوری است که از صفحه‌نمایش دستگاه‌های الکترونیکی منتشر می‌شود. این نور آبی رنگ، ذهن را فریب می‌دهد و این پیام را منتقل می‌کند که اکنون زمان خواب نیست. بنابراین به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی و جلوگیری از بی‌خوابی‌های مکرر توصیه می شود افراد هنگام خواب، گوشی را همراه خود به رختخواب نبرند و آن را در اتاق دیگری بگذارند. 

شبکه‌هایی که ما را تنهاتر می‌کنند

تا کنون بررسی های زیادی درباره ارتباط میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشکلات سلامت افراد صورت گرفته است. اما تحقیقات جدید روانشناختی دانشگاه "پنسیلوانیا" نشان می‌دهد که به غیر از تاثیر منفی بر روی سلامت افراد، این شبکه‌ها که به ظاهر برای ارتباطات اجتماعی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با یکدیگر بکار می‌رود، آن ها را تنهاتر از قبل می‌کند.

بررسی‌های بیشتر بر تاثیر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام متمرکز است. دلیل این موضوع نیز استفاده بیشتر و محبوبیت این سه شبکه اجتماعی در میان دانشجویان نهفته است. در بررسی‌های جدید، محققان وضعیت سلامت و خلق و خوی ۱۴۳ دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا را بررسی کردند و داده‌های گوشی هوشمند آن‌ها را برای تعیین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی ارزیابی کردند.

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند، به صورتی که گروه اول به صورت متداول از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند و گروه دوم میزان استفاده خود از سه شبکه  را به مدت ۱۰ دقیقه در روز برای هر یک از این تکنولوژی‌ها محدود کرده بودند.

پس از سه هفته میزان اضطراب، افسردگی، اوقات تنهایی و ترس از دست دادن و فراموش شدن در این افراد بررسی شد. نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهد میزان افسردگی و احساس تنهایی در گروهی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده بودند، به طور قابل توجهی کاهش یافته و بالعکس این تاثیرات در گروه دیگر افزایش یافته بود.

بهترین راهکار ، محدود کردن استفاده از  شبکه‌های اجتماعی

به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مشاهده زندگی دیگران از طریق شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام باعث می‌شود افراد گمان کنند شرایط زندگی دیگران از آن‌ها بهتر است، اما حقیقت این است که کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود افراد کمتر احساس تنهایی کنند. با این وجود محققان معتقد نیستند که افراد جوان باید استفاده از شبکه‌ها را به کلی قطع کنند، بلکه بهترین راه محدود کردن استفاده از آن‌ها در طول شبانه روز است.

از دیگر آسیب های شبکه‌های اجتماعی این است که این روزها صمیمیت میان خانواده‌ها کم رنگ‌تر از قبل شده است. همچنین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی، باعث دور شدن از دنیای واقعی و گذراندن وقت کمتر با افراد در دنیای حقیقی می شود. بنابراین به والدین توصیه می شود طوری عمل کنند که صمیمیت در محیط خانواده حکمفرما باشد تا فرزندان آن‌ها کمتر در  شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 358764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.