کلید فوتبال ایران همچنان در دست اصفهانی‌ها

در شرایطی که در چند ماه گذشته صحبت‌های زیادی در مورد خداحافظی بازنشستگان با پست های مدیریتی دولتی مطرح شده بود در نهایت اساسنامه مستقل فدراسیون و تأکید فیفا حکم به ابقای مهدی تاج داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از همان روزی که زمزمه‌های تصویب قانون خداحافظی بازنشستگان با میزهای مدیریت در ادارات دولتی به گوش رسیده حاشیه‌های اطراف فدراسیون فوتبال در بحث ماندن یا رفتن مهدی تاج رئیس اصفهانی فدراسیون قوت گرفت. تاج که در روز هجدهم اردیبهشت ماه سال ۹۵ با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده بود در این سه سال تلاش بسیار زیادی انجام داد تا بتواند گام‌هایی بلند در راه توسعه فوتبال بردارد و کسب عنوان فدراسیون پنج ستاره از جانب فدراسیون ما و صعود همه تیم‌های پایه و بزرگسال به رقابت‌های جام جهانی اتفاقی بود که عملکرد فدراسیون مهدی تاج را موفق جلوه داد.

با این حال رابطه خوب تاج با ریاست فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شیخ سلمان بحرینی هم مزید بر علت شد تا فوتبال ما در این مدت حداقل از لحاظ روابط پشت پرده و لابی‌گری ورزشی شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کند و به همین خاطر قابل پیش‌بینی بود که مهدی تاج به این راحتی‌ها حاضر به تحویل پست و جدایی از فدراسیون فوتبال نباشد.

در همان روزهای تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان خبرهایی مبنی بر تلاش مهدی تاج برای افزایش درصد جانبازی به بالای ۵۰ درصد و استفاده از این آیتم برای ماندن در پست مدیریت فدراسیون به گوش رسید که بعد از حرف و حدیث فراوان در نهایت تکذیب شد ولی این خبر برای مدتی رسانه‌های ورزشی را سرگرم خودش کرده بود و همه به دنبال تعیین تکلیف ریاست فدراسیون فوتبال بودند.

اما از طرف دیگر بر طبق اساسنامه موجود در فدراسیون این سازمان یک نهاد دولتی و تأثیر پذیر از قوانین کاری در ایران نیست و به صورت یک NGO و تحت تأثیر قوانین بین‌الملی حوزه فوتبال مشغول به کار است که همین مسئله دلیلی شد تا خیلی‌ها نسبت به رفتن و یا ابقای مهدی تاج در ریاست فدراسیون فوتبال دچار تردید شوند.

فوتبال ایران در شرایطی با این پرونده روبرو شد که در سال ۸۶ یک دوره بحرانی را پشت سر گذاشته بود و بعد از ناکامی در جام جهانی۲۰۰۶ آلمان حکم شفاهی رحیم علی‌آبادی ریاست وقت سازمان تربیت بدنی در بحث برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال باعث شد فیفا فدراسیون فوتبال ایران را با حکم تعلیق روبرو کند و مدت‌ها زمان برد تا ثبت اساسنامه فدراسیون بتواند آب رفته را به جوی برگرداند.

این تجربه تلخ باعث شد تا در این چند ماه نمایندگان مجلس و مدیران وزارت ورزش با احتیاط در مورد رفتن مهدی تاج از فدراسیون صحبت کنند و از طرف دیگر صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا که عامل سفر اینفانتیو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس AFC  به کشورمان شد فرصت مناسبی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد تا با تشریح ماجرای تصویت قانون عدم بکارگیری بازنشستگان شرایط  را برای آگاه کردن مدیران رده بالای فوتبال جهان و آسیا فراهم کند و انتشار دو متن تهدید آمیز از جانب همین نهادها مبنی بر عدم دخالت دولت در بحث اداره فوتبال باعث شد تا روز گذشته صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک آب پاکی را بر روی دست همه بریزد و اعلام کند که مهدی تاج با استفاده از قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور می‌تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند.

این اتفاق یک توفیق اجباری برای فوتبال ایران بود تا مهدی تاج در سومین سال حضور خودش در راس فدراسیون بتواند برنامه‌های خودش را ادامه دهد و فوتبال ایران درگیر جابجایی رئیس و انتخابات مجدد نشود که برایند آن را می‌توان در مسابقات جام ملت‌های استرالیا به چشم دید.

کد خبر 358757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.