تحریم‌ هست، اما خودمان به خودمان ضربه می زنیم

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه کاسب‌ها باید دلسوز جامعه باشند و قیمت‌ها را کاهش دهند، گفت: کمک کنید و قیمت‌ها را پایین بیاورید، تمام این گرانفروشی‌ها پیش خداوند حساب و در مورد آن از شما سوال می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه‌ نخست نماز جمعه امروز (جمعه- ۲۵ آبانماه) با فراخواندن خود و همه به تقوای الهی و ترک معاصی اظهار کرد: خداوند متعال در راستای امتحان الهی برخی انسانها را در همین دنیا عذاب می کند که اینها به اعتقاد من عذاب نرم هستند.

وی در خصوص چگونگی اعمال این عذاب افزود: خداوند به قلب و اندام‌های آنها مهر می زند بدین شکل که قلب آنها را زیر و رو می کند یا چشم و گوش آنها را کور و کر می سازد و این عذابی است که درد ندارد، اما نهایت عذاب در دنیا است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیه‌ای از سوره اعراف گفت: خداوند فرموده است که برای عذاب جهنم بسیاری از جن و انس را آماده کرده‌ایم.

وی در خصوص ویژگی این افراد که در دنیا عذاب می شوند، گفت: این دسته افراد کسانی هستند که قلب دارند، اما درک و شعور ندارند، عقل شان کار نمی کند، چشم دارند، اما نمی‌بینند، گوش دارند، اما نمی‌شنوند و این عذابی دردناک است‌.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه فهم و بصیرت از این افراد گرفته می شود، تصریح کرد: منظور از کار نکردن قلب آنها حالت انسانی قلب است نه حالت فیزیکی و جنبه ملکوتی آنها فعال نخواهد بود.

امام جمعه اصفهان در اشاره به دلایل این حالات انسان گفت: گناهانی چون حسد، نفاق، کفر، ترک جهاد، خانواده و رفیق بد و تکبر همگی انسان را از مسیر درست دور می سازد.

وی مهمترین دلیل نفهمی انسان در دنیا را موضوع عُجب دانست و افزود: عُجب به معنای خودبزرگ بینی، خودپسندی و خودپرستی است. این افراد خود و کارهایشان را بزرگ می بینند و کارهای دیگران را کوچک می شمارند و به مرحله‌ای می رسند که دیگر در عبادت کوتاهی می کنند و به دنبال ادامه عبادت نیستند چون خود و اعمال خود را بزرگ می بینند.

انقلاب نکردیم که برخی بر سر سفره‌های چرب بنشینند

وی با اشاره به سیری این دسته بندگان از عبادت افزود: عُجب مراحلی دارد که در مراحل آخر فرد از خدا ترسی ندارد و حتی به خاطر عبادت هایش بر سر خدا منت هم می گذارد و اگر چیزی از خدا بخواهد و خدا به او ندهد عصبانی می شود که چرا خداوند جواب او را نمی دهد.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در این دوره هم این نفهمی بر برخی مستولی است، اظهار کرد: برخی افراد می گویند چرا انقلاب کردیم آنها شعور این را ندارند که این انقلاب، انقلابی الهی بوده، وظیفه و واجب بوده که زیر سلطه کافر نرویم.

وی با انتقاد از گفته‌های برخی در مورد چرایی انقلاب کردن، گفت: مگر ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که برخی بر سر سفره‌های چرب بنشینند؟! این انقلاب انقلابی الهی است.

وی با بیان اینکه نباید بر سر خدا منت بگذاریم، گفت: اگر بحث منت گذاشتن است خدا باید منت بگذارد که ما را هدایت کرده هر چند با این تفاسیر و رفتارها هدایت هم نشده‌ایم و اگر منتی باشد باید امام (ره) رهبران و علمایی که ما را هدایت کرده اند بر سر ما منت بگذارند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه هیچ کس نباید از خدا طلبکار باشد، افزود: نباید عنایات خدا را عنایات خود بدانیم؛ بلکه باید بدانیم که به ما عنایت شده و شیطان تلاش می کند که با عجب، غرور و خودبزرگ بینی انسان را از راه درست بازدارد.

سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه دوم نماز جمعه امروز با تسلیت شهادت امام عسگری(ع) اظهار کرد: امام عسگری(ع) از همان کودکی تحت تعلیم امام هادی(ع) بود تا در سن ۲۰ سالگی به مقام امامت رسید و ۸ سال امامت را بر عهده داشت تا به دست ملعون معتمد عباسی به شهادت رسید و یکی از مهمترین کارهای ایشان این بود که امام مهدی (عج) را به عنوان امام بعدی به مردم و شیعیان معرفی کرد.

وی در خصوص مناسبت های پیش رو اظهار کرد: آغاز حکومت حضرت مهدی(عج) را پیش رو داریم که امیدواریم از شیعیان خالص او باشیم.

شهدای اصفهان یک دهم شهدای جنگ است

طباطبایی نژاد با اشاره به روز بیست و پنجم آبان گفت: این روز، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان است؛ چرا که در چنین روزی مردم اصفهان ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و در همان روز کاروان حمایت از جبهه را به راه انداختند و کمک های خود را راهی جبهه‌های جنگ کردند.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر تاثیرگذاری اصفهان در دفاع مقدس، افزود: ایران ۳۱ استان دارد، اما شهدای اصفهان یک دهم شهدای جنگ است که اینها همگی افتخار اصفهان و کشور هستند.

وی در خصوص دهم ربیع الاول گفت: این روز، روز وفات حضرت عبدالمطلب، تکیه گاه محکم پیامبر است و همین روز سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه است که این ازدواج پربرکت‌ترین ازدواج تاریخ بوده است؛ چرا که تا روز قیامت اسلام به دست فرزندان این دو بیمه شد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به سالگرد شهادت شهید مهدی زین الدین اظهار کرد: مادر این شهید اهل قرآن بوده و پدر ایشان قبل از انقلاب تبعیدهای فراوانی داشته است و این شهید همه عمر به دنبال انقلاب بود تا جایی که در مدت کوتاهی به سمت فرماندهی لشگر رسید و با برادر گرامی خود به فیض شهادت نائل شد.

وی در خصوص ۱۲ ربیع الاول گفت: بنابر قول برخی علمای شیعه همچون شیخ کلینی ۱۲ ربیع الاول ولادت با سعادت پیامبر است، اما تاریخ مشهور بین بیشتر علمای شیعه ۱۷ ربیع الاول است و به همین جهت از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول را هفته وحدت نامیده‌اند که این نامگذاری برکات بسیاری داشته که باعث وحدت بین شیعه و اهل تسنن شده است.

خودمان به خودمان ضربه می زنیم

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا هست، اما خودمان به خودمان ضربه می زنیم، افزود: آمریکا تحریم می کند، اما بی فکری های مردم خودمان باعث جفا به یکدیگر می شود.

وی با اشاره به گفته های امیرالمومنین ( ع) گفت: مگر طرفدار امیرالمومنین نیستید ؟ حضرت امیر فرموده است غصه روزی که نیامده را نخورید خدا خودش روزی دهنده است؛ چرا غصه می خورید و عرصه را تنگ می‌کنید.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه کاسبان باید دلسوز جامعه باشند و قیمت ها را کاهش دهند، گفت: کمک کنید و قیمت‌ها را پایین بیاورید، تمام این گرانفروشی‌ها پیش خداوند حساب و در مورد آن از شما سوال می شود که چرا به افراد ضعیف گرانفروشی کردید.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ ضرری از دشمن به شما وارد نمی شود، تصریح کرد: همچنانکه امام (ره) فرمودند دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و اسلام پوزه همه دشمنان را به خاک می کشد و این امر قطعا اتفاق می افتد.

کد خبر 358752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.