نقش باشکوه اصفهان در کتاب دفاع مقدس

۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، شهید آوردند، نه یک تن، نه ده تن، نه صدتن؛ ۳۷۰ تن از جوانان رشید وطن که برای دفاع در برابر هجوم بیگانگان رفته بودند، برگشتند، اما دیگر جان در بدن نداشتند و این مردم اصفهان بودند که با حضور حداکثری خود در تشییع پیکر پاک این شهیدان، به پیکر آنها، جانی تازه بخشیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا ۳۷۰ جوانی که "یا زینب" گویان عازم جبهه‌های حق علیه باطل شده بودند، در روزی به یاد ماندنی در تاریخ  دفاع مقدس، به شهر و دیار خود بازگشتند تا مردم اصفهان بار دیگر میثاق خود را با شهدای گلگون کفن و پاک پیکر این مرز و بوم تجدید کنند و با رساندن آن پرستوها به گلستان شهدای اصفهان، برگی دیگر از دفتر افتخارات اصفهان را ثبت کنند.

۲۵ آبان سال ۶۱ خورشیدی ، زمین اصفهان، قدمگاه مردان و زنان دلیر و رشیدی شد که برای تشییع پیکر ۳۷۰ شهید هم شهری خود به خیابان‌ها آمده بودند تا دوربین‌های عکاسان جمعیت سه کیلومتری تا میدان نقش جهان را ثبت کند و برای این روزها به یادگار بگذارد.

حاضران در این حماسه پر شورِ مردمِ اصفهان از آن با نام زلزله یاد می‌کنند و ۲۵ آبان ماه را روز نمایش اقتدار و وحدت شهروندان اصفهان می‌دانند و با عبارت "جای سوزن انداختن نبود"، حال و هوای تشییع شهدا در میدان نقش جهان را توصیف می‌کنند.

غلامرضا جعفری، جانباز روزهای نخست دفاع مقدس جمعیت آن روز اصفهان را باور نکردنی و پر شور توصیف می‌کند و می‌گوید: خیابان‌های جی و احمد آباد مملو از جمعیت بود و با رسیدن به میدان نقش جهان تازه متوجه می‌شدیم که تمام شهر برای تشییع فرزندانشان که با مدال افتخار بازگشته بودند، آمده اند.

این بسیجی قطع نخاعی که جانباز ۳۰ درصدی بنیاد شهید محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: کاروانی که اصفهانی‌ها به عملیات محرم سال ۱۳۶۱ فرستادند،۳۷۰ پرستو را به آسمان فرستاد تا مایه آبروی اصفهان و اصفهانی شوند و در تاریخ دفاع مقدس، مثل ستاره‌ای درخشان، نورافروزی کنند.

مرتضی صادقی یکی از مسئولان وقت ستاد شهدای اصفهان نیز، همدلی مردم در رابطه با تأمین محل دفن شهدای اصفهان را مثال زدنی و باور نکردنی می‌خواند و می‌گوید: اشتیاق وصف ناپذیر صاحبان و سکنه منازل اطراف گلستان شهدای اصفهان برای تخریب منزل خود به جهت دفن شهدا در آن مکان، از یادم نمی‌رود و به خاطر دارم که حتی عده‌ای با مراجعه به ستاد، درخواست استفاده از مکان منزل خود برای دفن شهدا را داشتند.

در ۲۵ آبان ۶۱ برپا شدن تفت و پارچه‌های تسلیت و تبریک شهدا در بیشتر محله‌های اصفهان نیز رنگ و بوی خاصی به حال و هوای شهر داده بود تا این روز پر افتخار را برای مردم اصفهان به یاد ماندنی‌تر و جان سوز تر کند.

آن روز تمام مساجد شهر میهمان داشتند و روحیه وصف نشدنی پدر و مادر شهدا، باعث شده بود تا مردم غم از دست دادن عزیزانشان را فراموش کنند و در کمال احترام مشغول میزبانی از این فرزندان خلف خود شوند.

 تاریخ دفاع مقدس، این روز پر افتخار خود را فراموش نخواهد کرد که جوانانی از دیار شهر گنبدهای فیروزه‌ای با ندای "یا زینب" برای دفاع از میهن رفتند تا پیکر پاکشان به سوی خدا پرواز کند و بار دیگر عشق در دل مردم اصفهان جاری شود. عمل به وصیت این شهدای گلگون کفن این مرز بوم و حفظ آرمان‌های ایشان در حال حاضر بر ما واجب است تا کمترین سهم خود در این تاریخ شکوهمند را رقم بزنیم.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 358734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.