۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
سونامی سرطان در  اصفهان  نداریم

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان گفت: اکنون در مورد شیوع بیماری سرطان تا حدودی بزرگ نمایی شده است، در حقیقت بیماری سرطان در همه دنیا و ایران با شیب بسیار آرامی در حال افزایش است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست. اما به وجود سونامی سرطان اعتقادی نداریم .

فریبرز مکاریان در حاشیه هفدهمین کنگره سالانه مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رشته مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی فوق تخصص رشته پزشکی است، دانشجویان این رشته بعد از طی هفت سال تحصیل در دوره پزشکی عمومی و چهار سال تحصیل برای دریافت مدرک متخصص داخلی، چهار سال دیگر را نیز برای دریافت تخصص خون به تحصیل می پردازند.

وی با بیان اینکه رشته آنکولوژی و هماتولوژی یکی از طولانی‌ترین رشته‌های پزشکی است، افزود: دانشجویان این رشته حدود ۱۴ تحصیل می‌کنند و بعد از کامل شدن دوره تحصیلات خود قادر به درمان تومورهای سرطانی، بافت نرم سرطان های خون، پیوند مغز استخوان و انواع بیماری های خونی و انعقادی هستند و این رشته بسیار گسترده و وسیع است که طیف بزرگی از بیماری ها را پوشش می‌دهد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان در مورد بیماران سرطانی و وضعیت آنها در اصفهان، گفت: در مورد شیوع بیماری سرطان تا حدودی بزرگ نمایی شده است، در حقیقت بیماری سرطان در همه دنیا و ایران با شیب بسیار آرامی در حال افزایش است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست. اما به وجود سونامی سرطان اعتقادی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در ایران ثبت سرطان اتفاق افتاده است و طی سال های اخیر ثبت، تشخیص و درمان سرطان روندی بهتری پیدا کرده است و در برخورد با تعدای زیادی از بیماران سرطانی که تشخیص بیماری و درمان آنها را داشتیم این ذهنیت در اصفهان به وجود آمده که مردم فکر کنند آمار سرطان افزایش یافته است این در حالی است که در گذشته این بیماری بین مردم بوده و مبتلایان بعد از طی شدن سه الی شش ماه فوت می‌کردند؛ امروزه با تشخیص زودرس و درمان‌های بهتر بیمار ۱۰ الی ۲۰ سال طول عمر  خوبی را پیدا می کند.

مکاریان تصریح کرد: بنابراین یکی از  علت‌های بالا رفتن آمار جمعیت بیماران مبتلا به سرطان تشخیص و درمان بهنگام است، در حالی که در گذشته به دلیل عدم تشخیص این بیماری بسیاری از مبتلایان فوت می کردند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان در مورد روند آموزش ها به بیماران، اظهار کرد:  روند آموزشی در اصفهان برای دانشکده پزشکی در بالاترین رتبه آموزشی وجود دارد. اکنون تربیت متخصص داخلی و تربیت فوق تخصص خون و سرطان در اصفهان در بهترین رتبه های دانشگاهی در حال انجام است.

مکاریان با اشاره به راه اندازی سازمان های مردم نهاد در این زمینه اظهار کرد: به منظور ارایه خدمات به بیماران سرطانی راه ندازی  سمن‌ها در دستور کار است و اکنون بنده به طور مستقیم مسئول  سمن  "امید مهر" اصفهان هستم که بیماران این انجمن مبتلا به سرطان پستان  بوده و بیماران جدیدی که با تشخیص زودهنگام به جمعیت این انجمن اضافه شوند با بیماران مبتلای قبلی هماهنگ شده و روند آموزشی و پیگیری و درمان برای آنها صورت می گیرد.

وی یادآور شد: در زمینه سرطان خون و بزرگسالان و  دیگر سرطان‌ها هم به طور وسیع در حال ارائه آموزش‌های لازم به بیماران هستیم  تا آنها با دریافت این آموزش‌ها روند درمان سریع‌تری را داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان در مورد هفدهمین کنگره آنکولوژی و هماتولوژی و هدف از تشکیل و اجرای آن، اظهار کرد: این یک گنگره سالیانه بوده و امسال برای هفدمین بار تشکیل شده است که هر سال در این کنگره همه متخصصان خون و سرطان کشور دور هم جمع شده و ارتباط های صنفی و علمی برقرار می کنند و آخرین دستاوردهای جهان و ایران را به همدیگر اطلاع می دهند و این کنگره هر سال در یکی از استانها برگزار شده وبرای دومین بار در اصفهان برگزار می شود.

وی به بیماران سرطانی توصیه کرد: همیشه می گویم سرطان یک بیماری صعب العلاج بوده و ناعلاج نیست و بایستی بیماران سرطانی با صبر و حوصله این دوره را پشت سر  گذاشته و بدانند که با امید به خداوند منان روند درمان بیماری آنها روز به روز بهتر شده و بهبود پیدا می کنند.

کد خبر 358726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.