یاد و خاطره شهدای ۲۵ آبان در نصف جهان

۳۷۰ نفر از جوانان شهید این مرز و بوم در ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۶۱ (حدود ۳۶ سال پیش) همزمان و با شکوهی به یاد ماندنی در اصفهان، مهد علم و فرهنگ ایران تشییع شدند. حماسه عظیم شرکت مردم در این تشییع توجه تمام ایرانیان به این واقعه را جلب کرد و باعث درخشندگی آن در تاریخ دفاع مقدس شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تشییع پیکر پاک ۳۷۰ شهید در یک روز در اصفهان در حالی رقم خورد که مردمان این سرزمین در همان روز بدرقه کننده ی جوانان بسیاری به جبهه های حق علیه باطل بودند.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در سالروز حماسه ۲۵ آبان در سخنانشان، حماسه ایثار مردم اصفهان را در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، مصداق دیگری از سرافرازی آنها در امتحانات الهی برشمردند و افزودند: « در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع ۳۷۰ شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه ها کردند و نماد برجسته ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.»

 شهرداری اصفهان امروز با فضاسازی شهری و اجرای برنامه های فرهنگی مذهبی سعی کرده یاد و خاطره ی سالروز آن حماسه و ایثار را که تداعی گر رشادت ها و از جان گذشتگی جوانان دلاور این مرز و بوم است را تداعی کند.

فضاسازی شهر به یاد پرواز پرستوها

حسن موذنی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در این باره گفت: شهر اصفهان به مناسبت ۲۵ آبان ماه سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان با نصب المان های مختلف و جانمایی نمادهای ویژه از جمله پرواز پرستوها فضاسازی شد.

وی ادامه داد: المان های مختلف به یاد شهدای گلگون کفن عملیات محرم سال ۶۱ بر روی مسیر پل ۲۵ آبان نصب شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: نصب و نمایش دیواره "پرواز پرستوها" در چهار راه ۲۵ آبان و نمایش پرستو های ستونی در قسمت بالایی پل ۲۵ آبان نیز انجام شده است.

اطلاع رسانی برنامه های ۲۵ آبان از طریق تبلیغات شهری

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز به برنامه های این حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه فضاسازی شهری با تبلیغات گسترده سعی کردیم یاد و خاطره ۲۵ آبان و تشییع ۳۷۰ شهید اصفهانی را گرامی بداریم.

وی با اشاره به طراحی پوستر ویژه ۲۵ آبان و توزیع در سطح شهر افزود: در رسانه‌های شهرداری نیز سعی کردیم به این روز مهم در تاریخ اصفهان بپردازیم در این راستا روزنامه اصفهان زیبا ویژه برنامه «بی‌سیم چی» را منتشر کرده است.

وی ادامه داد: باکس های رادیویی اداره کل ارتباطات نیز برنامه های ۲۵ آبان را به صورت کامل پوشش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: از طریق تبلیغات در سطح شهر برنامه‌های شهرداری، بنیاد شهید و سازمان تبلیغات برای گرامیداشت روز ۲۵ آبان به مردم اطلاع رسانی شده است.

از رونمایی کتاب تا برگزاری برنامه سفیران عشق

سعید صرامی، مدیر فرهنگسرای پایداری شهرداری اصفهان با تاکید بر اهمیت برگزاری بزرگداشت ۲۵ آبان ماه گفت: امسال فرهنگسرای پایداری با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای گرامیداشت یاد و خاطره ۳۷۰ شهید که در یک روز تشییع شدند؛ برنامه های مختلفی را تدراک دیده است.

وی ادامه داد: افتتاحیه رویدادهای ۲۵ آبان ماه با حضور ۴۰۰ دانش آموز از نقاط مختلف اصفهان سه شنبه ۲۲ آبان ماه برگزار و دانش آموزان با شهدای دانش آموز عملیات محرم در گلستان شهدای اصفهان تجدید میثاق کردند.

مدیر فرهنگسرای پایداری شهرداری اصفهان اضافه کرد: برگزاری ویژه برنامه " عصر خاطره" در عمارت سعدی خیابان سعدی اصفهان و با مشارکت بنیاد شهید و حوزه هنری اصفهان و روایتگری جانبازان دفاع مقدس و سخنرانی بسیجی مرتضی شریعتی، سردار محمد موسوی و سرهنگ شریفیان و حجت الاسلام و المسلمین سبحانی از جهاد سازندگی استان اصفهان از دیگر برنامه های این حوزه است.

صرامی خاطرنشان کرد: از کتاب های حوزه ایثار و شهادت استان اصفهان با نام های "۱۳ در ۷"،"مگر شما ایرانی نیستید؟"،" سهم من از عاشقی"و"تاکسی سرویس برای فاو" از نویسندگان اصفهانی و جانبازان دوره دفاع مقدس نیز به مناسبت سالگرد ۲۵ آبان رونمایی می شود.

 وی با بیان اینکه نشست بررسی حماسه مردم اصفهان در ۲۵ آبان ماه در سالن فرهنگسرای پایداری شهرداری اصفهان در گلستان شهدا برگزار شد، گفت: ویژه برنامه "سفیران عشق" با حضور سید مصطفی سجاد در سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان نیز عصر امروز پنجشنبه برگزار شد.

مدیر فرهنگسرای پایداری ادامه داد: تجدید میثاق با شهدای قطعه محرم گلستان شهدای اصفهان و تزئین قبور شهدا با فانوس و نمادهای دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه های فرهنگی به مناسبت گرامیداشت سالروز ۲۵ آبان است؛ همچنین صبح روز جمعه دعای ندبه در میان قبور شهدای عملیات محرم با رمز "یا زینب" برپا خواهد شد.

کد خبر 358707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.