نخستین "تعاونی تولید انارکاران کشور" در شهرضا تأسیس می‌شود

شهرضا – معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: نخستین تعاونی تولید انارکاران و نخستین صندوق توسعه انار کشور در شهرضا تأسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، حسین شیرزاد ظهر امروز (پنجشنبه) در "جشن شکرگزاری انار" که در روستای امامزاده شاه سیدعلی‌اکبر این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: انار یکی از گونه‌های گیاهی خاورمیانه‌ای و شهرضا یکی از کانون‌های اصلی تولید این محصول در کشور است.

وی ادامه داد: شهرضا یکی از ۳۳ پهنه یا رویشگاه انار در کشور است که گنجینه‌ای ارزشمند از ذخایر این محصول از انواع یاقوتی و الماسی در آن وجود دارد و به عنوان محلی برای پرورش این گونه‌های نادر محسوب می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به افزایش میزان تولید انار شهرضا در سال زراعی جاری، خاطرنشان کرد: میانگین تولید انار در کشور ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در سال است، اما با افزایش میزان تولید انار در شهرضا، میانگین تولید این محصول در کشور به ۱۴ تا ۱۵ هزار تن افزایش می‌یابد.

شیرزاد با بیان اینکه زمینه مناسب برای پرورش گونه‌های کمیاب انار در شهرضا وجود دارد، تصریح کرد: پرورش گونه‌های متفاوت انار در این شهرستان، توان اکولوژیک آن را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایجاد تعاونی‌های تخصصی و محصولی یکی از سیاست‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از محصولات مختلف در کشور است، اظهار کرد: نخستین "تعاونی تولید انارکاران کشور" در شهرضا ایجاد می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه رویشگاه انار در جهان بسیار محدود است، یادآور شد: اراضی مساعد برای کاشت این محصول از شمال آفریقا تا حاشیه پاکستان ادامه دارد و با توجه به اینکه مناطقی از کشور ایران در این مسیر قرار دارد، باید از کشاورزان تولید کننده این محصول حمایت شود.

شیرزاد با بیان اینکه تأسیس نخستین تعاونی تولید انارکاران کشور، افتخاری برای مردم شهرستان شهرضا محسوب می‌شود، تصریح کرد: شهرضا به عنوان شهرستان پیشتاز و الگوی ایجاد تعاونی تولید انارکاران در سراسر کشور و تأسیس احادیه ملی انارکاران در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: نخستین صندوق توسعه انار کشور نیز در شهرضا تأسیس می‌شود که این اقدام زمینه جذب اعتبارات حمایتی برای این محصول را فراهم می‌کند.

معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد: پیش از این صندوق توسعه زعفران در کشور ایجاد شده است که توسعه اینگونه صندوق‌ها، باعث تأمین اعتبار مناسب به‌هنگام برای محصولات مختلف را فراهم می‌کند.

شیرزاد تأکید کرد: ایجاد این مراکز هویت جدیدی به تولیدکنندگان این محصول می‌دهد و زمینه تأسیس و توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی مرتبط را فرهم می‌کند.

کد خبر 358673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.