ارثیه ۱۴ ساله

نشست بررسی عملکرد یک ساله اصلاح‌طلبان در شورای شهر و شهرداری اصفهان پس از مدیریت ۱۴ ساله اصولگرایان با حضور امیراحمد زندآور و ابوالفضل قربانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه پاییزه حزب ندای ایرانیان شامگاه چهارشنبه با عنوان ارثیه ۱۴ ساله و با موضوع بررسی عملکرد یک‌ساله اصلاح‌طلبان پس از چهارده سال حضور اصولگرایان در شورای شهر  پیرامون استراتژی مدیران در مدیریت متابع و هزینه‌ها، وضعیت حمل‌ونقل در مدیریت شهری، اوضاع سازمان فاوا شهرداری و نیز ادامه مسیر مترو در اصفهان و با حضور ابوالفضل قربانی، سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اصفهان که یک چهره اصولگرا است و  امیر احمدزندآور، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان یک عضو اصلاح‌طلب و همچنین با حضور اعضای حزب ندای ایرانیان و اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیریت اصولگرایی و اصلاح‌طلبی

در ابتدای جلسه ابوالفضل قربانی درباره ارثیه‌ای که مدیریت شهری ۱۴ ‌ساله اصولگرایان باقی گذاشت، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته شورای شهر اصفهان، اصولگرایان سیطره‌ای نداشته‌اند و بر خلاف آنچه تصور می‌شود، در ارثیه‌ای که از مدیریت شهری برای دوره پنجم باقی مانده اصلاح طلبان نیز نقش داشته‌اند زیرا در دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر چهره‌های اصلاح طلب را نیز می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: رییس کنونی شورای شهر اصفهان، چهارسال رییس کمیسیون اقتصادی و ده سال معاون آن کمیسیون و نایب رییس دوره پنجم نیز در دوره‌های سوم و چهارم عضو هیئت رییسه بودند و در این شرایط مقایسه میان عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مدیریت شهری صحیح نیست.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: اصولگرایان ۱۴ سال و اصلاح‌طلبان یک سال در شورای شهر حضور داشته‌اند و قیاس میان این دو نتیجه مطلوبی ندارد زیرا قضاوت بهتر و دقیق‌تر در پایان سال سوم هر شورایی صورت می‌پذیرد و از طرفی اگر ۱۴ سال اصولگرایان در راس مدیریت شهری بودند، ۱۷ سال قبل‌تر آن اصلاح‌طلبان شورای شهر را در اختیار داشتند.

وی بزرگترین نقطه ضعف دوره پنجم را پرداختن به حاشیه‌ها دانست و تاکید کرد: وجود حواشی در شورای شهر مشکل‌ساز خواهد بود بنابراین قضاوت را درباره عملکرد آن جامع نخواهد بود زیرا باید به اعضای جدید برای آشنایی با شهر زمان بیشتری داد.

بدهی‌ها در نتیجه نبود مدیریت

امیر احمد زندآور نیز سخن خود را با اشاره به بدهی‌های به جا مانده از شوراهای دوره‌های قبل آغاز و اظهار کرد: این نکته را می‌پذیرم که نمی‌توان مقیاسی برای ارزیابی کارنامه یک‌ساله اصلاح‌طلبان در مواجهه با ۱۴ سال مدیریت اصولگرایان قرار داد اما باید استراتژی‌هایی در هر دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرایی که در راس شورای شهر قرار می‌گیرند، حاکم شود تا سبب روی کار آمدن مدیران لایق باشد.

وی افزود: مردم باید بدانند که در ۱۴ سال فعالیت شوراهای اصولگرا چه گذشته است زیرا مدیریت شهری متکی به مردم است و با چاه نفت اداره نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بدهی در شهرداری‌ها امری طبیعی است، ادامه داد: شهری را تحویل گرفتیم که بدهی زیادی داشت اما شورای شهر کنونی وظیفه خود می‌داند که بدهی سه هزار میلیاردی خود را بدهد با آنکه این بدهی در مدیریت شهری تاثیر بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در پایان دوره پنجم شورای شهر نیز این بدهی ادامه پیدا کند، تصریح کرد: اگر در پرداخت حقوق ناتوان هستیم به‌خاطر کمبود بودجه است و طبیعی است که فشار اقتصادی بر مدیریت شهری تاثیر بسیاری گذاشته است.

قربانی، سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اصفهان در واکنش به وجود استراتژی در مدیریت شهری دوره‌های گذشته، اظهار کرد: در ابتدای شورای سوم و چهارم منشوری برای برقراری استراتژی در مدیریت شهری تصویب شد هرچند نمی‌توان گفت به تمام آنچه مصوب شده بود دست یافته باشیم.

وی درباره بدهی‌های باقی مانده از دوره‌های قبل نیز افزود: طبیعی است که در جابجایی شهرداران بدهی ایجاد شود اما همین بدهی سه هزار میلیاردی نیز در شرایطی است که اگر پروژه‌های اجرا شده در دوره‌های قبلی اکنون اجرا شود، به‌خاطر اوضاع بد اقتصادی کشور، بدهی سنگین‌تری به‌جود خواهد آمد؛ از طرفی اگر دولت بدهی‌های خود به شهرداری پرداخت کند بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نکته مهمتر این است که مراقبت ویژه‌ای که باید در کمیسیون اقتصادی دوره گذشته انجام می‌گرفت، اتفاق نیفتاد و به‌طور مثال در دو ساعت یک وام ۶۵۰ میلیارد تومانی برای هزینه در توسعه مترو با رای پایینی تصویب شد که چنین مصوبه‌هایی علاوه بر ایجاد بدهی‌های سنگین، تمام فعالیت‌های شهر را برای یک مورد خاص متوقف می‌کرد.

زندآور، عضو دوره پنجم شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه زمانی که کارنامه شورای شهر بررسی می‌شود، نقش یک فرد یا کمیسیون مورد توجه نیست بلکه باید کار جمعی ارزیابی شود، گفت: نمی‌توان دلیل تمام بدهی‌ها را کمیسیون اقتصادی شوراهای گذشته دانست زیرا اضافه شدن نیروی انسانی به بدنه شورا نیز هزینه زیادی را به شهرداری متحمل کرده که به‌طور مثال نیروهای یک شهرداری به ۴۵۰۰ نفر رسید و در مجموع ۱۶هزار نفر نیروی انسانی در شهرداری به‌وجود آمد که حتی با تعدیل نیرو نیز تبعات زیادی برای شورا جدید به‌وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ولخرجی و مدیریت هزینه‌ها یک قاعده مشخص است که باید رعایت شود، افزود: ما با مساجد مخالف نیستیم، با موزه دفاع مقدس مخالف نبودیم زیرا یک میلیارد تومان برای آن مصوب کرده‌ایم ولی باید بودجه را مدیریت کرد تا به مردم فشار زیادی نیاید برای مثال یک کیلومتر خط BRT ، ۱۰ میلیارد، یک کیلومتر مترو ۴۰۰ میلیارد و یک کیلومتر تراموا ۳۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

پروژه‌های بزرگ بلای جان شهر

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: برای مدیریت شهری نمی‌توانیم همچنان تراکم فروشی و شهر فروشی را ادامه دهیم بلکه باید همان مناطق فرسوده را که داریم به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز سالن اجلاس بزرگترین چالش شهر شده؛ ارگ جهان نما تبدیل به فاجعه و یک درد بزرگ در دل شهر شد و حقیقت آن است که تفاوتی در بد عمل کردن دوره‌های مختلف نیست، زیرا در نهایت مردم آسیب می‌بینند.

قربانی، سخنگوی شورای چهارم با اشاره به اینکه در شورا هرکس یک رای دارد ولی رییس کمیسیون در روند طرح‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار کرد: سرمایه گریزی در اصفهان وجود دارد که با شناخت ظرفیت‌های اصفهان در زمینه گردشگری، می‌توان از آن جلوگیری کرد به‌طور مثال می‌توان از معافیت‌هایی که برای احداث هتل وجود در دوره سوم و چهارم شورای شهر ایجاد شد، نام برد.

وی با اشاره به اینکه جهان نما مربوط به سی سال پیش و قبل از مدیریت اصولگرایان بوده، افزود: برای احداث پروژه‌های بزرگ باید سرمایه‌گزارانی از کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس شناسایی شود مانند بخشی از هزینه سالن اجلاس که توسط یکی از همین سرمایه‌گزارها پرداخت شد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه نمی‌توان پروژه‌های نیمه کاره را تخریب و باید به بهترین شکل از آن بهره‌برداری کرد، گفت: این مترو با هزینه‌های سنگین آن کمتر از یک درصد سهم حمل و نقل شهر را دارا بوده است اما BRT با هزینه‌ای کمتر روزی ۱۲۰ هزار نفر را جابجا می‌کند، آماری که درخصوص مترو تا پنج سال آینده نیز تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: مترو وظیفه دولت‌ها بوده و رفتن آن به سمت شورا ظالمانه است بنابراین بودجه‌هایی که باید صرف نظافت و آسفالت شهری بشود در جایی خرج شده که شاید نتیجه آن چهل سال دیگر به چشم بیایند.

زندآور، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ گفت: مترو مسئله‌ای است که استفاده از آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و زمان‌بر است تا مردم با آن همراهی کنند بنابراین نمی‌توان از ایجاد آن به بهانه استفاده کم مردم در شرایط کنونی دست کشید.

قربانی، سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهرهای سنتی بهترین شکل حمل‌ونقل عمومی تراموا است، گفت: برای آزادسازی چهارباغ عباسی که بیشترین ظرفیت تجاری دارد باید پول پرداخت می‌شد تا آزاد شود بنابراین باید هزینه ازدست داده شده را نیز در مورد مترو محاسبه کنیم.

عدم توجه به فناوری اطلاعات

وی با اشاره به اینکه اصفهان زمانی دبیرخانه فاوا کلانشهرها کشور بود و باید توجه بیشتری به این امر شود، تصریح کرد: اداره شدن سازمان فاوا با سرپرست و نبود مدیر در راس آن یکی دیگر از انتقاداتی است که به مدیریت شهری کنونی وارد است که گلایه کارمندان آن را به همراه داشته است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان، ادامه داد: کمیسیون محیط زیست، حمل و نقل و فناوری اطلاعات قبلا زیر مجموعه کمیسیون عمران بود و برای اولین بار در اصفهان جدا شد اما در شورای حاضر، محیط زیست از آن جدا شده که اقدام مناسبی نبوده‌است زیرا محیط زیست خوب، حمل و نقل مناسب را طلب می‌کند و این راه از طریق فناوری اطلاعت میسر می‌شود.

زندآور، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری ۴۷۵ وظیفه دارد، گفت: ضعیف‌ترین بخش در وظایف شهرداری، توسعه فناوری اطلاعات است.

وی افزود: سازمان فاوا درسال ۶۹ در شهرداری ایجاد تا فناوری اطلاعات را در شهرداری اصفهان توسعه دهد ولی به‌جای رفتن به سوی فناوری نوین باعث ایجاد هزینه‌های اضافی در مدیریت شهری شده‌است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هیچ عدد دقیقی از آمار و اطلاعات در شهرداری وجود ندارد، اطلاعات منطقه‌ای در خصوص املاک شهری نداریم، املاک بر اساس طرح تفضیلی شهر مشخص نیستند، جمع‌بندی اطلاعات وجود ندارد و همه این موارد جزء وظایف سازمان فاوا بوده که در این زمینه کوتاهی شده‌است.

وی با اشاره به اینکه سازمان فاوا قلب شهرداری است، تصریح کرد: این سازمان باید درآمدزا باشد درحالی که در سال ۹۴، ۵۰۰ میلیون، سال بعد یک میلیارد و در سال ۹۶ دو میلیارد تومان بدهی به بار آورده است.

زندآور درخصوص مشکلات موجود در سازمان فاوا گفت: در این سازمان زمان پروژه برآورد نشده، انگیزه کافی در نیروها وجود نداشته، الگوی مناسب در انتخاب پیمانکار نیست که نتیجه کم اطلاعی مدیران آن در امور فناوری اطلاعات است و نیز نیازسنجی برای استخدام نیروها نیز انجام نگرفته‌است.

وی با انتقاد از وضعیت تاکسیرانی و اتوبوسرانی در دوره‌های گذشته، از اقدامات موثر برای ارتقا وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی خبر داد و افزود: با مدیریتی که در سازمان اتوبوسرانی به عمل آمده، استقبال و رضایت مسافران از اتوبوس‌های شهری افزایش، مدت انتظار مسافر کاهش و در مصرف سوخت و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز مدیریت جدی‌تری صورت پذیرفته‌است.

کد خبر 358657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.