سامانه های برنامه ریزی مانع تصمیم گیری سلیقه ای در مدیریت شهری می شود

شهردار اصفهان گفت: امروز جزیره‌ای عمل کردن، خودمحور و مستبد بودن در کارها هرگز جواب نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز (پنجشنبه) در آیین رونمایی از دستاوردهای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سرعت علم در گذشته به گونه‌ای بود که هر۴۰ یا ۵۰ سال یک اتفاق در جهان می‌افتاد، اما امروزه سرعت علم به قدری زیاد است که اگر لحظه‌ای غفلت کنیم، میزان عقب افتادگی‌ها زیاد خواهد بود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: چند سال پیش به یکی از روسای جمهور آمریکا اعلام شد که بشر به جایی رسیده که قرار است دستگاهی بسازد تا انسان را به کره ماه ببرد، اما این نظریه تا وقتی که اثبات شد ۱۰۰ سال طول کشید، اما امروزه فشردگی زمان و مکان به وضوح قابل مشاهده است و دیگر تحقق نظریه‌ها ۱۰۰ سال طول نمی‌کشد، قرار نیست هر دانشمند و عالمی هر چیزی را از خود شروع کند بلکه باید ادامه دهنده راه‌های پیموده شده باشند.

نوروزی تأکید کرد: دانشمندان امروزه قرار است ادامه دهنده راه های پیموده باشند و علم را به جلو ببرند به همین دلیل سرعت حرکت علم زیاد شده است.

وی با بیان اینکه یک انحراف ممکن است ما را سال‌ها از دنیای علم عقب بیندازد، تصریح کرد: بنابراین اگر بی‌برنامگی وجود داشته باشد و از کانون‌های علمی، پژوهشی، دانشگاه‌ها و علمای رشته‌های مختلف بی بهره باشیم، نمی‌توانیم در دنیای کنونی کاری از پیش ببریم، بنابراین ناچار به برنامه‌ریزی علمی در تمام زمینه‌ها هستیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی بدون آمار هیچ سودی ندارد، گفت: اگر بخواهیم رابطه علوم را بررسی کنیم می‌بینیم که هیچ علمی به تنهایی قادر به ادامه حیات نیست و تمام علوم به علم آمار وابسته است؛ این وابستگی موضوعی مهم و غیرقابل انکار است.

وی افزود: سامانه ها در مسیر افزایش اثر بخشی تصمیمات و جلوگیری از تصمیم گیری سلیقه ای است تا شهر را بهتر و ارزان تر برای شهروندان اداره کنیم.

نوروزی گفت: نمی‌توان برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح داشت، اما از علم و آمار استفاده نکرد، در واقع کسانی موفق هستند که علم و آمار بیشتری در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه اگر مدیران اطلاعات و آمار کافی در اختیار داشته باشند هرگز منفعل نخواهند بود، اظهار کرد: آنچه امروز در رونمایی از ۱۰ سامانه و برنامه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان به نمایش گذاشته شد هرکدام با علم آمار ارتباط مستقیم دارد.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر می‌خواهیم به گونه‌ای عمل کنیم که کارها اثربخشی داشته باشد و هم برای زندگی آینده مسیرها هموار باشد، باید بتوانیم از این سیستم‌ها و برنامه‌ها به نحو شایسته استفاده کنیم؛ روزگاری سنت گرایان حاضر به سنت شکنی نبودند، اما امروز آن‌ها چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر تکنولوژی ندارند.

نوروزی تصریح کرد: امروز جزیره ای عمل کردن، خودمحور و مستبد بودن در کارها جواب نمی دهد و به همین دلیل معاونت برنامه ریزی این برنامه ها را تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه برای شهرداری اصفهان قابل قبول نیست که مدیران داشبورد مدیریتی نداشته باشند، افزود: رونمایی از نرم افزارها و برنامه‌های امروز این امکان را فراهم می‌کند تا هر معاونی در حوزه خود بتواند با اطلاعات کامل عمل کند، دیگر هر بخش‌، ساز جداگانه نخواهد زد چرا که باید کارها به درستی انجام شود تا اثربخشی آن افزایش یابد.

شهردار اصفهان ضمن تشکر از  دست اندرکاران تدوین محصولات جدید و سامانه‌های معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی تأکید کرد: از استفاده‌کنندگان این برنامه‌ها می‌خواهم به سمتی حرکت کنند تا شهرداری به عنوان مجموعه‌ای منسجم و واحد، مسیری را طی کند تا هر اقدام شهرداری اثر لازم را داشته باشد.

نوروزی ادامه داد: بسیار خرسندم که از این پس در هر جلسه ای با استفاده از داشبورد مدیریتی در تمام بخش‌ها با اطلاعات کامل علمی حضور خواهم یافت، از تمام معاونان می‌خواهم که دستاوردهای رونمایی شده را جدی بگیرند و در حوزه های مالی، منابع انسانی، برنامه ریزی، ترافیک و شهرسازی از آنها استفاده کنند چرا که این برنامه‌ها، شفاف‌سازی امور را به دنبال دارد، همچنین عملکرد افرادی که دانش کافی ندارند را نیز افشا می‌کند، بنابراین باید به این سامانه‌ها و ابزارها مجهز شویم و دانش لازم را کسب کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با رونمایی از این ۱۰ برنامه راه برای رسیدن به یک شهر هوشمند و زیست‌پذیر و شهری که حقوق همه جانبه شهروندان در آن رعایت شده، هموار شود و شاهد تأمین رفاه بیشتر برای شهروندان و رشد و شکوفایی شهر باشیم.

کد خبر 358652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.