یار مهربان، در غربت به سر می‌برد

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه امروز کتاب یار مهربان انسان، در غربت به سر می‌برد،گفت:پنج درصد از جمعیت شهرستان لنجان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این درحالیست که براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق ایران ۱۴۰۴، تا سال ۱۴۰۴ باید به رشد ۳۵ درصدی برسیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنجان اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره به مسئله کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته و منویات ایشان همواره راهکارهای برون رفت از ضعف‌ها را نشان داده و بهبود این وضعیت را ترسیم می‌کند.

وی با بیان اینکه در دین، فرهنگ و تاریخ کهن ایران اسلامی سابقه الفت عمیق مردم با کتاب و کتابخوانی به خوبی وجود داشته است، افزود:معظم‌له همواره در مورد وضعیت کتابخوانی دغدغه‌هایی را داشته‌اند و معتقد هستند باید از هرفرصتی برای مطالعه بهره برد و این که کتاب در جامعه همچنان مهجور مانده، زیبنده کشوری با این فرهنگ غنی نیست.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه نادیده گرفتن فرهنگ مطالعه آینده خوشایندی را برای جامعه به همراه ندارد، تصریح کرد: براساس گزارشات ارایه شده تعداد اعضاء کتابخانه‌های شهرستان لنجان ۱۱ هزار و ۵۷۵ نفر است، که نسبت به  سال گذشته افزایش دو هزار ۵۳۰ نفری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز کتاب یار مهربان انسان، در غربت به سر می‌برد، ادامه داد: با توجه به امار ارایه شده حدود پنج درصد از جمعیت شهرستان لنجان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این درحالیست که براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق ایران ۱۴۰۴، تا سال ۱۴۰۴ باید به رشد ۳۵ درصدی برسیم.

صفرخانلو با اشاره به لزوم نهادینه کردن احساس نیاز به مطالعه در جامعه، اضافه کرد: رشد فرهنگ یک جامعه متکی بر ابزارهای فرهنگی است، و در بیان ابزارهای فرهنگی می‌توان به برگزاری بیش از دو هزار ۱۴۳ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های شهرستان لنجان، پیش بینی ایام عضویت رایگان، عضویت سراسری، برگزاری نشست‌های کتابخوان، آیین رونمایی کتاب، شاهنامه‌خوانی، و...اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری یکی از اصلی‌ترین متولیان توسعه و ارتقای فرهنگ در جامعه است، عنوان کرد: اعتبارات کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و اعتبارات تملک دارایی تامین می‌شود وچنانچه این بودجه به موقع توسط شهرداری‌ها تامین شود زمینه شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی و ترغیب مردم به امر کتابخوانی فراهم می‌شود.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد:متاسفانه طی سال‌های گذشته فضای فیزیکی کتابخانه‌های شهرستان  لنجان نسبت به رشد جمعیت آن توسعه پیدا نکرده است و از سوی دیگر پراکندگی آنها نیز متناسب با جمعیت ساکن در شهرستان نیست به گونه‌ای که گاهی اوقات تراکم کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های عمومی در یک منطقه بیشتربوده و مناطق دیگر از نعمت کتابخانه محروم هستند و باید سعی کنیم با نگاه به سند چشم‌انداز به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت مترمربع فضای کتابخانه‌ای برای استفاده عموم مردم مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعه‌ یکی از بهترین‌ راه‌های غنی سازی و بهره‌وری‌ از اوقات‌ فراغت‌ است، گفت: برگزاری بیش از ۲۰۰ نشست کتابخوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای در هفته کتاب و کتابخوانی از جمله برنامه‌هایی است که قطعا عامل ایجاد انگیزه مطالعه در بین نسل جوان خواهد بود.

صفرخانلو تصریح کرد: برگزاری ۱۶ نمایشگاه کتاب از تازه‌های کتب ارسال شده توسط نهاد کتابخانه‌ها در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، عضویت رایگان در روزهای ۲۴ و ۲۶  آبان ماه، برگزاری مراسم شعرخوانی و رونمایی از کتب مولفین شهرستان لنجان در فولادشهر و... از جمله برنامه‌هایی است که نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد داشت.

کد خبر 358619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.