جای خالی کتابخانه عمومی در روستاها

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان گفت: متاسفانه کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنجان نسبت به رشد جمعیت توسعه پیدا نکرده در حالی که براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق ایران ۱۴۰۴ به ازای هر نفر باید هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد.

فرزانه خدادادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با بیان اینکه فعالیت کتابخانه‌های عمومی در جامعه به عنوان مرجع فرهنگی برای انسان‌ها تلقی می‌شود، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نهادهایی که در هر کشور موظف است به نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی اقشار مختلف جامعه بدون در نظر گرفتن سن، جنس، مذهب، شغل، میزان تحصیلات، و دیگر خصوصیات و توانایی‌های فردی پاسخ دهد، نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی افزود: با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که برای کتابخانه‌های عمومی تعین شده است، این نهاد عمومی نقش عمده‌ای را در تحقق اهداف فرهنگی و برنامه‌های توسعه‌ای ایفا می‌کنند، بر همین اساس در سه سال اخیر اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای تحقق آرمان‌های تعیین شده برای نهاد کتابخانه‌ها انجام داده است.

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان تصریح کرد: شهرستان لنجان دارای ۱۸ باب کتابخانه عمومی در شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان بوده و با توجه به جمعیت شهرها، فولادشهر دارای چهار باب کتابخانه و زرین شهر دارای سه باب کتابخانه عمومی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنجان نسبت به رشد جمعیت توسعه پیدا نکرده است، ادامه داد: زیربنای کتابخانه‌های شهرستان لنجان بالغ بر شش هزار و ۶۶۶ متر مربع بوده در حالی که  براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق ایران ۱۴۰۴ به ازای هر نفر باید هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای تعریف شده است، برهمین اساس باید تلاش شود ۱۹ هزار متر مربع دیگر به فضای کتابخانه‌ای شهرستان افزوده شود.

خدادادی با اشاره به ضرورت حضور خیّران در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی، اضافه کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ در شهرهای زرین شهر، فولادشهر، زاینده رود، باغشاد و روستای کچوییه چیزی در حدود هشت هزار متر مربع به فضای موجود اضافه کنیم، اما باتوجه به کمبود بودجه‌های ملی و مسایل مربوط به محیط‌های فرهنگی و بالاخص کتابخانه‌ها، یقینا رسیدن به این میزان فضای فیزیکی تا سال ۱۴۰۰ بدون حضور خیران محقق نخواهد شد.

وی عنوان کرد: متاسفانه وضعیت و تعداد کتابخانه‌های عمومی در روستاهای شهرستان لنجان نیز بسیار اندک بوده درحالی که نقش مهم کتابخانه عمومی در ایجاد تمرکز بر رشد فرهنگی و هنری در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به اهمیت موضوع خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته و به همت خیر نیک اندیش شاهد احداث یک باب کتابخانه در روستای مورکان بودیم.

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان با برگزاری کلاس‌های آموزش خلاقیت ویژه کودکان، دوره‌های آموزش مهارت‌های زندگی، تشکیل کانون‌های ادبی، شعر، نقد و بررسی کتاب و قصه‌گویی و همچنین برگزاری مسابقات مختلف در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح شهرستان فعالیت داشته است.

خدادادی خاطرنشان کرد: با وحدت رویه، تعامل و برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌دار می‌توانیم برخی از خلأهای فرهنگی موجود در سطح شهرستان لنجان را با افزایش سرانه مطالعه افراد پر کنیم تا این شهرستان بیش از پیش در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

کد خبر 358617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.