بلند مرتبه‌های فولادشهر از فقر امکانات ایمنی رنج می‌برند

لنجان-شهردار فولادشهر با اشاره به نیاز آتش‌نشانی این شهر به یک دستگاه نردبان ۵۶ متری، گفت: فولادشهر در گذشته با برج‌های مجلل و سربه فلک کشیده‌ شناخته می‌شد اما با گذشت بیش از نیم قرن از عمر این مجموعه‌ها امروز این بلندمرتبه ها به معضلی بزرگ در این شهر تبدیل شده‌ و از فقر امکانات ایمنی رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، بابک محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها اظهار کرد: متاسفانه همچنان این تفکر در میان مردم وجود دارد که بودجه شهرداری‌ها دولتی بوده و دولت هر ساله بودجه مورد نیاز اداره شهرها را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد اما باید گفت امروز دیگر شهرداری‌ها با بودجه دولتی اداره نمی‌شوند و با تصویب قانون خودکفایی مالی شهرداری‌ها کمک‌های دولتی بسیار محدود و حتی به صفر رسید.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها و رکود اقتصادی حاکم بر کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در امروز شهرداری‌ها با آن دست به گریبان هستند، تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام وظایفی است که بر عهده شهرداری‌ها قرار دارد.

شهردار فولادشهر تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر موجودی زنده و پویا به شمار می‌آید، با وجود تمام مشکلات پیش رو، مدیریت شهری فولادشهر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت کاهش مشکلات و اداره فولادشهر حرکت کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر منابع مالی شهرداری‌ها دچار فراز و فرودهای فراوانی شد به گونه‌ای که بسیاری از شهرداری‌ها در پرداخت حقوق و بیمه پرسنل خود با مشکلات جدی مواجه شدند از این جهت دغدغه اصلی ما در شهرداری فولادشهر ابتدا پرداختن به مسایل پرسنلی کارگران شهرداری بود.

محمدی اضافه کرد: در مدت گذشته با تلاش‌های انجام گرفته موفق به پرداخت چهار ماه حقوق معوق پرسنل شهرداری شدیم و به سمت رفع مشکل بیمه پرسنل نیز حرکت کرده‌ایم و امیدواریم با برنامه ریزی‌ها و مذاکرات انجام شده با تامین اجتماعی در خصوص تهاتر بدهی ۸۰ میلیارد ریالی حق بیمه پرسنل شهرداری و شرکت بازیافت بتوانیم این مشکل را به صورت کامل مرتفع کنیم.

وی عنوان کرد: امروز شهرداری بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان بدهی دارد که این بدهی‌ها شامل ۱۲ میلیارد تومان بدهی جاری شامل حقوق پرسنل، بیمه و کسورات قانونی و ۱۷ میلیارد تومان بدهی‌های عمرانی و ... است.

شهردار فولادشهر، این شهر را مستعد سرمایه‌گذاری دانست و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی، فولادشهر منطقه‌ای بکر و ویژه برای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به شمار می‌آید و یکی از برنامه‌های شهرداری فولادشهر نیز ایجاد شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در این شهر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع همواره از پرسنل و هیئت سرمایه‌گذاری شهرداری فولادشهر خواسته‌ایم که نهایت تلاش خود را برای ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در فولادشهر را فراهم کنند و در این مسیر نیزآماده هرگونه کمک برای انجام سرمایه‌گذاری هستیم.

محمدی افزود: قطعا بهره‌مندی از سرمایه‌های بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از پروژه‌های درگیر با مشکلات مالی را احیاء کند و در بیشتر کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل در توسعه می‌دانند و بر همین اساس شهرداری فولادشهر در این مسیر گام برداشته است.

وی تصریح کرد: اقتصاد پویا و درآمدهای پایدار لازمه امروز شهرداری‌های است بر همین اساس درصدد هستیم تا در چارچوب سیاست‌ها و قوانینی که برای شهرداری‌ها تعریف شده، به درآمدهای پایداری دست پیدا کنیم و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی یکی از راهکارها در مدیریت شهری است.

شهردار فولادشهر با بیان اینکه شهروندان فولادشهر شایسته دریافت بهترین خدمات هستند، یادآور شد: توجه به آینده و چالش‌های پیش‌رو، باهدف شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها، خصوصاً در عرصه مدیریت از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست، بر همین اساس با توجه به افزایش جمعیت فولادشهر باید امکانات شهر نیز همگام با افزایش جمعیت افزایش یابد و به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نیازهای آتی شهر را برطرف کنیم.

وی گفت: فولادشهر در گذشته با برج‌های مجلل و سربه فلک کشیده‌ای که از کیلومترها مدرنیته بودن را فریاد می‌زدند معرفی شد اما با گذشت بیش از نیم قرن از عمر این مجموعه‌ها امروز بلند مرتبه‌های فولادشهر به معضلی بزرگ در این شهر تبدیل شده‌اند چراکه این ساختمان‌ها از ایمنی لازم برخوردار نبوده و از فقر امکانات ایمنی رنج می‌برند.

محمدی اضافه کرد: در حال حاضر نردبان موجود در آتش‌نشانی فولادشهر تنها تا هفت طبقه از بلندمرتبه‌ها را می‌تواند پوشش دهد و در مواقع حساس و وقوع حوادث دسترسی به ۱۲ طبقه امکان پذیر نخواهد بود از این رو پیگیری‌های لازم جهت تجهیز این ناوگان به یک دستگاه نردبان ۵۶ متری فراهم شده است، اما برای خرید آن نیازمند اعتباری بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع با مسئولان ارشد استان و شهرستان مکاتبات متعددی صورت گرفت و در نهایت در روزهای گذشته با معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مکاتبه‌ای در این خصوص انجام گرفت تا این مهم با نگاهی استانی و کشوری پیگیری شود چراکه شهرداری با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارد قادر به حل تمامی مشکلات مربوط به این ساختمان‌ها نخواهد بود و افراد ساکن در این مجموعه‌ها نیز از افراد ضعیف به‌شمار می‌آیند.

شهردار فولادشهر با اشاره به سرانه فضای سبز فولادشهر عنوان کرد: میزان سرانه هر شهروند در حوزه فضای سبز ۲۹ متر مربع تعریف شده است، که با توجه به مشکلات زیست محیطی فولادشهر در حال حاضر برای هر شهروند ۵۰ متر مربع فضای سبز در این شهر وجود دارد.

وی متذکر شد: وجود منابع محدود آب در بسیاری از شهرها مانع توسعه دلخواه فضای سبز شده است، اما با توجه به سیاست‌های شهرداری فولادشهر مدیریت شهر به سمت استفاده از پساب برای حفظ محیط زیست حرکت کرد چراکه حفاظت از ۵۰۰ هکتار فضای سبز برای شهرداری و شورای اسلامی شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

محمدی تاکید کرد: به همین دلیل به‌عنوان نخستین گام شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم تصمیمات لازم را مبنی برتکمیل تصفیه پسآب فولادشهر جهت رفع بوی بد و رنگ کدر آن اتخاذ کردند و با توجه به وضعیت مالی شهرداری خوشبختانه با تأمین اعتبار تکمیلی ۲۰ میلیارد ریالی وپرداخت مطالبات پیمانکار، پروژه با آب بهداشتی ومناسب نسبت به گسترش و آبیاری فضای سبز تهیه شد.

کد خبر 358608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.