جای خالی اصفهان میان استان‌های پیشرو در نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر

درگاه خبری وزارت نیرو امروز گزارشی با عنوان "کدام استان‌ها در نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشرو هستند؟" منتشر کرد اما نامی از استان اصفهان در بین آنها نبود.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان مهرماه سال‌جاری به ۶۵۴ مگاوات رسیده که بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که در حال حاضر ۴۲ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع بادی، ۴۱ درصد از نوع خورشیدی، ۱۳ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است که بسته به موقعیت جغرافیایی، شرایط محیطی مناسب و ... این نیروگاه‌ها در نواحی مختلف کشور توسعه پیدا کرده‌اند.

نگاهی به وضعیت مناطق پیشرو کشور در زمینه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر حاکی از آن است که استان‌های قزوین با برخورداری از ۱۱۶.۵۴ مگاوات، گیلان با ۱۰۱.۶ مگاوات و نیز فارس با ۶۴.۰۴ مگاوات نیروگاه پاک در صدر جدول استان‌های برخوردار از واحدهای تجدیدپذیر قرار گرفته‌اند.

در زمینه نیروگاه‌های بادی هم اکنون استان قزوین بیشترین ظرفیت نصب شده این واحدها را به خود اختصاص داده است، به طوری که ظرفیت واحدهای بادی این استان به ۱۱۶.۲ مگاوات رسیده و پس از قزوین نیز استان‌های گیلان و خراسان رضوی هم به ترتیب با دارا بودن ۹۲.۲۶ و ۳۷.۱۸ مگاوات نیروگاه بادی در میان سه استان پیشرو در زمینه نصب واحدهای بادی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر استان فارس بیشترین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خورشیدی کشور را به خود اختصاص داده است و حدود ۵۰.۰۷ مگاوات واحد خورشیدی در این استان در حال فعالیت هستند. پس از این استان، یزد با دارا بودن ۴۴.۶۹ مگاوات و همدان با برخورداری از ۳۶.۷۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صدر استان‌های دارای نیروگاه خورشیدی قرار گرفته‌اند.

همچنین بیشترین واحدهای مربوط به نیروگاه‌های برقآبی کوچک نیز مربوط به استان کردستان است که ظرفیتی در حدود ۲۰ مگاوات از این دست نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این منطقه واقع شده است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس هم به ترتیب ۱۶ و ۱۲.۲۵ مگاوات نیروگاه برق‌آبی کوچک دارند.

در زمینه نیروگاه‌های زیست توده هم استان تهران پیشرو در برخورداری از چنین واحدهای تجدیدپذیری است به طوری که حدود ۸.۹ مگاوات نیروگاه زیست توده در این استان راه‌اندازی شده است و پس از پایتخت، مناطق دیگری از کشور همچون استان فارس و خراسان رضوی با برخوداری از ۱.۰۶ و ۰.۶ مگاوات واحد زیست توده در میان سه استان پیشرو در زمینه نصب این دسته از نیروگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

هم اکنون استان‌های خوزستان و یزد هم بیشترین میزان ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های بازیافت حرارت را به خود اختصاص داده‌اند و به ترتیب حدود ۹.۶ و چهار مگاوات واحد بازیافت حرارت در این دو استان مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس این گزارش، انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۹۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 358598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.