ویژگی‌های تغذیه مناسب دانش‌آموزان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه صحیح دانش‌آموزان بسیار مهم است و نقش والدین در تنظیم برنامه غذایی کودکان اهمیت زیادی دارد.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت رژیم غذایی مناسب در تامین سلامت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: کودک و نوجوانی که در حال رشد است اگر دارای رژیم غذایی مناسب نباشد با اختلال در رشد رو به رو می شود و در وهله اول آسیب‌های فیزیکی یا جسمانی غیر قابل جبرانی برای آنها ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر بروز آسیب های جسمانی، توان فکری کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند کاهش می یابد به دلیل اینکه رژیم غذایی نامناسب و کمبود ریز مغذی‌ها  آنها را با این بحران رو به رو کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به خالی ماندن طولانی مدت معده برخی از کودکان و نوجوانان در طول روز، تاکید کرد: وعده آخر غذایی که یک نوجوان در طول شبانه روز  استفاده می کند وعده شام است و ممکن است که یک میان وعده سبک مثل میوه را هم بعد از شام مصرف کند، اما بسیاری از کودکان و نوجوانان این میان وعده را نمی خورند و حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت معده  آنها خالی است و در وضعیت ناشتا  به سر می برند.

غیاثوند یاد آور شد: با خالی ماندن معده در طی شبانه روز بدن از ذخایر موجود انرژی استفاده می کند و که بخشی از این ذخایر موجود در گلیکوژن کبد و بخشی هم از ذخایر چربی بدن است.

وی با اشاره به اینکه این گروه از کودکان و نوجوانان هنگام صبح با وضعیت تهی از ذخایر بدن از خواب بیدار می شوند و  بدنشان در حالت گرسنگی قرار دارد، اظهار کرد: در چنین وضعیتی همه سوخت و ساز بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و علاوه بر اینکه وضعیت جسمانی بدن کم انرژی می‌شود، سطح یادگیری دانش‌آموزان نیز بسیار کاهش می یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه صبحانه نخوردن کودکان و نوجوانان موجب بروز سوء تغذیه آنها می‌شود، افزود: در اغلب موارد دانش آموزان از تنقلات مختلف برای تغذیه استفاده می‌کنند که پرکالری بوده لیکن از لحاظ تغذیه‌ای بی ارزش هستند که این تنقلات جایگزین مناسبی برای صبحانه دانش آموزان نیست.

وی معتقد است که لقمه هایی را که برای صبحانه دانش آموزان تاکید می شود همان لقمه های سالمی است که مصرف آن برای سلامتی همه کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید است. برای مثال لقمه سالم نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و گوجه فرنگی وخیار در هفته یک  یا دوبار برای صبحانه دانش آموزان مناسب است و لقمه نان و خامه، نان و عسل،  نان و کره و عسل  به سبب داشتن کالری کافی توصیه می‌شود.

غیاثوند با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در سن رشد  به دلیل داشتن فعالیت بدنی بالا، سوخت و ساز  بدن آنها به راحتی از طریق میزان چربی بدن تامین می شود، گفت: تخم مرغ آب پز ارزش سیر کنندگی بسیار بالایی دارد، یعنی با دریافت کالری که بدن بچه ها با خوردن تخم مرغ دریافت می کند تا ساعت های متمادی آنها احساس سیری می کنند و این اتفاق مانع این می شود که بدن بخواهد کالری اضافی را از منابع غیر تغذیه ای دریافت کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: خوردن خوراک عدسی و خوراک لوبیا چیتی و حلیم گندم و مصرف شیر تازه را می‌توان برای مصرف صبحانه کودکان و نوجوانان در نظر گرفت. گاهی اوقات برخی از بچه ها نیز تمایل به خوردن غلات هنگام صبح دارند و استفاده از غلات غنی شده با آهن و ریز مغذی ها  با برند مناسب توصیه می شود.

کد خبر 358560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.