بارهای درون شهری شناسنامه‌دار می‌شود

شنبه همین هفته بود که خبر جان باختن راننده یک دستگاه پژو در اثر واژگونی یک دستگاه بونکر حمل سیمان در ورودی بزرگراه شهید خرازی ،اذهان عمومی را جریحه‌دار کرد، اما این سؤال در ذهن ها ایجاد شد که این دستگاه بونکر با چه مجوزی وارد محدوده شهر شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول سه دهه اخیر در زمینه حمل و نقل بار متولی مشخصی در کشور وجود نداشته که در پی آن دولت و وزارت کشور اقدام به تصویب مصوبه ای برای ایجاد سازمانی با نام حمل و نقل بار و کالا در شهرها کرده است؛ این سازمان باید بر نحوه جابه‌جایی و حمل و نقل بار و کالا در سطح شهرها و کلان شهرها نظارت داشته باشد و اقدام به شناسایی و ساماندهی ناوبرها همچنین آموزش موارد لازم به رانندگان کند؛ اما رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان می‌گوید: هر چند دولت با مصوبات بالادستی این وظیفه را به شهرداری‌ها واگذار کرده، اما در حال حاضر در حوزه حمل و نقل بار بلاتکلیفی وجود دارد.

در ارتباط با این موضوع همچنین در خصوص اهداف و ضرورت تشکیل این سازمان، آخرین اخبار از راه‌اندازی مرکز معاینه فنی خودرو در جنوب و جنوب غرب اصفهان و استفاده از توان بخش خصوصی گفت و گویی را با «مجید طهماسبی» رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه موضوعی باعث شد تا بونکر حمل سیمان به راحتی، جسورانه و بدون مجوز در ساعت و محدوده غیر قانونی وارد محدوده شهر شده و باعث وقوع حادثهای ناگوار شود، آیا سایر دستگاه‌ها با سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری تعامل و هماهنگی خوبی دارند؟

در حال حاضر در حوزه حمل ونقل بار بلاتکلیفی وجود دارد، هر چند دولت با مصوبات بالادستی این وظیفه را به شهرداری‌ها واگذار کرده است، اما شیوه سنتی اتحادیه‌ها برای کنترل و نظارت سال‌ها است بر یک روال ثابت ادامه پیدا کرده و هنوز به روز نیست، اتحادیه صرفاً هزینه‌ای دریافت و مجوز فعالیت ارائه می‌کند، اما اینکه فرد چقدر مباحث ایمنی را رعایت کرده، پروانه اشتغال دارد یا خیر مغفول مانده است.

سعی داریم در آینده‌ای نه چندان دور با کنترل مکانیزه، بخش دخالت شخص محور و ارگان محور را حذف کنیم تا هیچ نهادی نتواند به صورت خود محور از رانندگان وجهی دریافت و مجوز ارایه کند. همچنین طرح‌های محدوده مکانی و زمانی را با همکاری مرکز کنترل ترافیک شهر اصفهان به صورت مکانیزه اجرایی خواهیم کرد تا هیچ راننده‌ای به خود اجازه ندهد با پرداخت مبلغی به ارگانی خاص اجازه ورود به معابر شهری پیدا کرده و با سرعت غیرمجاز حادثه‌ای تلخ برای شهروندان به وجود آورد.

اتحادیه‌های مربوطه با سازمان حمل و نقل بار و کالا همکاری می‌کند؟

ما اتحادیه‌ها را به رسمیت شناخته و سعی داریم با آنها تعامل خوبی داشته باشیم، آنها موارد مربوط به امور صنفی را انجام می‌دهند، ما تاکید کردیم اگر قرار است پروانه اشتغال یا مجوز تردد صادر شود، باید فرد در آغاز توسط اتحادیه تایید شده باشد.

یکی از مواردی که طی چند روز آینده در سازمان حمل و نقل بار و کالای اصفهان اجرایی خواهد شد، صدور بارنامه به عنوان سند حمل برای جابه جایی بار و کالای شهروندان در راستای شناسنامه‌دار کردن و هویت‌بخشی به بارهای درون شهری با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و مدیریت مصرف سوخت است.

بر این اساس به رانندگانی سوخت یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که در حوزه حمل و نقل بار درون شهری برای آنها سند حمل صادر شده باشد. مقدمات صدور بارنامه به عنوان سند حمل اجرایی شده و به کمک پلیس راهور تحقق خواهد یافت.

یعنی تا یک ماه آینده فرایند صدور بارنامه و سند حمل بار انجام می‌شود؟

شاید زودتر هم انجام شود، زیرا زیرساخت‌های آن فراهم و آموزش‌های لازم ارائه شده است. در گام نخست از خودروهای سنگین حمل خاک و نخاله ساختمانی آغاز می‌کنیم و بعد به وانت‌ها، کامیونت‌ها و حتی پیک‌های موتوری تسری پیدا میکند، هر چند در سطح کشور نیز سامانه بار با رویکرد مبارزه با قاچاق کالا به زودی راه‌اندازی می‌شود، اما رویکرد ما نظارت بر حمل و نقل بار و شیوه حمل در شهر است. برای آنها نوع کالا اما برای ما وزن و مبدأ و مقصد کالا مهم است.

اهداف و ضرورت تشکیل این سازمان چه بوده است؟

سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالا از چهار سال پیش با رویکرد ساماندهی حوزه حمل و نقل بار و کالا و نظارت در این حوزه با ابلاغ آیین‌نامه‌ها و قوانین بالادستی توسط وزارت کشور و هیئت وزیران تشکیل شد. وظیفه اصلی این سازمان ساماندهی حوزه حمل و نقل بار و کالای داخل شهر است، درست مشابه آنچه در خارج از شهر وجود دارد. در حوزه برون شهری، شرکت‌ها و سازمان حمل و نقل جادهای مباحث حمل و نقل بار و کالا بین شهرها را نظارت و کنترل می‌کند.

متأسفانه تا قبل از این متولی خاصی برای حمل و نقل بار و کالا درون شهر اصفهان وجود نداشت و اصناف، راهبران حمل و نقل بار و کالا وظایف خود را انجام می‌دادند، اما مباحث زیست‌محیطی و شهری آن‌چنان مد نظر نبود؛ به عنوان مثال اگر خودرو نخاله ساختمانی اضافه بار داشت و به زیرساخت‌ها  و تأسیسات شهری آسیب وارد می‌کرد، کنترلی بر روی آن انجام نمی‌شد، همچنین به مبحث آلودگی‌های زیست‌محیطی نظارت نمی‌شد، مباحث ایمنی مغفول مانده بود و نمونه بارز آن سقوط میکسر بتن بود.

راننده میکسر بتن پروانه اشتغال در شهر نداشته، معاینه فنی خودرو آن نیز خارج از معاینه فنی درون شهری دریافت شده بود که استانداردهای شهری را نداشت؛ بنابراین راننده خودرو میکسر بتن اجازه نداشته در آن محدوده و در آن ساعت در شهر تردد داشته باشد، اما قوانین را نقص و اتفاقی ناگوار را رقم زد.

سازمان حمل ونقل بار و کالای درون شهری فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح‌های محدوده مکانی و زمانی اشاره کرد. کنترل و نظارت بر حوزه حمل بار و کالا با همکاری پلیس راهور به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود که این مهم از سوی معاونت اجرایی سازمان به طور مستمر در حال انجام است.

هر چند سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان یک سازمان نوپا بوده و ظرفیت‌های فیزیکی و زیرساخت‌های کمی دارد، اما با تمام توان در حال فعالیت است و در این راستا سعی کردیم کمبود نیروهای سازمانی و تأسیساتی را با به‌کارگیری سیستم‌های نرم‌افزاری جبران کنیم و مباحث را با سیستم‌های نرم‌افزاری و مکانیزه پیش ببریم.

تخصیص سهیمه سوخت به خودروهای درون شهری یکی از وظایف مهم سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری است که بعد از دریافت پروانه فعالیت و آپلودکردن آن در سامانه utcms وزارت کشور، سهمیه سوخت خودروهای درون شهری توسط معاونت اجرایی سازمان فعال می‌شود.

از دیگر موارد مهمی که این سازمان متولی انجام آن است، ارائه مجوز برای تأسیس شرکت‌های حمل و نقل درون شهری است، به عنوان مثال شهروندان اگر قرار باشد اثاثیه منزل را جابه جا کنند، باید خیالی آسوده در خصوص اینکه وسایل و اثاثیه خود را به چه کسی می‌سپارند تا به مقصد برسند، داشته باشند؛ از این رو شرکت‌های حمل و نقل درون شهری از رانندگان وثیقه‌های لازم را دریافت، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند و حتی اگر صدمه‌ای به بار وارد شد، سفارش‌دهندگان میتوانند به شرکت مراجعه و از وثیقه‌های دریافت شده، میزان خسارات خود را دریافت کنند.

مردم با چه شماره‌ای می‌توانند با این سازمان تماس بگیرند؟

راه‌های ارتباطی اپلیکیشن مخصوص خدمات سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه و شماره تلفن‌های ۲۴- ۳۷۳۸۳۹۲۰ است.

نشانی سایت سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه www.hamlebar.ir است.

از دیگر اقدامات سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه چه بوده است؟

راه‌اندازی نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین درون شهری از دیگر اقدامات این سازمان است، البته دو مرکز درون شهری در کشور وجود دارد که یکی در تهران و دیگری در اصفهان است. مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین اصفهان از مراکز به روز و آپدیت است و بسیار دقیق و فنی فعالیت می‌کند.

تجهیزات این مرکز معاینه در حد استانداردهای جهانی بوده و ظرفیت بالایی دارد؛ در این مرکز حتی خودروها همراه با بار می‌توانند بر روی سیستم قرار گیرند و معاینه فنی برای آنها انجام شود.

اقدام دیگر راه‌اندازی اپلیکیشن حوزه حمل بار مشابه نرم‌افزارهای جابه جایی مسافر است، البته هنوز آن‌چنان شاخص نشده چون در بخش نرم افزراهای مسافر، مسافران مقاصد خود را به خوبی مشخص و اعلام می‌کنند، اما برای سفارش جابه جایی بار، باید اعتماد کافی وجود داشته باشد، به همین دلیل شرکت محور بودن در این راستا اهمیت خود را نشان می‌دهد و افراد متقاضی باید با شرکت در تماس باشند تا خودرو توسط آنها معرفی و بار جابه جا شود.

تجهیزات کال سنتر callcenter""سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری نیز خریداری شده و شهروندان در آینده نزدیک می‌توانند به صورت تلفنی تقاضای خود را اعلام کنند. شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های انتقال و مدیریت حوزه حمل و نقل بار در شهر از سوی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه تهیه می‌شود؛ همچنین لوایح مربوطه که به شورای شهر ارسال و در قالب قانون مصوب می‌شود، توسط سازمان تهیه شده است.

برای نخستین بار ابلاغ نرخ قیمت‌های حمل ونقل بار و کالا در سطح شهر اصفهان انجام و ۲۰ روز پیش از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

مردم می‌توانند نرخ‌های قانونی حمل و نقل بار و کالا را داشته باشند و چنان چه شکایتی در حوزه حمل و نقل بار و کالا داشته باشند به سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه مراجعه کنند.

یکی از موضوعات مهم دیگر بحث فرهنگ‌سازی و آموزش ناوبران حمل و نقل بار و کالا است؛ از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۳۰۰ راننده حمل و نقل بار و کالای درون شهری در ارتباط با ۱۰ سرفصل کاری از جمله امداد و نجات، فرهنگ ترافیک، اخلاق حرفه‌ای، قوانین راهنمایی و رانندگی حوزه حمل ونقل بار و مباحث ایمنی آموزش داده شده‌اند.

از ابتدای تأسیس سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان تاکنون حدود ۲۶ دوره آموزشی برای ناوبران حمل ونقل بار و کالای درون شهری برگزار شده که ۱۶ دوره آن مربوط به مدیریت جدید سازمان بوده چرا که بر گسترش فرهنگ سازی تاکید جدی داریم.

همچنین این سازمان در صدد احداث توقف‌گاه و بارانداز برای خودروهای سنگین در حریم شهر اصفهان است تا خودروهای سنگین تا حد امکان وارد شهر نشوند، اتمسفر و هوای شهر را آلوده نکنند، ایمنی مردم را تحت الشعاع قرار ندهند و به زیرساختهای شهر آسیب وارد نکنند. توقف‌گاه و بارانداز برای خودروهای سنگین قرار است در منطقه ۱۲ یا شرق اصفهان راه‌اندازی شود.

با شروع فصل سرما، پدیده اینورژن و آلودگی هوا را پیش رو داریم، از این رو شیفت‌های مجزا راه‌اندازی شده تا ۱۷۰۰ اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی در ساعت‌های مختلف امکان انجام معاینه فنی خودرو سنگین را داشته باشند و حجم زیادی از آلودگی‌ هوا کاهش پیدا کند.

آیا سایر دستگاه‌ها در این باره اعلام آمادگی کرده‌اند؟

بله، مکاتباتی با چند سازمان انجام و پلیس راهور، مرکز فوریت‌های پزشکی، معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اعلام آمادگی کرده‌اند.

یگان‌های پلیس راهور به صورت داوطلبانه خودروهای پلیس راهور را معاینه فنی کردند تا مردم بدانند در خصوص کنترل معاینه فنی تفاوتی بین خودروهای شخصی و دولتی وجود ندارد.

در خصوص معاینه فنی خودروهای سبک درون شهری نیز با توجه به اینکه سازمان حمل و نقل بار و کالا متولی بهره‌برداری از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک درون شهری است، به صورت جدی اقدام کرده به طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸۰ هزار معاینه فنی انجام شده است.

قرار بود چهار مرکز معاینه فنی خودرو در جنوب و جنوب غرب اصفهان راه اندازی شود، این موضوع به کجا رسید؟

مباحث اولیه انجام و فراخوان آن طی دو تا سه مرحله از طریق روزنامه، اعلام عمومی شده است، همچنین استعلام از پلیس راهور و محیط زیست انجام شده است.

از حدود ۹۰ مراجعه متقاضی راه‌اندازی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک به ۱۲ واجد شرایط رسیدیم که هشت مورد در خیابان امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرده بودند، اما در این خیابان و خیابان‌های اطراف دو مجوز صادر شده و تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. برای راه‌اندازی دو مرکز معاینه فنی دیگر یکی سمت بلوار شفق و دیگری در محدوده کهندژ نیز اعلام آمادگی و نیاز شده است.

آیا برای انجام برخی از وظایف از توان بخش خصوصی هم استفاده شده است؟

شرکت‌های زیر نظر سازمان حمل ونقل بار و کالا متعلق به بخش خصوصی است، همچنین مراکز معاینه فنی سبک توسط بخش خصوصی اداره می‌شود؛ البته در حوزه‌های نرم‌افزاری با مشارکت بخش خصوصی اقداماتی در حال انجام است.

کد خبر 358550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.