۱۱ استان کشور فضاهای آموزشی مناسب ندارند

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین فضاهای آموزشی مناسب هستند، گفت: بخشی از مدارسی که تخریب می‌کنیم مربوط به قبل از سال ۶۸ هستند چون از آن زمان به بعد آیین نامه‌ای برای الزام ایمن سازی مدارس صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرالله رخشان‌مهر عصر امروز (سه‌شنبه) در آیین افتتاح دبیرستان شهید چمران نایین با اشاره به رشد سرانه فضای آموزشی در کشور، اظهار کرد: این رشد را در شرایطی تجربه کرده‌ایم که رشد جمعیت دانش آموزشی رو به افزایش بوده اما سرعت ساخت‌وساز مدارس آن را پشت سرگذاشته‌است و به ۲.۵ متر مربع در کشور رسیده که قبل از انقلاب حدود ۱.۵ متر مربع بود.

وی با اشاره به چهار نقطه اوج در نهضت مدرسه سازی کشور، تصریح کرد: سال ۵۳ با رشد قیمت نفت، مدارس زیادی در کشور ساخته و پس از انقلاب نیز این روند در سه سال ابتدایی انقلاب اسلامی با طرح‌هایی که به طرح شهید رجایی معروف شد، به اوج خود رسید.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال ۷۷ جامعه خیرین مدرسه‌ساز تشکیل شد تا روند روبه‌رشدی را در امر مدرسه سازی شاهد باشیم و از آن زمان ۲۰ درصد فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین ساخته شده است.

وی در مورد فرسودگی فضاهای آموزشی کشور نیز گفت: در طی برنامه چهارم و پنجم توسعه طرحی مصوب شد مبنی بر اینکه چهار میلیارد دلار از محل ذخیره ارزی بابت تخریب و بازسازی مدارس کشور اختصاص یابد و بدین صورت هم‌اکنون آمار فرسودگی ۷۰ درصد از مدارس کشور در سال ۸۲، به ۳۰ درصد کاهش یافت.

رخشان‌مهر با تاکید به اینکه در جریان زلزله کرمانشاه هیچ‌کدام از مدارس تازه ساز و مقاوم سازی شده تخریب نشدند، تصریح کرد: پیش از این معیار مدرسه ایمن این بود که دانش‌آموز هنگام زلزله فرصت برای خروج از مدرسه را داشته باشد اما اکنون مدارس ایمن در کشور کانون مقابله با حوادث غیرمترقبه هستند به گونه‌ای که پس از زلزله کرمانشاه، مردم توانستند در آن سکونت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین فضاهای آموزشی مناسب هستند، ادامه داد: بخشی از مدارسی که تخریب می‌کنیم مربوط به قبل از سال ۶۸ هستند چون از آن زمان به بعد آیین نامه‌ای برای الزام ایمن سازی مدارس صادر شد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از اینکه مدارس کشور فرسودگی شوند باید در حفظ و نگه‌داری آن کوشید زیرا نوسازی مدارس فرایند پرهزینه‌ای است.

کد خبر 358530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.