چالش کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی ناحیه ۵ اصفهان

مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج استان اصفهان با اشاره به چالش کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در این ناحیه آموزشی گفت:یک طبقه دارالقرآن به دلیل کمبود فضا در اختیار مدرسه استثنایی قرار گرفت و به دلیل تخریبی بودن یکی از مدارس در منطقه رهنان دانش آموزان به فضای امانتی دیگر منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اعتدادی ظهر امروز (سه شنبه) در آیین بهره برداری از شش باب مدرسه موقوفه صارمیه با اشاره به اینکه سنت وقف یکی از سنت های پسندیده جامعه است، اظهار کرد:  با عمل وقف در اجتماع  اغلب محرومان از برکات این حرکت خداپسندانه بهره مند می شوند. از گذشته های دور میزان مشارکت واقفین در استان اصفهان همواره رتبه ممتازی را در کشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه همان کسانی که سنت وقف را در این استان رونق دادند پایه گذار این ارزش‌ها شدند، افزود: این گروه از افراد در سنوات ابتدایی انقلاب اسلامی و به خصوص جنگ تحمیلی بالاترین رقم کمک های مردمی را در اختیار انقلاب و جنگ قرار دادند و علاوه بر مال از جان خودشان هم گذشتند و در این زمینه هم رتبه های ممتازی را کسب کرده و به رضایت الهی و توفیق خدمت به مردم دست یافتند.

اعتدادی با بیان اینکه امروز با یکی از عالی ترین مظاهر سنت وقف مواجه هستیم، گفت: موقوفات صارمیه در اصفهان که اغلب در خدمت توسعه فعالیت های فرهنگی قرار می گیرد تا کنون توانسته منشا خیر و برکات در شهر شهیدان باشد و صدها دانش آموز را که از فضای فیزیکی مناسبی برای تعلیم و تربیت برخوردار نبودند پوشش دهد و ارزش های علمی و آموزشی بسیاری را  فراهم کند. مهم‌تر اینکه در خدمت تحقق عدالت اجتماعی قرار گیرد واقفان در واقع منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح می‌دهند و در این راه گام بر می‌دارند امیدواریم با توجه به گستردگی صارمیه این جریان مبارک هم چنان در آینده با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه جاری بودن جریان وقف و آثار و فواید آن مهم‌ترین ویژگی این سنت حسنه است، اظهار کرد: معتقدم که وقف یک جریان مصرفی نیست رودی است که نسل های متمادی و متوالی را از برکات خود بهره مند می‌سازد.

 وی خاطرنشان کرد: امیدوارم همکاران و دانش آموزانی که در واحدهای آموزشی این موقوفه پر خیر و برکت ایفای نقش می کنند و جریان تعلیم و تربیت را رونق می بخشند بتوانند با بهره وری بیشتر از این نعمت بزرگ حداکثر استفاده را ببرند.

۳۰ درصد از فضاهای آموزشی ناحیه پنج تخریبی است

محمد قندهاری،  مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: خیران استان معماران بهشت هستند و آموزش و پرورش ناحیه پنج برخوردار از ۸۹ هزار نفر دانش آموز است و با رهنمودهای شورای آموزش و پرورش تا کنون موفق به حل مشکلات شده است.

وی اضافه کرد:  سالی که در آن قرار گرفتیم به لحاظ اینکه همزمان با استقرار پایه دوازدهم در دوره متوسطه دوم شد  یکی از سال های پر فراز و نشیبی بود و با مشکلات کمبود نیروی انسانی و کمبود فضاهای آموزشی نیز رو به رو شدیم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج اصفهان یادآور شد: ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی ناحیه پنج تخریبی است و نیازمند فضاهای آموزشی جدیدی است. به دلیل کمبود شدید فضاهی آموزشی برای دانش آموزان استثنایی امروز کلنگ یک واحد آموزشی مدرسه استثنایی در ناحیه دو زده شد.

به گفته قندهاری؛  یک طبقه دارالقرآن به دلیل کمبود فضا در اختیار مدرسه استثنایی قرار داده شد و به دلیل تخریبی بودن یکی از مدارس استثنایی در منطقه رهنان فضای آموزشی در ناحیه دیگری برای تحصیل دانش آموزان امانت گرفته شد و انتقال دانش آموزان انجام شد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج خاطرنشان کرد: در مهر ماه ۹۶ سه واحد آموزشی دو واحد درعاشق آباد و یک واحد در شهرک قدس در کنار عاشق آباد به لحاظ مشکلات فنی ساختمان تخلیه شد ند و بیش از ۸۰۰ نفر دانش آموز را به سختی سازمان دهی کردیم که این برنامه نیازمند رضایت مندی اولیا و رفت و آمد بهینه دانش آموزان و تامین فضا نیز بود.

انتخاب مناسب فضاها به وسیله آموزش و پرورش استان

قربانعلی قائمی، رییس موقوفات مدارس صارمیه با اشاره به اینکه مدرسه موقوفه صارمیه در سال ۱۳۰۰  بنا گذاری شد، اظهار کرد:  در حالی که در کشور مدرسه ای نخست در تبریز بنام مدرسه رشدیه شکل گرفته بود و مدرسه اکبریه در اصفهان دومین مدرسه ای بود ساخته شد و امروز باعث افتخار همه مردم اصفهان است.

وی تصریح کرد: بعد از عنایت الهی در واقع این متولیان هستند که چراغ راه و هدایت گر موقوفه ها هستند. در استانداری این افتخار را داشتم که با فراغ بال و دستی گشاده در راستای سیاست ها و برنامه های استاندار حرکت کنم و تا به امروز کلمه ای در مورد مدارس صارمیه گفته نشده است.

مشاور عالی استاندار  با بیان اینکه امروز بعد از گذشت یک سال در خصوص این مدارس صحبت می کنیم، افزود: بی استفاده بودن و رها شدن این ساختمان و پروژه ها ما را غصه دار می کرد و خوشبختانه با استفاده از نظریه‌های طراحان و مجریان و بهره مندی از مهندسین و مدیران توانمند امروز افتخار میکنم که این پروژه ها بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با برخورداری از ۱۸  کلاس درس میزبان دانش آموزان می شود.

وی خطاب به استاندار اصفهان گفت: شورای تامین استان شکل گرفت و جلسه تشکیل داد و مصوبه می کند که مدرسه ای که درون محوطه زندان است به دلایل خاصی منتقل شود، امروز به دست توانای خیران و مسوولان این مدرسه افتتاح شده و بچه ها بیرون اززندان درحال تحصیل هستند که کار بسیار ارزشمندی است.

رییس موقوفات مدارس صارمیه اصفهان گفت: انتخاب مناسب فضاها به وسیله آموزش و پرورش استان و همکاری سازمان های دیگر و بهرگیری از نظریه های مهندسین برای تامین ایمنی مدارس تلاش بر این بوده تا دانش آموزان آسیب نبینند و این هنر کار مدیریت ساکت و آرام  مبتنی بر اصل کار بوده است.

کد خبر 358503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.