شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس بخش زیادی از نیاز صنعت را تامین می‌کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ماده ۳۶ قانون، تأمین، طراحی و ساخت حداقل معادل ۷۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز در شهرهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان مطرح شده، گفت: از طریق شیرین‌سازی آب خلیج فارس می‌توان بخش زیادی از نیازهای صنعت را تامین کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید رضا فولادگر امروز سه شنبه در آیین افتتاح دومین کنگره علوم و مهندسی آب وفاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب وبهداشتی، اظهار کرد: در ماده ۳۷ قانون نیز بر استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استفاده از پساب تاکید شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: در استان اصفهان پنج قانون و مصوبه برای استفاده از پساب وجود دارد و همین امر موجب شده تا تنش‌ها و درگیری‌هایی ایجاد شود که گاهی نیاز به ورود نیروی انتظامی نیز بوده است.

فولادگر با تاکید بر اینکه در قوانین مختلف برای اورگان‌های متفاوتی حقوقی در مورد استفاده از پساب تعریف شده است، گفت: علاوه بر ماده ۳۷، بر اساس مصوبات شورای‌عالی آب صنعت اجازه استفاده از آب شرب را ندارد، در اصفهان مقرر شده بود که شهرداری از منابع حاصل از پساب استفاده کند، به کشاورزان نیز گفته شده در شرایط کم آبی، پساب را برای کشت‌های غیر مثمر به‌کار ببرند و محیط زیست نیز به نوعی باید از پساب استفاده کند و همین امر باعث به وجودآمدن وضعیت نادرست کنونی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مدیریت مصارف و منابع آب به درستی انجام شود، حق‌آبه‌ها به میرآب ها برگردد، با برداشت‌های غیر مجاز و برداشت‌های مجاز بی رویه برخورد شود، اصلاح الگوی مصرف در بخش آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت انجام شود در مجموع به اندازه یک تونل آب می‌توان به زاینده رود برمی گردد.

فولادگر افزود: از ابتدای انقلاب توجه کافی به مدیریت منابع و مصارف آب نشده بنابراین امروز به هم خوردن تراز مصرف آب در کشاورزی، صنعت، شرب و آبی که برای حفظ شرایط زیست محیطی لازم است را شاهد هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در پایین دست زاینده‌رود برای یک قطره آب هر روز تجمع، اعتصاب و درگیری اتفاق می‌افتد و در بالادست همین رودخانه، آب به‌صورتی بی‌رویه مصرف می‌شود.

فولادگر با اشاره به اینکه در ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه به‌منظور مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حقآبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقاء بهره‏وری و جبران تراز آب تمهیداتی در نظر گرفته شده، گفت: در این ماده از قانون به مواردی همچون حمایت از توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت از فضای باز به فضای کنترل‌شده، بازچرخانی پساب‌، مدیریت آب‌های نامتعارف و مدیریت آب مجازی تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت بیشترین یارانه را برای آبیاری نوین پرداخت می‌کند، گفت:  بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، برای توسعه روش‌های آبیاری نوین ۸۵ درصد هزینه‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت می‌شود.

کد خبر 358499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.