علایم ابتلا به ذات‌الریه را  بشناسید

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: بیماری ذات الریه ویروسی، عفونی و واگیردار است و بهتر است از نزدیکی به بیمار تا زمان بهبودی خودداری شود.

سمیه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری"ذات‌الریه" یکی از بیماری‌های پارانشیم ریه است که بر اثر آلودگی به ویروس و باکتری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: امکان ابتلا به بیماری "ذات الریه" برای همه افراد وجود دارد اما افراد سیگاری و الکلی در راس ابتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه از نشانه‌های شایع در بیماری "ذات‌الریه" تب بالا، بزرگ شدن غده‌های چرکی، احساس درد در قفسه سینه، تند شدن فاصله تنفس و خلط چرکین است، ادامه داد: گاهی فرد همه علائم بیماری را ندارد و پزشک با شنیدن صدای ریه‌ها، نوع تنفس و اختلالات آن ، آزمایشات و تست‌های اشعه ایکس را انجام می‌دهد که آیا در ریه‌های بیمار هوا انباشته شده یا عفونت، در صورت وجود عفونت ، بیمار مبتلا به بیماری "ذات الریه" است.

این متخصص ریه با بیان اینکه شیوع بیماری "ذات‌الریه" همه طیف سنی را در بر می‌گیرد، اضافه کرد: این بیماری در صورت عدم درمان به موقع  خطرات جبران ناپذیری حتی مرگ به دنبال خواهد داشت، در اکثر مواقع با درمان دارویی به موقع بیمار سلامتی خود را به دست می‌آورد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی برونشیت مزمن، آلودگی هوا است،  افزود:  اما آلودگی هوا به تنهایی در بیماری "ذات‌الریه" موثر نیست، عوامل دیگر نقش تعیین کننده در بیماری دارد؛ یکی از عوامل ذرات بیماری‌زای موجود در محیط است که وارد مجاری تنفسی افراد شود، شایع ترین عامل آسپیراسیون است یعنی ترشحات داخل دهان فرد به جای دستگاه گوارش وارد دستگاه تنفس می‌شود.

صادقی اضافه کرد: از عوامل دیگر برای ابتلا به بیماری "ذات الریه" این است که فرد به دلیل تب شدید دچار تشنج شود و در این حالت سیستم ایمنی بدن  ضعف شده و فرد راحت‌تر به بیماری ذات الریه مبتلا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: سرفه‌های مکرر و خس خس سینه شرح حال بیماری‌های آسم و آلرژیک در کودکان  است که بر اثر  تنگ شدن مجاری تنفس اتفاق می‌افتد تنها خصوصیتی که بیماری ذلت الریه را ازبیماری‌های دیگر جدا می‌کند، عفونت است.

وی با بیان اینکه اکثر بیماری‌های عفونی از محیط کسب می‌شود و جنبه وراثتی ندارد، افزود: بیماری "ذات‌الریه" ژنتیکی نیست اما در برخی مواقع فرد نقص در سیستم ایمنی را از والدین ارث می‌برد و شخص را مستعد به بیماری‌های عفونی می‌کند.

صادقی افزود: اگر علائم بیماری "ذات الریه"  شدید است باید  فرد در بیمارستان بستری و تزریق آنتی بیوتیک از طریق رگ های وریدی به بدن صورت گیرد و در موارد خفیف‌ بیمار در منزل بستری می‌شود استراحت، مصرف زیاد مایعات، آب میوه خالص، آنتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری موثر بوده  و باعث از بین رفتن عفونت در ریه ها می‌شود.

کد خبر 358476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.