ساختمان‌های ناتمام رها شده شهر ساماندهی می‌شود

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از شناسایی ۷۳۰ ساختمان نیمه‌ساز رها شده در شهر اصفهان خبر داد و گفت: ورود به موضوع ساماندهی ساختمان‌های نیمه‌ساخت رها شده شهر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان در حال انجام است.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر پدیده‌ای زنده و دارای روح و اصالت است که در مسیر پویایی و تحول باید ضامن رفاه و آسایش شهروندان خود باشد؛ در شهر معضلات زیادی وجود دارد که بررسی و رفع آنها می‌تواند در احقاق حقوق شهروندی بسیار تأثیرگذار باشد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساختمان های نیمه ساخت رها شده در سطح شهر مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان ایجاد می کند، گفت: یکی از خطرات نهفته، ریزش ناگهانی سازه‌های ساختمان‌های نیمه کاره در اثر فرسودگی و یا استحکام نداشتن است.

وی ادامه داد: یکی مشکل دیگر که این ساختمان‌ها ایجاد می‌کند، نقض مسائل بهداشتی است، زیرا بیشتر ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای انباشت نخاله‌ها و پسماندها یا حتی تجمع حیوانات تبدیل می شود.

محمدحسینی گفت: نکته دیگر که می‌تواند امنیت مردم را به خطر اندازد، تبدیل ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای بیتوته افراد معتاد و کارتن خواب است که از نظر امنیتی باعث دغدغه خاطر شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های نیمه ساخت به نوعی ساختمان‌های بی‌دفاع هستند که می‌تواند مشکلات مختلفی در مواقع حوادث غیرمترقبه به وجود آورد، گفت: ساماندهی ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به پاکیزگی، زیبایی و منظر شهر کمک می‌کند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: با ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده می‌توان شاهد رونق ساخت و ساز بود چرا که بعضی از این ساختمان‌ها سرمایه‌ای است که سالیان سال در شهر رها شده است در حالی که ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر است و اگر به این موضوع پرداخته نشود، روز به روز تعداد ساختمان‌های نیمه ساخت  بیشتر می‌شود نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند و سرمایه ها از بین می رود.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شهر جزء تکالیف شهرداری‌ها است، افزود: بر اساس این قانون در خصوص زمین یا بنای مخروبه‌ای که نقض کننده بهداشت، پاکیزگی و موازین شهر است، شهرداری می‌تواند با اجرای یک فرایند و دادن فرصت زمانی به مالک یا مالکان، آنها را موظف کند بر اساس نظر شهرداری و کارشناسان مراحل تعیین تکلیف و تغییر وضعیت ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده را انجام دهند، در غیر این صورت شهرداری می‌تواند در این فرایند مداخله کند و ساختمان‌ها را از فضای قبل خارج کند و حتی هزینه‌هایی که شهرداری در این خصوص متقبل می‌شود از مالک یا مالکان با لحاظ ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت کند.

محمدحسینی گفت: با تشکیل کمیته بررسی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان، تاکنون حدود ۷۳۰ مورد ساختمان رها شده از ساختمان‌های در حد دو طبقه تا ساختمان‌های ۱۰ طبقه در نقاط مختلف شهر و بعضاً در جوار خیابان‌های اصلی که مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده‌اند، شناسایی شدند.

وی تاکید کرد: مجموعه شهرداری و شورای شهر پیگیر هستند تا معضل چندین ساله ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده رفع شود، از این رو کمیته‌ای در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شده است و ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در مناطق ۱۵ گانه شناسایی و مستندسازی شده است و با شناسایی مالکان سعی در رفع مشکلات مربوطه داریم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: در صدد هستیم با همکاری شورای شهر و تصویب  یک لایحه، برنامه و روش خوبی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده داشته باشیم.

کد خبر 358438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.