افزایش دیابت نوع دو در بین کودکان اصفهان

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: ۲۲.۶ اشخاص بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلا به بیماری چاقی هستند و ۶۱ درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان نیز اضافه وزن دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  مصطفی رضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری دیابت هزینه‌های زیادی را به سیستم بهداشت، درمان و حوزه سلامت وارد می‌کند، اظهار کرد: در قالب برنامه‌هایی که چندین سال در حوزه بهداشت شکل گرفته است بحث کنترل و پیشگیری از عوارض این بیماری مورد توجه بوده است.

وی اضافه کرد: در قالب برنامه تحول در حوزه بهداشت به صورت خاص افرادی که ریسک بالایی در ابتلا به این بیماری دارند را در سامانه استپ و ویزیت مورد خطر سنجی قرار می‌دهند؛ در این طرح مبتلایان به دیابت را شناسایی و مراحل درمان را آغاز می کنند؛ در این سامانه مشخص شد که ۱۱.۶ درصد از افراد مبتلا به دیابت هستند.

 معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه در بررسی هایی که در حوزه بهداشت صورت گرفته است تا تاریخ ۱۷ آبان ماه امسال و از زمان ابلاغ سند ملی غیر واگیر در قالب برنامه های ایراپن بحث خطر سنجی را انجام دادیم، اظهار کرد: تا کنون ۸۱۳ هزار و ۸۹ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال مورد خطر سنجی قرار گرفتند که متاسفانه تعداد ۸۸ هزار و ۱۱۹ نفر از  آنها مبتلا به بیماری خاموش دیابت بودند.

وی یادآرو شد: از این تعداد ۲۲ هزار و ۷۴۱ نفر افراد جدید شناسایی شده هستند؛ متاسفانه وضعیت عوامل خطر در بیماری‌های غیر واگیر و خاص دیابت مناسب نیست. ۲۲.۶ اشخاص بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلا به بیماری چاقی هستند و ۶۱ درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان نیز اضافه وزن دارند. این مشکل در جمعیت روستایی نیز به چشم می خورد.

رضایی خاطر نشان کرد: شیوع دیابت نوع دو در بین کودکام افزایش یافته است اطلاع رسانی به مردم در خصوص الگوی تغذیه سالم مناسب امری ضروری است.

همه ادارات باید به وظایف خود در زمینه دیابت عمل کنند

بیژن ایرج، رییس مرکز غدد و متابولیسم اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نقش هر کدام از ادارات در بخش پیشگیری از بیماری دیابت باید مشخص شود، اظهار کرد: چنانچه هر ارگانی به وظایف خود عمل نکند نمی توان جلوی پیشرفت این بیماری را در جامعه گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ترغیب مردم به تحرک و مصرف زیاد سبزیجات و غلات باید به وسیله همه ارگان ها صورت گیرد. انتظار بر این است که در جامعه شاهد دیابت نوع دو در بچه‌ها نباشیم و این بیماری به دلیل اضافه وزن و چاقی کودکان در بین این گروه بروز کرده است.

وی درباره ممنوعیت توزیع برخی از کالاهای آسیب رسان به سلامت بدن افراد گفت: لیستی از کالاهای آسیب رسان شامل شیرینی جات، فست فودها، نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و خوراکی‌های چرب هستند که تبلیغات آنها ممنوع شده است و براساس قانون، مالیات بیشتر از ۱۰ درصد برای آنها وضع می‌شود و در صورت تبلیغ این نوع خوراکی‌ها، مبلغان به دادگاه معرفی شوند.

کد خبر 358388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.