۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
پایتخت‌ و برگ سبز اروپا

دو سوم از جمعیت اروپا ساکن شهرها هستند که سلامت و رفاه آن‌ها به نحوه مدیریت مقامات شهری در مواجهه با چالش‌های زیست‌محیطی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این چالش‌ها که ناشی از زندگی در مناطق شهری هستند با تعهدات مدیریتی، تصمیمات اجرایی و نوآوری قابل حل هستند. به همین جهت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ و در راستای کمک به حل مشکلات ناشی از این چالش‌ها با تعیین "پایتخت سبز اروپا" و "برگ سبز اروپا" تصمیم به ایجاد انگیزه برای بهتر شدن شرایط شهرهای خود کرده است؛ تا کنون ۹ شهر موفق شده‌اند با کسب عنوان پایتخت سبز علاوه بر فائق آمدن بر مشکلات شهری و ایجاد شهرهای دوستدار محیط زیست گام‌هایی مؤثری در جهت آینده‌ای شادتر، ایجاد فضاهای شهری سازگار و مکان‌های لذت‌بخش برای گردشگری، زندگی و کار بردارند. این شهرها همچنین به عنوان الگو برای دیگر شهرها و الهام بخشیدن به سایر مناطق نقشی مهم در مقابله به چالش‌ها بر عهده دارند.

تعیین پایتخت سبز اروپا و برگ سبز اروپایی

هدف از جایزه پایتخت سبز اروپا تشخیص پیشرفت‌هایی است که شهرهای کوچک اروپایی در راستای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه‌ به آن دست یافته اند؛ این جایزه به شهری تعلق می‌گیرد که در زمینه زندگی سازگار با محیط زیست از نوآوری بهره بیشتری برده باشد. برندگان این جایزه با توسعه‌ پایدار شهری و اهمیت دادن به خواسته‌های شهروندان و ساکنان خود، در ارائه راه‌حل‌های ابتکاری برای جذب سرمایه پیشگام هستند.

شاخص‌های مدنظر در تعیین این پایتخت عبارتند از حمل و نقل محلی، مناطق سبز شهری، کیفیت هوا، طبیعت و تنوع زیستی، تولید و مدیریت ضایعات، مدیریت آب، تصفیه فاضلاب، محیط زیست نوآور، اشتغال پایدار، عملکرد انرژی و مدیریت زیست محیطی یکپارچه که تغییرات و تعدیل تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار خواهند داد.

برنامه‌های برگ سبز نیز بر اساس شش زمینه موضوعی از جمله تغییرات اقلیمی و عملکرد انرژی، تحرک، تنوع زیستی و نحوه استفاده از زمین، کیفیت هوا و محیط صوتی، مدیریت زباله و اقتصاد مدور و در نهایت مدیریت آب و فاضلاب ارزیابی می‌شود.

هیئت داوران تمامی شهرهای اروپایی را برای هر دو جایزه ارزیابی فنی کردند؛ این هیئت شامل نمایندگان کمیته اروپا، پارلمان اروپا، کمیته مناطق، آژانس محیط زیست اروپا، ICLEI - دولت‌های محلی در راستای برقراری سازگاری، دفتر میثاق شهرداران و دفتر محیط زیست اروپا هستند که تعهدات خود مبنی بر بهبود مداوم محیط زیست، میزان تلاش برای تحقق اهداف آینده، فعالیت‌های ارتباطی با در نظر گرفتن منافع شهروندان، عملکردهای لازم شهر برای ایفای نقش الگو و ارتقای سطح بهترین عملکردهای مورد نیاز در شهرها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این هیئت پس از بررسی‌های بسیار کاندیداهای اعلام شده ، شهر هلندی "نایمخن" را به عنوان پایتخت سبز و شهر ایرلندی "گالوی" را به عنوان برگ سبز اروپا در سال ۲۰۱۸ تعیین کرده‌اند.

کد خبر 358349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.