یک سرطان مهم در کمین زنانی که خواب خوبی ندارند!

محققان دانشگاه بریستول با مطالعه روی بیش از ۴۰۰ هزار زن که ریسک ابتلا به سرطان سینه دارند، به این نتیجه رسیدند که زنان سحرخیز ۴۸ درصد کمتر از زنانی که شب زنده‌دار هستند، دچار سرطان سینه می‌شوند.

به گزارش ایمنا به نقل جی پلاس، دانشمندان همچنین دریافتند که زنانی که بیش از حد معمول یعنی بیش از هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابند هم بیشتر از زنان دیگر مبتلا به سرطان سینه می‌شوند. در واقع به ازای هر یک ساعت خواب اضافه تا ۲۰ درصد احتمال ابتلای آنها به این نوع سرطان بیشتر می‌شود. منظور دانشمندان از زنان سحرخیز کسانی است که شب بهتر می‌خوابند و صبح‌ها بانشاط از خواب بیدار می‌شوند. منظور آنها از زنان شب زنده‌دار نیز کسانی هستند که خواب خوبی ندارند و صبح‌ نمی‌توانند به راحتی از خواب بیدار شوند.

دانشمندان همچنین معتقدند که بیدار ماندن تا دیر وقت باعث به هم خوردن ساعت بدن می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلای آنها به سرطان بیشتر می‌شود. مطالعات قبلی دانشمندان نیز نشان داده بود که کارگرانی که شیفت شبانه کار می‌کنند و افرادی که در معرض نور مصنوعی در شب قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

تیم دانشمندان این زنان را از نظر ژنتیک نیز بررسی کردند و از آنها در مورد خواب و نحوه بیدار شدن‌شان سوال کردند.

دکتر ربه‌کا ریچموند از دانشگاه بریستول می‌گوید: ما دوست داریم که تحقیقات بیشتری را در مورد مکانیسم درک چنین نتایجی انجام دهیم و دریابیم زود بیدار شدن یا دیر بیدار شدن افراد واقعا چگونه روی بدن افراد تاثیر می‌گذارد و ریسک ابتلای آنها به سرطان را بالا می‌برد.

البته وی معتقد است که نمی‌توان با تغییر عادت‌های زندگی، میزان ریسک سرطان سینه را کاهش یا افزایش داد. این موضوع خیلی پیچیده‌تر از اینهاست.

دکتر اما پنری، از مرکز مراقبت‌های سرطان سینه نیز می‌گوید: تغییر در رفتارهای خواب به این آسانی ریسک کاهش ابتلا به سرطان را کاهش نمی‌دهد. این تنها بخشی از دلایل ابتلا به سرطان است و این افراد باید گاهی حتی شغل خود را نیز تغییر دهند.

کد خبر 358336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.