به دموکرات‌های آمریکا دل نبندیم، باید خودمان را اصلاح کنیم

یک تحلیگر مسائل سیاسی گفت: در ایران بیشتر از اینکه باتحریم‌ها مشکل داشته باشیم، نیازمند اصلاحات جدی در داخل کشور هستیم تا همگی یک سیاست و هدف را دنبال کنیم، باید از پرداختن به جناح بازی و چنددستگی که ضربات و آسیب‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می کند، دوری کنیم.

 حسن بهشتی پور به خبرنگار ایمنا گفت: پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان نمی‌تواند تحریم‌های ضد ایرانی دولت آمریکا را کاهش دهد؛ چرا که دموکرات‌ها فقط در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، اما جمهوری خواهان دارای کرسی‌های بیشتر و حائز اکثریت درمجلس سنا هستند و مجلس سنا از مجلس نمایندگان بسیار با اهمیت‌تر است.

دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به جز برجام، در مورد ایران همصدا هستند

این تحلیگر مسائل سیاسی با توجه به این مسأله اظهار کرد: در نتیجه ممکن است اجرای سیاست های ضد ایرانی ترامپ از طرف دموکرات‌ها دچار مشکل شود، چون مجلس نمایندگان قدرت مخالفت با آن را دارد، اما این دوحزب در مواردی همچون اتهام زنی به ایران در حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و بی ثبات سازی منطقه توسط ایران دارای اتفاق نظر هستند و بر این سه موضوع تأکید دارند.

وی تأکید کرد: بنابراین این دوحزب در مخالفت با ایران دارای مواضع مشترکی بوده و تنها اختلافی که بین دموکرات ها با جمهوری‌خواهان در موردایران دیده می شود، در قضیه برجام است.

بهشتی پور افزود: اکثریت یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، برای ایران نقطه قوت محسوب نمی شود؛ زیرا برای عبور از تحریم ها باید در ابتدا وضعیت داخل کشور را ساماندهی کرد؛ وقتی که رییس جمهور به وزیر اقتصاد می گوید؛ «باید برای اصلاح قوانین و نظام بانکی اقدام کرد چون بانکها به جای بانکداری به بنگاه داری و فعالیت‌های اقتصادی پرداخته و اجرای همین کارباعث شده که از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی  نداشته باشیم»، مشخص است که با مشکلات جدی در اقتصاد داخلی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: هدف بانک‌ها رسیدن به میزان ۲۲ درصد سود است که از طریق فعالیت‌های بانکی عادی نمی توان به این ۲۲ درصد سود برسند بنابراین بانکها در بازار بورس سرمایه گذاری کرده و طلا و ارز خریداری می کنند و به جای پرداختن به بانکداری به فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه داری  می پردازند و از رویکرد و هدف اصلی خود دور شده اند.

اصلاح قوانین بانکی در کاهش اثرات تحریم بسیار موثراست

بهشتی پور تأکید کرد: باید به این نکته مهم توجه شود که برای رشد اقتصادی در ایران لازم است نظام بانکداری اصلاح شود؛ اصلاح قوانین و نظام بانکی می تواند در کاهش اثرات تحریم بسیار موثر باشد. باید به چالش های پیش رو پرداخت که به طور اساسی گریبانگیر اقتصاد ایران شده است، اصلاحات جدی در نظام کشتیرانی، بیمه، گمرکات و ناکارآمدی تولید در ایران از مواردی است که توجه جدی می طلبد.

این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: ناکارآمدی تولید در ایران نیز از آن دست مشکلاتی است که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می کند. در حال حاضر، نسبت بین سرمایه‌گذاری و آنچه که باید از سرمایه گذاری به دست بیاید خیلی معنادار نیست، چون این فاصله‌ها بسیار زیاد و عملاً بهره وری و تولید در ایران بسیار پایین است.

با کنار گذاشتن جناح بازی‌ها می توان اثر تحریم‌ها را کم کرد

وی تأکید کرد: اگر بتوان راه حلی برای مشکلات گفته شده ارائه و تغییراتی ایجاد کرد و از دیگر سو با وحدت ملی و اعتماد عمومی و کنار گذاشتن جناح بازی‌ها نوعی وحدت رویه در مقابله با تحریم‌های آمریکا در پیش گرفته شود، خیلی راحت می توان تاثیرات تحریم ها را کاهش داد.

بهشتی پور  یادآور شد: تحریم ها به طورجدی تاثیر گذار است، نمی‌توان تأثیرات آنها را نادیده انگاشت و گفت که تاثیرگذار نیست، اما با مواردی که ذکر شد می توان اثرات تحریم ها را بر اقتصاد و جامعه کمتر کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی باید بتواند در مجامع و سازمانهای بین المللی، در دادگاه لاهه و در مجمع عمومی سازمان ملل از منافع کشور دفاع کرده و قوی ظاهر شود تا بتوانیم به سلامت از این گذار وتنگنا عبور کنیم.

بهشتی پور خاطر نشان کرد: قصد آمریکا و ترامپ بیشترانجام نوعی عملیات روانی در داخل ایران است؛ یعنی ایجاد شکاف بین ملت و دولت چون عامل روانی تحریم‌ها بیشترین تاثیرات مخرب  را بر جامعه دارد، در نتیجه باید تلاش کنیم به این روند پایان داده شود و فاصله ها بین دولت باملت کم شده و مسئولان به طرف مردم بیایند؛ اگر دولت و ملت یکی باشند و جناح بازی‌ها کنار گذاشته شود، می توان به سلامت از تحریم ها  و این شرایط عبور کرد.

دولت شفاف و صادق باشد

این تحلیگر مسائل سیاسی با طرح این سؤال که چرا اعتماد مردم به دولت کم شده است؟، افزود: وقتی که دولت نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام می‌کند، اما نرخ واقعی  ارز در بازار ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان است، این گونه کارها باعث عدم اعتماد مردم  به دولت و  سلب اعتماد مردم می شود. مردم فکر می‌کنند که دولت از ملت جداست.

وی افزود: حال دولت باید بتواند اعتماد عمومی که در میان مردم از بین رفته است را دوباره جلب کند، درهمین راستا باید با مردم شفاف صحبت کرده و صادقانه از مشکلات و چالش های پیش رویش  بگوید؛ مردم حاضرند به دولت کمک کنند، اما اگر دولت با مردم صداقت نداشته باشد، اعتمادسازی بین دولت و ملت چگونه به وجود خواهد آمد؟

بهشتی پور خاطر نشان کرد: این یک پرسش اساسی است که مسئولان و دولت باید به آن فکر کرده و جوابگو باشند، راه حل‌ها را باید عملیاتی و اجرا کرد، فقط با گفتن و شعاردادن نمی توان کاری از پیش برد؛ باید به وعده‌هایی که به مردم داده می شود عمل کنند.

وی افزود: ما در ایران بیشتر از اینکه با تحریم‌ها مشکل داشته باشیم، نیازمند اصلاحات جدی در داخل کشور  هستیم؛ باید همگی یک سیاست و یک هدف را دنبال  کنیم و از پرداختن به دو گانگی، چندگانگی و چند دستگی که ضربات و آسیب‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است دوری کنیم.

کد خبر 358329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.