۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
گزارشی از دادگاه "ملیکا"

قاضی پرونده ملیکا گفت: رسیدگی به پرونده این قتل تکمیل شده و حکم نهایی حداکثر تا دو روز آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دادگاه نهایی رسیدگی به پرونده قتل ملیکا.ج، دختر پنج ساله‌ای که پس از آزار و اذیت فراوان توسط قاتلش به نام "محمدجواد. ش" به قتل رسیده بود، امروز پس از برگزاری سه دادگاه کیفری برگزار شد.

علی مراد نجف پور، قاضی رسیدگی به این پرونده در پایان جلسه این دادگاه در جمع خبرنگاران در خصوص این پرونده اظهار کرد: امروز ۹۷/۰۸/۲۰جلسه رسیدگی به پرونده قتل کودک پنج ساله به نام ملیکا.ج که در تاریخ ۹۷/۰۵/۰۷در حوزه قضائیه فلاورجان اتفاق افتاده بود با حضور اولیاء دم، متهم و وکلای آنها  تشکیل شد.

وی افزود: در این جلسه دادگاه پس از انجام تحقیقات و رسیدگی به اظهارات شکات، اولیای دم و همچنین اظهارات و دفاعیات متهم و وکیل اولیای دم ختم رسیدگی را اعلام کرد و در فرجه مقرر قانونی تصمیم اتخاذ و رأی مقتضی صادر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

قاضی این پرونده ادامه داد: فرجه مقرر قانونی حداکثر یک هفته است اما امیدواریم ظرف کمتر از این فرجه زمانی، یک تا دو روز آینده رای نهایی را صادر کنیم.

 وی با بیان اینکه رأی نهایی صادر شده قابل فرجام خواهی و رسیدگی  در دیوان عالی کشور است، اضافه کرد: رأی نهایی صادر  شده ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ به متهم ، وکیل قاتل، اولیای دم و وکیل مقتوله اعلام و  قابل فرجام خواهی خواهد بود که در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

دادگاه رسیدگی به پرونده "ملیکا" غیر علنی شد

نجف‌پور با بیان اینکه در مجموع شش اتهام به قاتل وارد شده است، افزود: قتل عمد، تجاوز به عنف، ضرب و جرح نسبت به شاکی و مقتول، آدم ربایی، کودک آزاری، حبس غیرقانونی مقتول و خواهرو برادرش اتهامات وارد شده به متهم پرونده هستند.

وی  ادامه داد: دو اتهام حکم قتل عمدی در صورت اثبات و احراز توسط دادگاه  قصاص است و مجازات تجاوز به عنف هم طبق قانون اعدام است؛ دادگاه محتویات پرونده را مورد  رسیدگی قرار داده و  تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

قاضی این پرونده با بیان اینکه مقتول مونث بوده و طبق قانون دیه زن نصف دیه مرد است، ادامه داد: در صورت صدور حکم قصاص و اگر تصمیم بر این شد که قصاص اجرا شود باید یک دوم دیه به خانواده متهم پرداخت شود.

وی اضافه کرد: دیه در زمان اجرای حکم مشخص می‌شود که  با توجه به زمان، مبلغ متغیر خواهد بود و اگر اولیای دم توانایی پرداخت دیه را نداشته باشند در قانون پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که از آن طریق امکان پرداخت دیه وجود دارد.

نجف‌پور خاطر نشان کرد: هنوز دادنامه رای دادگاه صادر نشده که امضا کنم و قبل از صدور دادگاه از اظهار نظر کردن در این خصوص نتیجه دادگاه متأسفانه معذورم.

وی با تاکید بر اینکه در دادگاه جرم و عمل ارتکابی مجرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم، افزود: احتمالاً عوامل مختلفی که در وقوع جرمی دخالت داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث حاشیه‌ای وارد روند رسیدگی به پرونده نمی‌شوند.

مرگ کودک پنج ساله فلاورجانی بر اثر کودک آزاری

"ممد قاچاقچی" چطور ملیکا را کشت؟

قاضی پرونده ملیکا با بیان اینکه آنچه که در پرونده در خصوص علت و انگیزه جرم منعکس شده این است که متهم از افراد سابقه‌دار در امر مواد مخدر است و تصمیم اخاذی از خانواده مقتوله را داشته است، ادامه داد: ظاهراً متهم مبلغ جزئی از حق ترک اعتیاد پدر مقتوله در یکی از کمپ‌های بازپروری را پرداخت و بعداً زیاده‌خواهی کرده، به همین دلیل فرزندان اولیای دم که مقتوله، خواهر و برادرش بوده را به عنوان گروگان نگهداری کرده که از آنها اخاذی کند.

وی تاکید کرد: پرداخت ترک اعتیاد پدر مقتوله تنها یک ادعا است و به اثبات نرسیده است.

نجف‌پور با بیان اینکه قاتل از نظر روحی و روانی در سلامت کامل به سر می‌برده و هیچ‌گونه جنون و یا اختلال حواس و بیماری یا مسئله‌ای که مسئولیت کیفری ایشان را سلب کند، ندارد، اضافه کرد: ظاهراً قاتل سابقه پرونده کودک آزاری، مواد مخدر، سابقه سرقت و ضرب و جرح داشته و دلایل و مدارک موجود در پروند بعد از رأی صادر شده مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر اولیا دم از حق خود بگذرند تأثیر چندانی در تعیین مجازات ندارد و کودک آزاری قابل گذشت نیست.

پزشکی قانونی نیز تجاوز به عنف خواهر مقتوله را تایید کرده است

علی اکبر هادی، وکیل پرونده ملیکا نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اظهارات و اقرار قاتل و برادرش در دادسرا موجود است گرچه اثبات کننده نیست، اظهار کرد: برادر قاتل در جلسه حضور نداشت و از جهتی که پرونده تفکیک شده و اتهامات برادر در مرحله نخست در خصوص قتل، تجاوز و ضرب و حرج مقتوله و خواهرش مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: پزشکی قانونی نیز تجاوز به عنف خواهر مقتوله را تایید کرده است البته باید توجه داشت که مقتوله و برادرش مورد تجاوز قرار نگرفته‌اند.

وکیل پروند تصریح کرد: علاوه بر ۱۸ دلیلی که در پرونده موجود است، اسناد و اظهارات اشخاصی که در زمان متواری بوده به قاتل پناه دادند، اظهارات برادر قاتل، صحبت‌های شهود واقعه از جمله خانم قربانی (برادر زن متهم)، همسایه‌هایی که صدای ناله و فریاد بچه‌ها را می‌شنیدند، تماس قاتل با اورژانس، صورت جلسه مراکز انتظامی که جسد مقتوله را از منزل خود متهم به بیمارستان انتقال دادند را مورد استناد و دلایل قاطع برای اقناع علم قاضی کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: قاتل  در مرحله بازپرسی نزد مقام قضایی و نزد مأموران نیروی انتظامی در جلسات متعدد به جرائم خود اقرار کرد اما متاسفانه در این جلسه همه این اتهامات را انکار کرد که این تناقض گویی نیز مدرکی بر مجرم بودن وی دارد.

هادی با بیان اینکه تفاضل دیه یکی دیگر ار مباحث مطرح شده در این پرونده است، افزود: به دلیل اینکه خانواده مقتول توان مالی ندارد یا دولت در خصوص دیه اقدام خواهد کرد یا به کمک مردم این پول جمع آوری و حکم قصاص و اعدام اجرا خواهد شد. خودم  یکی از کسانی هستم که در خصوص کمک مالی تمام توان و تلاش خود را به کار خواهم گرفت.

کد خبر 358309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.