۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
گذرگاه مرگ سمیرم بدون تدبیر

سمیرم- کمربندی‌های شهرها، یکی از پرترددترین محل‌های عبور خودروهای سواری و محل تفکیک مسیر سواری‌ها از کامیون‌ها و کامیونت‌ها است که در صورت عدم رعایت استانداردهای جاده سازی و زیرساختی به یکی از خطرناک ترین محل‌ها تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، چندی پیش در نزدیکی کمربندی جنوبی سمیرم و در ورودی دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم سه جوان دانشجو در حادثه‌ای دلخراش جان خود را از دست دادند تا برای همیشه در لیست کلاسی دانشگاه غایب بمانند، البته کم نیستند حوادث رانندگی در این محور، هر بار یک حادثه و داغداری چند خانواده...

سال ۹۴ در حادثه‌ای دلخراش و تکراری راننده تریلر که در کمربندی سمیرم به طرف یاسوج حرکت می‌کرد در سه راهی غربی کمربندی سمیرم دچار حادثه شد و پس از برخورد با تیر چراغ برق بزرگ حاشیه جاده واژگون و متوقف شد که متاسفانه راننده این تریلی پس از پرت شدن به یکی از باغ‌های سیب جان خود را از دست داد تا نام سمیرم و کمربندی آن باز هم نواری مشکی را به حاشیه قاب عکسی بفرستد.

در همین سال تصادف شدید دو خودروی سواری شش مصدوم داشت که حال آن ها نیز وخیم گزارش شد و بسیاری از این قبیل حوادث که هرساله شاهد آن هستیم، اما متاسفانه هنوز اقدامی عملیاتی برای بهبود وضعیت این کمربندی توسط مسئولان انجام نشده است.

داغدار شدن خانواده‌ها و مصدومان حوادث این محور سبب شد تا مردم طومارهایی بنویسند و امضا کنند و از مسئولان شهرستان، استان و کشور خواستار رسیدگی به وضع سه راهی کمربندی غرب و محور سمیرم به یاسوج شوند البته هنوز چاره‌ای عملی برای این گلوگاه مرگ اندیشیده نشده است.

انداختن توپ تقصیر در میدان یکدیگر

«چرا هیچ‌کس فکری به حال این محل نمیکنه و به سراغ هر ارگانی می‌رویم تقصیر و توپ رو به میدون ارگان دیگه‌ای میندازه» این‌ها حرف‌های پدر یکی از دانشجویانی است که در این کمربندی فرزند خود را از دست داده است. او ادمه می‌دهد: «شهرداری و اداره راه هر کدوم از قبول مسئولیت برای انجام کارهایشان کنار می‌کشند و حاضر به جواب و اصلاح این منطقه نیستند.»

این پدر داغ دیده از وعدهای داده شده توسط نماینده وقت مجلس می‌گوید: وعده‌هایی که دادند هنوز عملی نشدن ما منتظریم بلکه فرجی شود و مسئولان اقدامی کنند تا کی باید اینجا شاهد پرپر شدن جوانان و مردم باشیم؟!

بیداری مسئولان از خواب غفلت

خانواده‌های داغدار حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و بارها بارها حرف‌های آنان از رسانه‌های مختلف بیان شده تا شاید مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند و انسانی دیگر در این کمربندی به خواب ابدی نرود.

شیب تند کمربندی غرب و ورودی از سمت یاسوج، نبود چراغ‌های هشدار دهنده کافی و مناسب و سرعت گیرهای جاده‌ای مناسب، نبود دید کافی به ویژه در شب و مشخص نبودن وضع سه راهی در هنگام دور زدن خودروها از مهم‌ترین مشکلات این منطقه است.

این محور به علت قرار گرفتن در مسیر حمل محصولات باغی به ویژه سیب یکی از پر خطرترین ترددگاه‌های جاده‌ای سمیرم به شمار می‌رود که می‌توان با ساخت میدان، زیر گذر و یا ایجاد بلوار در این منطقه و ساخت دوربرگردان در محلی مناسب از بروز این حوادث مرگبار جلوگیری کرد.

علاوه بر تردد خودروهای سواری و ترانزیتی در این محور خودروهای حمل گوجه، سیب و سایر محصولات باغی نیز از این محل برای رسیدن به اصفهان استفاده می‌کنند که چندین بار شاهد واژگونی این وسایل در این محور بوده‌ایم که علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های زیاد مالی را نیز به دنبال داشته است.

وضعیت کمربندی سمیرم در هاله‌ای از ابهام

ابوالقاسم صباغی، رییس وقت اداره راه و شهرسازی سمیرم در سال ۹۴ درباره وقوع حوادث کمربندی سمیرم گفته بود: «بازدید و نقشه برداری کارشناسان این اداره از این نقطه پرحادثه انجام و مقرر شد در این محل به جای سه راهی، میدان احداث شود«.

صباغی برای انجام سریع‌تر کار، همکاری شهرداری، شورای شهر و مسئولان استان را خواستار شده بود که هنوز با گذشت چندین سال از این صحبت‌ها هیچ گونه اقدام درخور و عملیاتی صورت نگرفته است. او در باره تکمیل و بهره برداری از کمربندی جنوب سمیرم هم قول‌های مساعدی داده بود که به محض پایدار شدن شرایط اقلیمی در خردادماه سال ۹۳ این کمربندی بازگشایی و تردد در آن میسر شود، اما با گذشت چهار سال وضعیت کمربندی سمیرم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

احداث میدان برای حذف نقطه حادثه خیز

محمد جعفر زاده، فرماندار سابق سمیرم در این باره به ایمنا می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این محل، به تصویب احداث میدان برای حذف این نقطه حادثه خیز انجامیده است.

فرماندار سمیرم با اشاره به فعالیت‌های اداره راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: نیروهای اداره راه و شهرسازی سمیرم در فصل زمستان با توجه به خطر موجود در این محور اقدامات پیشگیرانه و امدادی را در نظر گرفته و آمادگی لازم را دارند.

وی اظهار امیدواری کرد: وعده‌های داده شده مسئولان شهرستانی برای حذف این نقطه حادثه خیز باید عملی شود تا باز هم شاهد از دست دادن جان انسان‌ها نباشیم.

کد خبر 358307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.