انتقال مشاغل آلاینده‌ از حرف تا عمل

شهرضا - پس از حدود دو دهه از ایجاد و آغاز به کار شهرک صنایع کارگاهی شهرضا، هنوز زیرساخت‌های آن تکمیل نشده و فرآیند استقرار مشاغل در آن با مشکلاتی مواجه است؛ در حالی که هنوز هم مشکل جدیدی در این زمینه مطرح و رفع آن بین مسئولان دست به دست می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، صبحگاهان تا شب با آهن سرد و پولاد دست و پنجه نرم می‌کنند و صدای پتک و چکش و دستگاه برش را به جان می‌خرند تا رزقی حلال کسب کنند که سبب آرامش خاطر و برکت سفره باشد .

شاید خودشان به صداهایی که هر روز می‌شنوند عادت کرده باشند، اما دیگران تحمل این همه سر و صدا را ندارند به همین خاطر مشاغلی چون در و پنجره سازان، تعمیرکاران کامیون، کفی سازان و صنعتگران، مجبورند مغازه خود را در حاشیه شهرها دایر کنند. از سوی دیگر گسترش روز افزون شهرها باعث شده که خانه‌های مسکونی نزدیک به این مشاغل و حتی در میان آن‌ها قرار بگیرد و به این ترتیب اعتراضات مردمی به سر و صدای این مشاغل بیشتر شود.

شهرک صنایع کارگاهی «امیرکبیر» در شهرضا، نیز همچون بسیاری از شهرک‌های صنعتی برای استقرار مشاغل آلاینده در نظر گرفته شده است، اما گویا پس از حدود دو دهه از ایجاد این شهرک، هنوز هم فرآیند استقرار واحدهای صنفی در آن با مشکلاتی مواجه است.

مغازه‌دارانی که از نبود زیرساخت‌ها گلایه دارند

رضا، استادکاری است که به تازگی مغازه تعمیر کامیون خود را به این شهرک انتقال داده است، می‌گوید: ورود و خروج کامیون‌ها به این شهرک سخت است و تا حالا تصادفات زیادی در این منطقه رخ داده است، مسئولان از مدت‌ها قبل گفتند که زیرگذری برای این شهرک ساخته می‌شود، اما هیچ کاری نشده است.

عباس مالک که کارگاه در و پنجره سازی دارد، می‌گوید: کار کردن در این شهرک خیلی سخت است، کشیدن برق و آب سخت است و نبود تلفن و اینترنت برای ما مشکلاتی به وجود آورده است بارها از مسئولان خواستیم که برای امنیت این شهرک کاری کنند، اما کاری که نکردند.

اصناف به شهرداری اعتماد کنند

رحیم جافری، شهردار شهرضا در این باره می‌گوید: یکی از وظایف شهرداری‌ها بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم شهری است.

وی ادامه می‌دهد: شهرک صنایع کارگاهی امیرکبیر شهرضا از حدود ۲۰ سال قبل ایجاد شده است و تا کنون ۳۰۰ واحد صنفی در آن مستقر شده‌اند.

شهردار شهرضا تصریح می‌کند: یکی از مشکلات این شهرک نبود گاز است که برای رفع این مشکل قرار شد شهرداری هزینه حفاری را دریافت نکند و هر واحد صنفی مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به عنوان قسط اول پرداخت کند که تا کنون این مبلغ پرداخت نشده است، اگر اصناف به شهرداری اعتماد و این مبلغ را پرداخت کنند، این مشکل نیز رفع می‌شود.

همکاری نکردن با شهرداری برای ساماندهی مشاغل آلاینده

محمدحسین کوهی‌زاده، مسئول واحد بند ۲۰ شهرداری شهرضا، با اشاره به قانون ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم شهری به ایمنا می‌گوید: قانون تکلیف این مسئله را مشخص کرده است و طبق بند ۲۰ ماده پنج قانون شهرداری‌ها، مسئولیت ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم شهری را به شهرداری واگذر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: مطالعه، بررسی میدانی و آسیب شناسی اولیه جهت تدوین طرح جامع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در راستای اجرای این ماده قانونی در دستور کار شهرداری شهرضا نیز قرار دارد.

مسئول واحد بند ۲۰ شهرداری شهرضا اظهار می‌کند: براساس تبصره دو ماده سه آیین‌نامه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، لازم است، دستگاه‌های اجرایی و اتحادیه‌های صنفی، پیش از صدور هرگونه مجوز جدید یا تمدید پروانه فعالیت برای مشاغل و صنوف، از شهرداری استعلام کنند، اما متأسفانه هیچگونه همکاری در این زمینه با شهرداری نمی‌شود.

کوهی‌زاده اضافه می‌کند: مقاومت اعضای اتحادیه‌های صنفی و اصناف مشمول بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهراری‌ها، برای انتقال به شهرک امیرکبیر، عدم شفافیت در قوانین موجود، نگرفتن عوارض و جریمه از صنوف آلاینده و مزاحم شهری و وجود مشکلات معیشتی، اقتصادی و اشتغال، از مواردی بوده که اجرای این قانون را در شهرضا با مشکل مواجه کرده است.

وی می‌گوید: تدوین آیین‌نامه نحوه ایجاد مجتمع‌های صنفی، استفاده از بخش خصوصی برای ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم و وجود قوانین حمایتی زیست محیطی، از موارد مناسبی است که در این زمینه باید از آن استفاده شود.

تا مشکلات شهرک رفع نشود، همکاری نمی‌کنیم

اما گفته‌های ابراهیم سبزواری، رییس اتاق اصناف شهرضا جنبه‌های دیگری از این قضیه را آشکار می‌کند.

وی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد صنفی در شهرک امیرکبیر شهرضا مستقر هستند، اما تا وقتی که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت اصناف مانند برق، آب، مخابرات و گازرسانی و زیرگذر تکمیل نشود، در انتقال واحدهای صنفی به این شهرک همکاری نمی‌کنیم.

رییس اتاق اصناف شهرضا با بیان اینکه حدود هزار واحد صنفی مشمول انتقال به این شهرک هستند، تأکید می‌کند: تا پیش از این اتاق اصناف شهرستان، صدور پروانه کسب و تمدید آن را برای کسبه مشمول انتقال به این شهرک، مشروط به انتقال واحد صنفی کرده بود، اما وقتی شهرداری خدمات لازم را ارایه نداد، فرایند صدور و تمدید پروانه کسب ادامه پیدا کرد.

سبزواری می‌گوید: بعد از رایزنی با اعضای شورای اسلامی شهر قرار شد تا هیئت امنای شهرک امیرکبیر تشکیل و اساسنامه آن از سوی اتاق اصناف تدوین شود تا مشکلات خود را پیگیری کنند، اما تا وقتی اعضای هیئت امنا، اختیارات اجرایی کافی نداشته باشند، این طرح نیز ثمری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تنها صنف در و پنجره ساز و سنگبری‌ها جزو مشاغل آلاینده شهری بوده و سر و صدای آنان باعث نارضایتی شهروندان می‌شود، تصریح می‌کند: بر اساس قانون، اتاق اصناف برای صدور پروانه کسب، ملزم به استعلام از شهرداری نیست.

کد خبر 358265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.