حمل و نقل بار در کلان شهرها متولی مشخصی ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: حادثه تلخ واژگونی کامیون میکسر که منجر به فوت یک راننده شد هشداری برای همه مسئولان است که به قوانین وضع شده پایبند باشند و با هماهنگی آن را اجرا کنند.

علیرضا صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طول سه دهه اخیر در زمینه حمل و نقل بار متولی مشخصی وجود نداشته است که در پی آن دولت و وزارت کشور اقدام به تصویب ایجاد سازمانی با نام حمل و نقل بار و کالا در شهرها کرده است؛ این سازمان باید بر نحوه جابه‌جایی و حمل و نقل بار و کالا در سطح شهرها و کلان شهرها نظارت داشته باشد و اقدام به شناسایی و ساماندهی ناوبرها همچنین آموزش موارد لازم به رانندگان کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: باید بارنامه‌هایی نیز در این زمینه صادر شود تا بارها دارای هویت باشند و مبدا و مقصد هر بار مشخص شود؛ بارنامه هویت بار است؛ مجاز بودن بار همچنین نحوه ورود به سطح شهر و زمان آن نیز در بارنامه مشخص می‌شود؛ سرعت انتقال این بار نیز باید در طول مسیر مشخص باشد تا به زیرساخت‌های شهری آسیبی نزند.

صلواتی خاطرنشان کرد: نهادهای استانی در این زمینه همکاری و همراهی لازم را نداشته‌اند علاوه بر آن اتحادیه‌های صنفی نیز در این زمینه‌ها مقاومت‌هایی انجام داده‌اند که منجر به ایجاد هرج و مرج شده است؛ متاسفانه هنگام وقوع حادثه نهادهای ذیربط مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند در صورتی که امروز نهادهایی که مجوزهای اولیه از جمله مجوز ورود و تردد را صادر کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: در این راستا اداره صنعت، معدن و تجارت باید همراهی لازم را انجام دهد، دوران ناهماهنگی در مدیریت مسائل شهری سر آمده است، بنابراین یک نهاد نمی‌تواند با تصور اینکه فعالیت سازمانش ربطی به سایر ارگان‌ها ندارد بی‌توجه به مسائل و قوانین اقدام کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه، مدیریت شهری متولی شهر است، بنابراین نظارت بر حمل و نقل کالا و مسافر در سطح شهر بر عهده شهرداری‌ها است، اما متاسفانه شاهد دخالت های نابه‌جای نهادهای دولتی و غیردولتی در این امر هستیم، این دخالت‌ها در حالی رخ می‌دهد که در صورت وقوع حادثه یا موردی هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند و چنان‌چه بحث ساماندهی مطرح شود با فضاسازی‌ها در این زمینه اختلال ایجاد می‌شود.

صلواتی تاکید کرد: مشکلات حمل و نقل کالا مشخصا به حادثه تلخ تصادف در پل مطهری منتهی نمی‌شود بلکه فراتر از آن است.

وی در باره مشکلات حمل و نقل کالا در شهر اصفهان گفت: نظارت بر بارهای جابه‌جا شده در سطح شهر متولی مشخصی ندارد؛ همچنین شیوه‌های جابه‌جایی درستی طراحی نشده و علاوه بر آن مسیرهای انتخابی نیز مناسب نیست، سرعت خودرو و رفتار رانندگان نیز غیرمجاز است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: تنها ۳۰ درصد از خودروهای سنگین حمل بار دارای شناسنامه رسمی از سازمان حمل و نقل بار و کالا هستند و مابقی هنوز پروانه فعالیت ندارند؛ این مهم به دلیل مقاومت‌های صنفی است که بعضا از سوی برخی ادارات دولتی حمایت می‌شوند؛ البته دولت و وزارت کشور در پی رفع این مشکل است و زمانی که با همکاری نیروی انتظامی در این زمینه ورود پیدا کنند سایر نهادها نیز ناگزیر به همراهی با این تصمیم ملی می‌شوند.

صلواتی ادامه داد: تردد خودروهای سنگین در طول روز در سطح شهر ممنوع است، اما متاسفانه ناهماهنگی‌های موجود منجر به بروز حادثه‌ای مانند حادثه روز گذشته می‌شود، بنابراین مدیریت بحران استان، فرماندهی نیروی انتظامی استان باید در این زمینه ورود پیدا کنند و ناچارا باید از چارچوب قوانین مصوب پیروی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان، سازمان حمل و نقل بار و کالا را به منظور ساماندهی عبور و مرور کالا در نظر گرفته است که  دوره‌های مختلف آموزشی برای رانندگان خودروهای سنگین اجرا می‌شود، اما کافی نیست؛ همه ناوبران باید آموزش های لازم را ببینند؛ همچنین خودروهای سنگین باید دارای معاینه فنی باشند؛ مسیر، بار و ساعات حرکت آنان نیز کنترل شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به نقش خودروهای سنگین در آلودگی هوای کلان شهرها گفت: علاوه بر مسائل ایمنی، این خودروها به شدت در افزایش آلودگی کلان شهر اصفهان تاثیرگذار هستند، بنابراین زمان آن رسیده است که استانداری اصفهان، شهرداری، نیروی انتظامی استان، پلیس راهور، پلیس  راه، اداره صنعت، معدن و تجارت همچنین اتحادیه‌های اصناف، اداره کل حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی، اداره کل محیط زیست با هماهنگی یکدیگر موضوع ساماندهی حمل و نقل بار و کالا را در سطح شهر به طور جدی و بر اساس قوانین کشور پیگیری کنند؛ چنانچه این موضوع اتفاق بیفتد بیشتر مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.

صلواتی ضمن تاکید بر اینکه نهادهای ذیربط باید پاسخگوی  قصور و کوتاهی خود در زمینه حادثه پل مطهری باشند؛ ابراز امیدواری کرد: امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در شهر اصفهان نباشیم.

کد خبر 358251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.