تشریح انواع تسهیلات ساخت مسکن/ حمایت از انبوه‌سازان در اولویت‌های بانک مسکن است

مدیرعامل بانک مسکن حمایت از انبوه‌سازان را از اولویت‌های این بانک عنوان‌کرد و افزود: مجموعه سیاست‌های بانک مسکن در حمایت از انبوه سازانی است که با فنآوری‌های نوین می سازند، در بافت فرسوده و مناطق کمتر توسعه یافته اقدام به ساخت کرده و یا الگوی مصرف را در احداث ساختمان رعایت می‌کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انواع تسهیلات ساخت مسکن را برای انفرادی و انبوه سازان شامل گواهی سپرده حق تقدم یا حساب ممتاز، حساب پس انداز صندوق یکم، تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات بافت فرسوده برشمرد و اظهار کرد: مجموعه سیاست‌های بانک مسکن در حمایت از انبوه سازانی است که با فنآوری های نوین می سازند و همچنین در بافت فرسوده و مناطق کمتر توسعه یافته اقدام به ساخت می کنند و یا انبوه سازانی است که الگوی مصرف را در احداث ساختمان رعایت می‌کنند.

رحیمی انارکی گفت: در حوزه ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی سپرده حق تقدم یا همان تسیهلات ممتاز یکی از روش هایی است که در این وضعیت افراد می توانند به بازار مراجعه کرده، اوراقی را تهیه و به بانک ارائه کرده، از تسهیلات آن استفاده کنند.

وی افزود: سقف‌های تسهیلات ممتاز در تهران در حالت انفرادی ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. زوجین امکان استفاده از دو وام را بر روی یک پلاک دارند. بدین معنا می توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای میانی تا ۸۰ میلیون و تا ۶۰ میلیون تومان زوجین به صورت انفرادی بر روی یک پلاک برای ساخت انفرادی استفاده کنند.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در کنار این، انبوه سازان نیز می توانند با تهیه اوراق از سقف‌های تسهیلاتی به ازای هر واحد استفاده کنند، بدین معنا که سازنده به عنوان مثال وقتی می خواهد ۱۰ واحد بسازد می تواند در تهران ۱۰عدد وام ۶۰ میلیون تومانی تسهیلات دریافت کند.

وی همچنین درمورد دیگر روش‌ استفاده از تسهیلات را از محل حساب صندوق یکم برای ساخت انفرادی واحدهای مسکونی نام برد و افزود: در این نوع از تسهیلات سقف پرداخت برای تهران ۸۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و مراکز استان ها و شهرهای میانی ۶۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. در این نوع از تسهیلات نیز زوجین می توانند به صورت تجمیعی از این تسهیلات استفاده کنند. بدین معنا زوجین می توانند ۱۶۰ میلیون تومان در تهران، ۱۲۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و شهرهای میانی و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.

رحیمی انارکی از دیگر انواع تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می شود را تسهیلات بدون سپرده ساخت عنوان و اضافه کرد: تسهیلات بدون سپرده ساخت به افرادی تعلق می گیرد که با بانک مراودات مالی داشته‌ و حساب جاری قابل قبولی در بانک دارند. این تسهیلات باز هم به تفکیک تهران با مراکز استان‌ها و سایر شهرها با یکدیگر متفاوت است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، در تسهیلات بدون سپرده ساخت به شیوه سنتی در تهران ۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود. همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته نیز ۴۰ میلیون تومان است که مناطق کمتر توسعه یافته در واقع شهرهای محروم است که وقتی متقاضیان به شعب بانک مراجعه کنند لیست آنها معلوم است.

برآیند سیاست های بانک مسکن برای متقاضیان بدون سپرده بانکی

وی حمایت از انبوه سازان را از اولویت های بانک مسکن برشمرد و گفت: سقف تسهیلاتی برای انبوه سازان در تهران ۹۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها ۸۰ میلیون تومان، در سایر شهرها ۷۰ میلیون تومان و در مناطق کمتر توسعه یافته ۶۰ میلیون تومان است.

رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: انبوه سازانی که صلاحیت حرفه ای دارند و می خواهند با استفاده از فن آوری های نوین بسازند، بانک مسکن به این متقاضیان به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان تسهیلات می دهد.

وی ادامه داد: همچنین این دسته از انبوه سازان به اندازه ۱۵ درصد تسهیلاتی که دریافت می کنند باید در حساب‌شان کارکرد داشته باشند. بدین معنا رسوب و یا معدل حساب این متقاضیان در یکسال باید ۱۵ درصد میزان تسهیلاتی باشد که تقاضا می کنند و این مبالغ هم به ازای هر واحد داده می شود. با این محاسبه به عنوان نمونه، انبوه سازی که بخواهد ۱۰۰ واحد بسازد به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان در تهران دریافت می کند.

وی اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات بدون سپرده هم طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است.

به گفته رحیمی انارکی، الزامی که برای انبوه‌سازی از محل تسهیلات بدون سپرده وجود دارد این است که باید ۲۰ درصد تسهیلات را از محل اوراق استفاده کنند، همچنین، آن دسته از متقاضیانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی ۷۵ متر را در شهرهای بالای یک میلیون نفر و در سایر شهرها حداکثر ۱۰۰ متر را راعایت می کنند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند .آنهایی که در شهرهای کمتر توسعه یافته می سازند آنها الزامی به ارایه اوراق ندارند.

مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: انبوه سازانی که در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری بخواهند تسهیلات دریافت کنند شرط ۱۵ درصد رسوب حساب در یکسال برای این افراد ۵ درصد می شود. بدین معنا شرط بانک برای بافت های فرسوده برای انبوه سازان به یک سوم تقلیل پیدا می کند و در عین حال لازم نیست تا اوراق ممتاز نیز ارایه کنند.

وی از دیگر تسهیلاتی را که بانک مسکن پرداخت می کند را ارایه تسهیلات به تعاونی های مسکن برشمرد.

کد خبر 358221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.